خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتظار «وسواس بیشتر» از تصمیم گیرندگان اصلی کشور

«سعید رضوی فقیه» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در صفحه شخصی خود با عنوان «بحران سیاسی امروز و چشم انداز تیره فردا»، نسبت به اختلافات نظر مسوولان عالی رتبه در تعدادی از نهادها که به سطح رسانه‌ها کشیده می‌شود هشدار داد و تاکید گرد: «انتظار می ‌رود تصمیم گیرندگان اصلی با وسواس و دقت و حساسیت بیشتری تصمیم بگیرند و اعلام کنند».

به گزارش انصاف نیوز، رضوی فقیه به موضع گیری یکی از مقامات عالی رتبه نظام در سال گذشته در یک سخنرانی و پاسخ دیگری در یک سخنرانی در چند روز بعد از آن اشاره کرده و نوشته است: اینکه مخالفان و منتقدان دولت در سطحی دیگر پای اختلاف نظرها و انتقادها را به مطبوعات یا سخنرانی های عمومی بکشند قابل فهم است و در بسیاری از کشورها کمابیش مشاهده می شود و اساسا بخشی از بازی سیاست است، اما اینکه در سطح عالیترین مقامات رسمی نظام که علی القاعده باید همه هم و غمشان همکاری و همیاری و نمایش انسجام و وحدت باشد چنین وضعیتی پیش آید حکایت از یک بحران دارد.

وی می‌افزاید: فرض کنیم آقای روحانی در سخنرانی علنی خود از یکی از وزرا انتقاد و از عملکردش اظهار نارضایتی کند و چند روز بعد هم وزیر یاد شده در سخنرانی عمومی یا در مصاحبه مطبوعاتی پاسخ دهد. آیا این اتفاق نشانه از هم پاشیدگی دولت یا دست کم وقوع بحران در آن نیست؟ قطعا هست چرا که اگر وضعیت بحرانی نباشد رئیس جمهور و وزیرش می توانند در جلسات کابینه یا در نشستی دوجانبه گفتگو کنند و به راه حلی دست یابند. پس اگر دعوا را به مطبوعات و سخنرانی‌های عمومی می کشانند یعنی امکان حل و فصل اختلافات از طرق و مجاری متعارف، با مکانیسمهای پیش بینی شده و در شرایط آرام برای رسیدن به نتیجه برد-برد وجود ندارد و به حد زورآزمایی برای تعیین تکلیف نهایی و حذف یکی از طرفین بازی رسیده است و این یعنی بحران. از بهار نود و پنج تا کنون این وضعیت دوام یافته است.

نویسنده با اشاره به چند مورد به عنوان دلایل خود، نوشته است: بحران سیاسی بسیار طولانی شده و عجالتا چشم اندازی برای حل و فصل آن مشاهده نمی شود. وقتی این ماندگاری زمانی را در کنار عمق و گستره آن لحاظ کنیم بسیار نگران کننده می شود. اگر عدم امکان گفتگو و تبدیل اختلاف نظرهای آنان به نبرد سخنرانی‌ها بحرانی عمیق تلقی نشود پس چه چیزی را می توان بحران عمیق نامید؟ این بحران عمیق گستردگی نگران کننده‌ای هم دارد.

وی در این باره به اختلاف نظرها و موضع گیری چند مقام دیگر به صورت علنی در رسانه‌ها اشاره کرده و می‌نویسد: وقتی این بحران جدی سیاسی را به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ماندگار اضافه و بحران‌های منطقه‌ای را نیز لحاظ کنیم دشواری و پیچیدگی شرایط کشور بیشتر نمایان می شود. آینده قابل پیش بینی نیست اما انتظار می ‌رود تصمیم گیرندگان اصلی با وسواس و دقت و حساسیت بیشتری تصمیم بگیرند و اعلام کنند. در شرایط پیچیده کنونی هر تصمیم ممکن است به سرعت خارج از حوزه پیش بینی شده خودش تاثیرگذار شده و مشکلات و بحران های تازه ای ایجاد کند. هیچ خردمندی غول مطیع و فرمانبردار خود را از شیشه بیرون نمی آورد و گرنه چه بسا از دایره فرمانبری عدول کند و جهانی را به هم بریزد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. متاسفانه هنوز هم برخی مسئولان فرقی بین جایگاه شخصی و جایگاه اداری خود قائل نیستند و مشکل هم وقتی بروز میکند که خود را چند سر و گردن بلندتر از دیگران تصور میفرمایند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا