خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سمت و سوی تحولات در دانشگاه آزاد

فرارو: تحولات در دانشگاه‌آزاد به سرعت در حال رخ دادن است. پس از برکناری رییس پیشین این دانشگاه اخبار تازه ای از تغییرات وسعی در میان مدیران ارشد و میانی دانشگاه آزاد منتشر شده است. تغییراتی که نشان می دهد این نهاد علمی بزرگ به چه سمتی درحال حرکت است.

امروز علی محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد در حکمی علیرضا رهایی را به عنوان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد منصوب کرد.

پیش از این فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد بود. رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود. او از استادان دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

او در مرداد ۱۳۹۲ توسط دیوان عدالت اداری به جرم جلوگیری از ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یکی از دانشجویان و ممانعت از ثبت نام وی در مقطع دکتری به دو سال انفصال موقت از خدمات دولتی و جبران خسارت محکوم شد.

این انتصاب در حالی صورت گرفته است که اخباری از دیدار محمد باقر قالیباف شهردار تهران با نوریان سرپرست دانشگاه آزاد حکایت دارد.

روز گذشته تصاویری منتشر شد که نشان می داد قالیباف با همراهی محسن هاشمی به دیدار سرپرست دانشگاه رفته است. محسن هاشمی گزینه جدی اصلاح طلبان برای جایگزینی قالیباف در شهرداری تهران است.

پس از انتشار این تصاویر و اخبار بحث ها و گمانه زنی پیرامون احتمال حضور قالیباف در دانشگاه آزاد مطرح شد. گمانه زنی هایی که تاکنون رد یا تکذیب نشده اند.

عزل و نصب ها تازه در دانشگاه آزاد پس از آن رخ می دهد که پیش از انتخابات ریاست جمهوری علی اکبر ولایتی رییس هیات امنای دانشگاه آزاد، میرزاده رییس وقت دانشگاه را بر کنار کرد و نوریان را به عنوان سرپرست منصوب کرد.

برکناری میرزاده با جنجال روبه‌رو شد. به گونه ای که چند روز پس از این برکناری سید حسن خمینی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد طی نامه از حسن روحانی درخواست کرد که به مسئله این دانشگاه وارد شود چرا که برکناری میرزاده وجاهت قانونی ندارد.

حسن روحانی به این نامه واکنشی نشان نداده است اما چند روز پس از نامه نگاری سید حسن خمینی علی اکبر ولایتی در گفت و گویی با روزنامه کیهان علیه حمید میرزاده ادعاهایی جنجالی مطرح کرد.

او تاکید کرد که میرزاده فساد اقتصادی داشته است. ولایتی “دخالت فرزندان میرزاده در امور دانشگاه و دخالت آنها در قراردادهای مالی کلان” را از جمله موارد فساد نام برد و گفت که اسناد این دخالت‌ها موجود است.

میرزاده ادعاهای ولایتی را تکذیب کرد. او تاکید کرد که “اتهام‌های مطرح شده ساخته و پرداخته رئیسان و مدیران واحدهایی است که در دوره ریاست او به خاطر فساد مالی و تخلفات اداری و آموزشی برکنار شده بودند.”

میرزاده گفت که که ولایتی در جلسه هیئت امنا در تاریخ سوم اردیبهشت به او گفته که تنها در صورتی می‌تواند رئیس دانشگاه بماند که در عزل و نصب‌ها مطابق خواست او عمل کند و اختیاری نداشته باشد.

دو روز پیش از مطرح شدن ادعاهای ولایتی درباره میرزاده یاسر هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی که ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه را برعهده داشت از مسئولیت خود برکنار شد.

قبل تر از آن اولین تحول تغییراتی در دانشگاه آزاد پس از روی کار آمدن علی اکبر ولایتی، استعفای طه هاشمی از معاونت فرهنگی دانشگاه بود. این استعفا از سوی میرزاده پذیرفته شد.

منتقدان این تغییرات را در راستای هاشمی زدایی از دانشگاه آزاد تفسیر کرده اند. اما این همه تغییرات نیست دانشگاه آزاد در دیگر لایه ها نیز دچار تحول شده است.

در اردیبهشت ماه صالح اسکندری عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت و دانش آموخته مقطع دکترای علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق به عنوان مدیرکل روابط عمومی دانشگاه منصوب شد.

در همین راستا 11 خرداد ماه مدیران خبرگزاری آنا، روزنامه فرهیختگان و سایت ایسکانیوز، سه رسانه‌ زیرمجموعه و وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، اعلام شد که از سمت‌های خود عزل شدند. با این برکناری ها بازوی رسانه ای دانشگاه نیز از دست تیم گذشته خارج شد.

این تغییرات نشان از تحول گسترده در دانشگاه آزاد دارد. تحولی که رنگ و بوی تغیرات عمیق تر در این دانشگاه دارد. با نگاهی به ماهیت تغییرات می توان گفت دانشگاه آزاد با مسیر تازه ای روبه رو شده است.

البته این اولین بار نیست که این دانشگاه با تغییراتی این چنینی مواجه می شود در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال90 نیز دانشگاه آزاد شاهد تغییر در سطح مدیران بود. در آن زمان با تغییرات ایجاد شده در اساسنامه دانمشگاه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهاد دانشجو برادر وزیر وقت علوم به عنوان رییس دانشگاه منصوب شد.

این انتصاب با اعتراض های وسیعی روبه رو شد. از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی از منتقدان آن بود. اما با تغییر دولت و تغییر ترکیب هیات امنا باز هم مدیریت دانشگاه آزاد از دست اصولگرایان خارج شد.

اما به نظر می رسد ماهیت تغییرات جدید با تغییرات دوران احمدی نژاد تفاوت عمده دارد. در دوره جدید ریاست هیات امنا بر عهده علی اکبر ولایتی است. سیاستمدار اصولگرا که بر کرسی آیت الله هاشمی رفسنجانی تکیه زده و به نظر می رسد می خواهد به سال ها سلطه تفکرات آیت الله هاشمی رفسنجانی بر دانشگاه خاتمه دهد. به این ترتیب به نظر می رسد دانشگاه آزاد با تحول پارادایمی روبه رو خواهد بود، باید دید با حضور مهره های تازه این نهاد بزرگ آموزش عالی دقیقا به کدام سمت حرکت می کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا