خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برجام نسخه پرنده‌های قدیمی را می‌پیچد

با رسیدن نخستین هواپیماهای ATR خریداری شده از سوی ایران تعداد هواپیماهای حاصل از برجام به عدد هفت رسید و پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۲۰۱۷ به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند، موضوعی که می‌تواند روی سرنوشت هواپیماهای قدیمی تاثیری جدی برجای بگذارد.

به گزارش ایسنا، طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی ایران ایر در سال ۲۰۱۷ ایرباس چند فروند از هواپیماهای خریداری شده ۳۲۰ و ۳۳۰ ایران ایر را تحویل خواهد داد و تا پایان سال ۲۰۱۸ نیز ایران می‌تواند تعداد هواپیماهای جدیدش را به بیش از ۳۰ فروند برساند.

به دنبال این موضوع هر چند فعال شدن این هواپیماها به افزایش تعداد هواپیماهای فعال در ناوگان کشور منجر خواهد شد، اما در عمل آنچه بیشترین اهمیت را دارد نوسازی ناوگان و کاهش میانگین سنی هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی است.

از این رو طبق برآوردهای صورت گرفته با افزایش تعداد هواپیماهایی که به طور قطعی وارد ناوگان کشور شده‌اند تعدادی از هواپیماهای مسن نیز از آسمان ایران خارج خواهند شد. هواپیماهایی که بسیاری از آنها باید سال‌ها پیش کنار می‌رفتند اما صرفا الزام‌های حفظ ناوگان هوایی کشور در سال‌های سخت تحریم مانع از این کار شده است.

براساس اظهارنظر جدید پرورش – مدیر عامل ایران ایر – در آینده نزدیک دو گروه از خانواده‌های فوکر ۱۰۰ و MD۸۰ که در ناوگان ایران فعال هستند و به صورت اجاره‌ای پرواز می‌کنند عودت داده خواهد شد. هواپیماهایی که از آخرین تولید آنها نیز سال‌هایی طولانی می‌گذرد.

هواپیمای فوکر ۱۰۰ که جزو هواپیماهای دو موتوره به شمار می‌رود که با حدود ۱۰۰ مسافر ظرفیت در مسیرهای کوتاه پرواز می‌کنند در طول سال‌های سخت تحریم یکی از اصلی‌ترین هواپیماهای ناوگان ایران به حساب می‌آمد.

طبق آخرین ارزیابی‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی تنها ۱۱۶ فوکر ۱۰۰ همچنان پرواز می‌کردند که البته با بازنشسته شدن آنها ایران به عنوان یکی از اصلی‌ ترین کشورهایی باقی ماند که هنوز از این هواپیما استفاده می‌کند.

طبق اطلاعات ارائه شده در سال ۱۹۹۷ با توجه به چالش‌های جدی که فوکر ۱۰۰ در ادامه‌ی مسیر خود داشت، عملا از فضای رقابتی با شرکت‌های هواپیماساز بزرگ کنار رفت.

وضعیت بوئینگ MD۸۰ نیز شبیه فوکر است این هواپیمای دو موتوره که با برد متوسط توانایی جابه‌جایی بین ۱۳۰ تا ۱۷۲ مسافر را دارد از دهه ۱۹۸۰ کار خود را آغاز کرد و در چند مدل مختلف وارد بازار شد.

با وجود آنکه سال‌هایی نسبتا طولانی از پایان فرآیند ساخت این هواپیما می‌گذرد، اما همچنان در ایران بخش زیادی از ناوگان فعلی کشور مشغول استفاده از آن به شمار می‌رود. طبق اطلاعات رسمی بوئینگ از سال ۱۹۹۹ دیگر سفارشی را از این هواپیما تحویل نداده است و اوج دوران کاری آن نیز به حدود ۳۰ سال قبل یعنی اوایل دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد.

با وجود آنکه با فعالیت و نظارت متخصصان ایرانی این دو خانواده از هواپیماهای قدیمی برای سال‌هایی نسبتا طولانی در آسمان ایران فعالیت کردند و از نظر ایمنی نیز مشکل چندان بزرگی نداشتند، اما به نظر می‌رسد با اجرایی شدن برجام ورود هواپیماهای جدید و باز شدن دست ایرلاین‌های ایرانی در بهره‌گیری از هواپیماهای نو دیگر نیازی به باقی ماندن این هواپیماها نیست و آسمان ایران در نخستین گام از تحول جدی خود آماده خداحافظی از فوکر ۱۰۰ و بوئینگMD می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا