خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران صادرکننده گندم شد

به گزارش ایرنا، ایران در دولت هشتم نیز به خودکفایی در تولید گندم رسید، اما نتوانست در جایگاه یکی از صادرکنندگان این محصول در دنیا قرار گیرد.
همت کشاورزان زحمتکش ایران ، حمایت های موثر دولت یازدهم از تولیدکنندگان گندم و گشایش های برجام که درهای ورود به بازارهای جهانی را به روی تولیدکنندگان ایرانی گشود، همه از عواملی بود که سبب شد گندم ایران وارد بازارهای جهانی شود.
‘سیدرضا نورانی’ رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره صادرات نخستین محموله گندم ایران به کشور عمان گفت: در سال جاری نخستین محموله 35 هزارتنی گندم به کشور عمان صادر شد که خوشحالی مردم و مسئولان را به دنبال داشت.
وی افزود: گندم و برنج کالاهای استراتژیک هستند که در دنیا حرف اول را در تامین امنیت غذایی می زنند.
نورانی اظهار داشت: گندم یکی از کالاهایی است که تمامی کشورها برای غذای روزانه خود به آن نیاز دارند و بخشی از آن وارد چرخه غذایی و بخشی وارد صنعت نان سنتی و صنعتی می شود.
وی مجموع قوت غالب مردم دنیا را گندم دانست و اظهارداشت: صادرات گندم ایران به کشورهای دیگر علاوه بر آنکه نشان دهنده خودکفایی در تولید و تامین گندم مورد نیاز داخلی است، می تواند در کسب درآمد ارزی برای کشورمان نقش مهمی داشته باشد.
رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران ابراز خرسندی کرد، امروز ایران توانست محصول استراتژیکی را که در سال های گذشته جز واردات اصلی کشور ما به شمار می رفت، صادر کند.
نورانی ابراز امیدواری کرد، در سال های آینده توان بیشتری برای تولید و صادرات گندم داشته باشیم و بتوانیم گندم مورد نیاز همه کشورهای حوزه خلیج فارس را تامین کنیم .
این مقام مسئول در حوزه کشاورزی با بیان اینکه گندم ایران از لحاظ کیفیت به گندم خراسان معروف و در دنیا بی نظیر است، گفت: صادرات گندم ایران گامی رو به جلو برای کشور و در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی به شمار می رود.
نورانی ابراز امیدواری کرد، در آینده نزدیک علاوه بر تولید، خودکفایی و صادرات گندم بتوانیم در زمینه محصول برنج نیز به موفقیت در خودکفایی و صادرات دست یابیم.
به گزارش ایرنا، روز شنبه گذشته (بیستم خرداد ماه) نخستین محموله صادراتی گندم ایران به مقصد عمان به وزن 35هزار تن بارگیری و صادر شد.
براساس آمار رسمی، ایران دارای 3 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز داخلی است که امکان صادرات 2 میلیون تن آن وجود دارد.
ایران با برنامه ریزی مناسب می تواند به صادرکننده بزرگ در بخش گندم و آرد تبدیل شود.
در سه ماه گذشته 200 هزار تن آرد از مازاد تولید گندم با هدف توسعه صادرات محصولات کشاورزی صادر شد.
«یزدان سیف» مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران روز گذشته به ایرنا گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون 3 میلیون و 208 هزارتن گندم از 24 استان کشور خریداری شده است.
وی افزود: تاکنون 60 درصد مطالبات گندم کاران تامین و پرداخت شده و مابقی مطالبات گندم کاران بزودی به حسابشان واریز می شود.
به گفته سیف ، استان خوزستان با خرید یک میلیون و 338 هزارتن، گلستان با 650 هزارتن، فارس با 375 هزارتن، کرمان با 195 هزارتن و ایلام با 175 هزارتن رتبه های اول تا پنجم خرید گندم را به خود اختصاص داد.
وی از برداشت و خرید چهار استان گیلان، چهارمحال بختیاری، یزد و خراسان شمالی خبرداد و تصریح کرد: اکنون خرید و برداشت گندم در استان خوزستان رو به پایان است.
وی خرید گندم سالجاری را 11 میلیون تن پیش بینی کردو گفت: خودکفایی کشور در گندم استمرار خواهد داشت.
وی اظهارداشت: براساس مصوبه شورای اقتصاد امسال هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم (ماکارونی) 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری می شود.
خرید گندم سال زراعی جاری از بیست و یکم اسفندماه پارسال از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر مهر ماه امسال ادامه دارد.
پارسال 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد.
در سال 1395 قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13 هزار و 68 ریال بود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا