خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تحقق امنیت» شرط لازم الفبای حقوق شهروندی

«احمد وخشیته»، دانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه دوستی ملل روسیه در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز گذاشته، به بهانه‌ی حملات تروریستی امروز، درباره‌ی جایگاه امنیت در حقوق شهروندی نوشت:

صبح امروز شوک در پایتخت ایران سایه افکند و در کنار حادثه‌ی تروریستی در حرم امام خمینی، چهار تروریست تنها به واسطه‌ی داشتن یک اسلحه توانستند به داخل ساختمان اداری مجلس «نفوذ» کنند.

بدون شک حادثه‌ی تلخ صبح امروز نه تنها روح همه‌ی ما ایرانیان، بلکه هر آدمی که از انسانیت بویی برده است را نیز مکدر می‌کند. در این میان اما این اتفاق در شرایطی رخ داد که نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات همواره تاکید می‌کردند که حتی اجازه نمی‌دهند یک تروریست از مرزهای ایران عبور کند و یا هنگامی که چند ماه پیش منازعه‌ی میان ایران و عربستان بالا گرفت، وزیر دفاع تاکید کرد که اگر عربستان حماقت کند، تنها مکه و مدینه را سالم خواهیم گذاشت.

اکنون این پرسش پیش می‌آید که چگونه می‌شود در کشوری که هیمشه امنیت آن در منطقه زبان زد است و ژنرالی دارد به اسم «قاسم سلیمانی» که مرزهای امنیت جمهوری اسلامی را کیلومترها دورتر و در دیگر کشورها تعریف کرده است، چه حفره امنیتی وجود دارد که بر خلاف تضمین وزیر اطلاعات نه تنها یک تروریست داعشی، بلکه گروهی از آنها از مرزهای ایران عبور می‌کنند، به پایتخت می‌رسند، عده‌ای از آنها تنها چند روز پس از مراسم سالگرد ارتحال و 15 خرداد در حرم مطهر دست به عملیات تروریستی می‌زنند و عده‌ای دیگر بدون مشقت وارد مجلس می‌شوند.

این موضوع دقیقاً سوالی بود که یکی از مجروحان حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی، هنگام گفتگو با وزیر بهداشت که اقدام به عیادت از وی کرده بود، پرسید: «(فرد تروریست) در فاصله دو متری با یک اسلحه بزرگ همه را می‌زد. ما را نمی‌گذاشتند حتی یک خودکار با خود داخل ببریم، چه طور می‌شود که یک نفر با این اسلحه بزرگ به قوه مقننه ورود می‌کند!»

اما عجیب‌تر از این نفوذ ساده، توییت‌های برخی افراد نزدیک به دولت است که در مقام تملق می‌کوشند تا به نام شکل گیری وحدت، پیگیری اصلی‌ترین مطالبه‌ی هر ملتی، یعنی «امنیت» را در شرایط کنونی سیاسی و جناحی بخوانند. اگر چه در این ادعای آنان دو نکته وجود دارد: نخست آنکه مگر حادثه تروریستی که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان ما شده است، می‌تواند موجب افتراق شود؟ ملت ایران که همواره در حادثه‌های تلخ و شیرین با وحدت کنار یکدیگر بوده‌اند.
دوم آنکه به نظر می‌رسد کمی لازم است تا الفبای اصلاح طلبی و منش سید محمد خاتمی را بیشتر مطالعه کنند تا به یاد آورند لازمه و سنگ بنای اصلاح طلبی و پیشرفت هر ملتی آزادی بیان، نقدپذیری و تاکید بر نسبی گرایی عملکرد افراد در راستای توسعه‌ی کرامت انسانی و عدالت اجتماعی بوده و هست.

از این رو ضروری است که این حق برای هر شهروند، منتقد، اصولگرا و حتی اصلاح‌طلب و حامی دولت نیز داده شود که این پرسش را مطرح کند که چگونه می‌شود عده‌ای تروریست با تفکر افراط گرایانه از مرزهای ایران عبور کنند، به تهران برسند و کلاشینکف به دست به مجلس نفوذ کنند، حدود پنج ساعت در ساختمان اداری مجلس حضور و حتی این فرصت را در اختیار داشته باشند که کلیپی را آماده و به شبکه داعش ارسال کنند. ساعت‌ها نظر تمامی دوربین‌های خبری در اقصی نقاط جهان را به خود جلب کنند و ضعف نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات ایران در پیشگیری از این حادثه را به نمایش بگذارند.

این اتفاق در حالی رخ داد که از مدت‌ها قبل موضوع نفوذ بارها و بارها از سوی رهبر انقلاب گوش زد شده بود و طبیعی است که اکنون این احترام را برای هر فردی قائل شویم که در راستای حقوق شهروندی خود و امنیت، که الفبا و لازمه‌ی آن است این سؤال را طرح کند که این حفره امنیتی چگونه شکل گرفته است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این آقای محترم این را بداند که که خود جناحی حرف زده چطور دیروز امنیت را به پای سلیمانی ها مینوشتید ولی ناامنی را به پای روحانی… وزارت اطلاعات نمیدانم متاسفانه یا خوشبختانه چندین سازمان های موازی بانیروی انسانی بیشتر در حوزه کاری وزارت اطلاعات وجود دارندبهترنیست برروی زخم نمک بپاشیم داعش چندین سال بوده که از مجموعه نیروهای امنیتی ایران شکست متحمل شده حالا یکبار نفوذ اتفاق افتاده روحانی ووزارت اطلاعات مقصر است؟؟؟؟؟؟

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا