خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لبه‌ی فاشیسم

«محمد صابریان» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

در اولین ساعات بامداد جمعه 19 خرداد خبری [لینک] به روی بسیاری از کانال‌های خبری و اطلاع رسانی قرار گرفت مبنی به وعده سردار باقری برای بزرگترین عملیات قرن علیه داعش که در آن قرار است هواپیماهای اف 4 و سوخو 400 شرکت داشته باشند؛ هواپیمای سوخویی که اساسا وجود خارجی ندارد. افتضاح اصلی زمانی بود که کانال روزنامه‌ی ایران و دولتگرام هم این خبر را منتشر کردند، اوج این افتضاح آنجا بود که این خبر بر روی خروجی سایت «باشگاه خبرنگاران جوان» قرار گرفت، به اصطلاح خبرگزاری رانتی که مدتی است در صدر زردترین و غیرحرفه‌ای‌ترین رسانه‌های کشور قرار دارد.

اما موضوع این یادداشت نه بررسی این افتضاح رسانه‌ای و بی‌سوادی برخی مدعیان رسانه است، نه بررسی رانت‌ها و عملکرد باشگاه خبرنگاران. موضوع رفتار شتابزده‌ی اکثر کانال‌ها منتشر کننده‌ی این خبر و واکنش همراه با استقبال کاربران به این خبر است (تعداد بازدید این اخبار با اینکه مدتی کمی بر روی کانال‌ها بوده بسیار زیاد است).

رفتار مشتاقانه‌ی این کانال‌ها که حتی بخش قابل توجهی از آنها هم کانال‌های اصلاح طلب بود و از اشتیاق این خبر زحمت کوچکترین بررسی را هم به خود ندادند همه نشانه‌های یک رفتار هیستریک دست جمعی ناشی از احساس ترس، خشم، غم، انتقام و یا هر احساس دیگری است که ترور در ما به وجود می‌آورد. اینگونه حوادث همانگونه که می‌توانند موجب همبستگی و ایجاد یک «ما» جمعی در جامعه شود در عین حال این احساسات و میل شدید به انتقام می‌توانند رفتار این «ما» را به شدت غیرمنطقی، شتابزده و حتی دیگر ستیزانه کند. تا جایی که در داخل نیز هر کسی با این «ما» دست جمعی همراه نشود با تهمت همراهی با تروریست‌ها منزوی و حتی حذف شود.

همچنان تجربه‌ی قرن گذشته و برآمدن فاشیسم از احساسات جمعی چون خشم، تحقیر، غم و … ناشی از مصائب بزرگ گذشته بر ملت‌ها روبروی ماست و نباید اجازه‌ی تکرار چنین وقایعی را داد. بهترین واکنش برای اعمال غیرانسانی و غیرعقلانی تروریست‌ها، صبر و تعقل برای ایجاد امنیت و مبارزه با ریشه‌های تروریسم است. به ویژه که این روزها ماجرای تنش بین قطر و عربستان به همه درستی صبر و تانی استراتژیک دستگاه دیپلماسی ایران را نشان داد چراکه اگر قرار بود با نسخه‌های احساسی و شاتبزده‌ی دلواپسان عمل کنیم شاید امروز همه‌ی کشورهای خلیج فارس علیه ما متحد بودند به جای آنکه در بین خود اختلاف داشته باشند و اینجاست که تمام معترضان به سیاست صبر دستگاه دیپلماسی در برابر عربستان باید نظرات خود را از دوباره مشق کنند.

در روزهای آینده باید بیشتر از پیش مواظب باشیم تا احساس ترس و خشم بر قوه عقل «ما» مسلط نشود چرا زمانی که این اتفاق بیافتد تروریست‌ها به خواسته‌ی خود می‌رسند و از ما چیزی می‌سازند شبیه خودشان.

تکذیب اظهارات منتسب به سرلشکر باقری درباره داعش

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این حالت ارتباطی با فاشیسم ندارد رفتاری هیجانی منبعث از عملیات تروریستی چهارشنبه است همه ما علاقمند تعقیب وسرکوب مطلق تروریستها وتروریسم هستیم…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا