خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از پاریس تا برجام

«رضا نصری» کارشناس حقوق بین الملل در یادداشتی تلگرامی با عنوان «از پاریس تا برجام» نوشت:

به کسانی که می‌خواهند بدانند در صورت خروج دولت ترامپ از برجام چه اتفاقی رخ خواهد داد، پیشنهاد می‌شود به دقت نگاه کنند با خروج ترامپ از توافق پاریس چه وضعیتی پیش آمده است. آنگاه خواهند دید که وقتی می‌گفتیم برجام ضمانت اجرایی «دارد» و می‌شود از آن برای پیشبرد اهداف راهبردی کشور به بهترین شکل بهره‌برداری کرد، آنقدر هم بیراه نمی‌گفتیم!

امروز در برابر اقدام نامتعارف و غیر منطقی ترامپ در خروج از توافق پاریس، دولت مرکل در آلمان، دولت مکرون در فرانسه، دولت چین، دونالد تاسک رئیس شورای اروپا، دولت ژاپن، دولت مکزیک، دولت آفریقای جنوبی و بسیاری از دولت‌های دیگر نسبت به این اقدام اعتراض کرده‌اند و راهشان را از ایالات متحده آمریکا جدا خوانده‌اند.

ایضا جامعه متخصصین و دانشمندان، اقتصاددانان، رؤسای شرکت‌های بزرگ چندملیتی – مانند اگزان موبایل، تسلا، اپل، کونوکوفیلیپس، جنرآل الکتریک – به شدت علیه ترامپ موضع گرفته‌اند و گفته‌اند تدابیری برای مقابله با سیاست‌های نامعقول او تدارک خواهند دید. حتی در درون دولت او و در دل دستگاه سیاسی آمریکا نیز عقلا و معتدل‌ها به پا خاسته‌اند و نسبت به او مواضع تند اتخاذ کرده‌اند. جامعه مدنی و سازمان‌های غیر دولتی هم طبیعتاً در پی تدارک اعتراض و تلاش برای با از گرداندن دولت بر مسیر مصلحت و درایت هستند.

در واقع، دولت آمریکا با یک حرکت نابخردانه و مغایر با مصلحت جمعی، خود را به انزوا کشانده است؛ بی آنکه کسی توجهی ویژه‌ای به جزئیات فنی و ماهیت حقوقی قرارداد پاریس یا جایگاه ویژه آمریکا مبذول داشته باشد.

حال، خروج از برجام یا کارشکنی در اجرای آن هم می‌تواند کم‌وبیش همین جنس مخالفت و صف آرایی علیه آمریکا را در پی داشته باشد و در عمل بازگشت و اجرای مجدد تحریم‌ها را به کل بلااثر و منتفی سازد.

دست‌کم، اگر همه جریان‌ها و نیروهای سیاسی در داخل کشور همت و همیاری کنند، می‌توانیم از هم‌اکنون فضا را به نحوی سامان دهیم که کیفیت مخالفت با کارشکنی در برجام با کیفیت واکنش‌ها نسبت به خروج آمریکا از قرارداد پاریس قابل مقایسه باشد. اسم این فرآیند هم می‌شود ایجاد «ضمانت اجرایی»!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا