خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاربرد مخلوط های گازی

رپورتاژآگهی

مخلوط گازی به ترکیبی از گازهای مختلف گفته می شود که با نسبت های مشخصی کنار هم قرار می گیرند. این میکس گازها اغلب برای استفاده در موارد کاربرد خاصی مناسب تولید می شوند و به همین علت خواص و مشخصات متنوعی دارند. شناخت کاربرد مخلوط های گازی به شما کمک می کند تا انتخاب مناسب تری داشته باشید و در زمان کار با گازها، در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دست یابید. در این مقاله به بررسی انواع کاربرد مخلوط های گازی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

کاربرد مخلوط گازی کالیبراسیون

به عنوان اولین کاربرد مخلوط های گازی خوب است به استفاده از آن ها در روند کالیبراسیون دستگاه ها و ماشین آلات مختلف اشاره کنیم. این نوع مخلوط گازی از ترکیب یک گاز صفر با یک یا چند گاز دیگر تولید می شود.

عملکرد اصلی این گازها این است که میزان خطای دستگاه های اندازه گیری را در مقایسه با استاندارد خاصی محاسبه می کند. به این ترتیب دقت دستگاه مشخص شده و در صورت لزوم، می توان آن را تنظیم کرد.

کاربرد مخلوط گازی انتونوکس در پزشکی

مخلوط گاز انتونوکس که از ترکیب نسبت های مساوی گاز اکسیژن با نیتروز اکساید به دست می آید، در علم پزشکی برای تسکین درد یا بیهوشی کاربرد دارد. همان طور که می دانید نیتروز اکساید نوعی گاز نشاط آور است و به همین علت از آن با عنوان گاز خنده نیز یاد می شود.

در پزشکی برای کاهش درد در موارد متعددی نظیر زایمان، کشیدن دندان، بخیه زدن نقاط حساس بدن، کولونوسکوپی، کارهای جزئی دندانپزشکی و … از این گاز میکس استفاده می شود.

مخلوط گاز و صنایع غذایی

بهترین راه برای بسته بندی مواد غذایی و نگهداری از آن ها، استفاده از گازهای خالص بی اثر و یا مخلوطی از آن ها است. این کار به افزایش طول عمر مواد غذایی شده و امکان نگهداری از آن ها برای مدت زمانی طولانی و بدون ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی را فراهم می کند.

موارد کاربرد مخلوط گازی در لیزر

اغلب دستگاه های لیزر پزشکی و صنعتی برای انتشار پرتوهای لیزر به استفاده از مخلوط های گازی نیاز دارند. از جمله لیزرهای صنعتی که برای اجرای عملکرد خود به مخلوط های گازی نیاز دارند، می توان به لیزر گاز کربنیک، لیزر با دمش RF و یا روفین اشاره نمود. بسته به نوع دستگاه و شرایط استفاده از آن، غلظت گاز به کار رفته نیز متغیر خواهد بود.

همچنین لیزرهای پزشکی نیز برای اجرای صحیح عملکرد خود به استفاده از ترکیبات هالوژن نیاز دارند.

استفاده از مخلوط گاز برای غواصی

غواصان برای تنفس در زیر آب نمی توانند از اکسیژن خالص استفاده نمایند. این کار فشار بسیار زیادی به ریه آن ها وارد کرده و باعث ایجاد سردرد در آن ها می شود. برای رفع این مشکل و جلوگیری از بروز آن، باید مخلوطی از گازهای تنفسی را با خود همراه داشته باشند و برای تنفس در زیر آب از آن استفاده نمایند.

گاز نیتروژن، اکسیژن و هلیوم از جمله گازهایی هستند که برای تولید این مخلوط ها مورد استفاده قرار می گیرند. نکته قابل توجه در رابطه با این مخلوط ها این است که بسته به نوع غواصی، عمق، مدت زمان غواصی و … اجزای تشکیل دهنده گاز تنفسی غواصی و خلوص و میزان هر یک تغییر خواهد کرد.

مخلوط گاز آستانه اشتعال

برخی از محیط های صنعتی به دلیل استفاده از مواد اولیه آتش زا و اشتعال پذیر باید توجه ویژه ای به دمای محیط داشته باشند. در چنین شرایطی مخلوط های گازی آستانه اشتعال به یاری آن ها می آیند. این مخلوط ها از ترکیب گازهای مختلفی تولید می شود که آستانه اشتعال مشخصی دارند. با گرم شدن محیط و رسیدن یا نزدیک شدن دما به حد تعیین شده، این گازها گرم شده و به افراد حاضر در محیط هشدار داده می شود. به این ترتیب مسئولین مربوطه می توانند نسبت به اصلاح شرایط و بهبود آن اقدام کنند.

کاربرد مخلوط گاز برای اطفا حریق

برای خاموش کردن آتش و کنترل آن، روش های متنوعی وجود دارد. کپسول های گاز اطفا حریق یکی از بهترین روش ها برای این کار هستند. چرا که نه تنها مانع از پیشروی بیشتر آتش می شوند؛ بلکه آن را آرام آرام خاموش نیز می کنند. این در حالی است که سایر روش ها نظیر مخلوط های پودری یا مایع در اغلب مواقع تنها آتش را کنترل کرده و مانع از پیشروی بیشتر آن می شوند.

تولید مخلوط گازی

همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، نسبت گازهای به کار رفته در هر مخلوط گازی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. ایجاد کوچکترین تغییری در این نسبت ها می تواند باعث تغییر خواص و مشخصات مخلوط شده و حتی موارد کاربرد و میزان کارایی و اثربخشی آن را تحت تاثیر قرار دهد.

در تولید این گازهای میکس ممکن است انواع مختلف گازها، از گاز نیتروژن و اکسیژن گرفته تا هیدروکربن ها و حتی گازهای آزمایشگاهی و آتش زا نظیر گاز اتیلن، به کار برده شود. بسته به نوع کاربرد و مشخصات مورد نظر مشتریان، گازهای به کار رفته، نسبت آن ها و درصد خلوص هر کدام متفاوت خواهد بود.

این نکته بدین معنا است که ممکن است دو مخلوط گازی خواص و مشخصاتی کاملا متفاوت با یکدیگر داشته باشند، در حالی که اجزای تشکیل دهنده هردوی آن ها با یکدیگر مشابه است و تنها درصد خلوص و میزان به کار رفته از هر یک از آن ها متفاوت باشد.

تامین انواع مخلوط

گازی

تولید مخلوط های گازی نیاز به دانش کافی و دقت بالا دارد. از این رو توصیه می شود که این محصولات را از مجموعه هایی خریداری فرمایید که سابقه و تجربه کاری مناسبی داشته باشند. با این کار می توانید تا حد زیادی از کیفیت محصول نهایی اطمینان یابید.

شرکت پارس هوای البرز، مجموعه ای خوشنام با سابقه ای درخشان است که می توانید با خیال راحت انواع گازهای خالص آزمایشگاهی و صنعتی، مخلوط های گازی، گازهای سرمایشی و حتی تجهیزات گازی را از آن ها خریداری نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی این مجموعه به نشانی https://parshavayealborz.com/ مراجعه فرمایید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا