خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کشف داغ ترین سیاره

یک گروه بین المللی از ستاره شناسان موفق به کشف سیاره‌ای فراخورشیدی شدند که به طرز عجیبی داغ است، به طوری که دمای سطح آن روزها به حدود چهار هزار و 600 کلوین می رسد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، این سیاره یک غول بزرگ گازی است که در طول 1.5 روز به دور ستاره میزبان خود می چرخد و دارای سطحی است که از بیشتر ستاره ها داغ تر است.

این سیاره به دور یک ستاره فروزان و داغ به نام KELT-9 می چرخد که در فاصله حدود 650 سال نوری قرار دارد. این اولین باری است که ستاره شناسان سیاره ای در نزدیکی ستاره ای به این داغی کشف کرده اند .

سیاره KELT-9b به طرز عجیبی داغ است؛ به طوری که دمای سطح آن در سمت روز به حدود چهار هزار و 600 کلوین می رسد. در مقایسه ، سطح خورشید ما حدود پنج هزار و 800 کلوین است و دمای سطح عطارد نزدیک ترین سیاره به آن به 700 کلوین می رسد.

دلیل این گرمای زیاد نزدیکی این غول گازی به ستاره میزبان آن است که خود این ستاره از جمله داغ ترین ستاره های شناخته شده است و دمای آن به حدود 10 هزار و 170 کلوین می رسد.

جونتی هورنر از دانشگاه سوترن کویینزلند که در این مطالعه شرکت نداشت، به ساینس الرت گفت: می توان گفت این سیاره از دستکم 80 درصد تمام ستاره هایی که می شناسیم، داغ تر است .

KELT-9b به عنوان یک غول گازی 2.8 برابر پرجرم تر از مشتری است.

این کشف در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا