خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تجمع اعتراضی دانشگاه علامه برای بازگشت اساتید (+عکس)

دانشجویان دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در تجمع اعتراضی در این دانشکده خواستار برگشت اساتید اخراجی دوران صدارت صدرالدین شریعتی شدند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، چند روز پیش این دانشکده کوچک شاهد تجمع قابل توجهی از دانشجویانی بود که با گذشت بیش از یک ترم انتظار برای برگشت اساتید اخراجی شان در این دانشکده هیچ اقدام مثبتی از جانب دانشگاه در این راستا ندیده اند. در این تجمع که تعداد زیادی از دانشجویان علوم اجتماعی و ارتباطات حضور داشتند با به دست داشتن پلاکاردهایی خواستار بازگشت اساتید اخراجی و بازنشانده از جمله پرویز پیران، شیرین احمدنیا، ابراهیم توفیق، شهلا اعزازی، نعمت اله فاضلی و حسن نمکدوست شدند.

ایده ی این تجمع هم زمان با حضور پرویز پیران استاد بازنشانده به بهانه ی رکود علمی، شکل گرفت که برای جلسه ی دفاع یکی از دانشجویان در این دانشکده حضور پیدا کرده بود. این تجمع یک ساعت پیش از حضور پیران در دانشکده تشکیل شد و حراست دانشکده با قرار دادن ماشین های حمل بار در جلوی درب سعی داشت که مانع دیده شدن دانشجویان و قطع ارتباط آن ها با فضای بیرون دانشکده شود.

تجمع اعتراضی چند ساعت ادامه پیدا کرد و بعد از دفعات متعدد درخواست دانشجویان برای پاسخگویی رییس دانشکده، دکتر پناهی ریاست این دانشکده به میان دانشجویان معترض آمد. دانشجویان خواستار توضیح در باره ی دلایل توقف روند بازگشت اساتید اخراج شده و همچنین مخالفت شورای دانشگاه برای برگشت برخی اساتید بودند. با این که در دانشکده حقوق و اقتصاد و دیگر دانشکده های این دانشگاه تعدادی از اساتید اخراج شده از جمله ستاری فر و ضیایی بیگدلی به دانشگاه برگشته اما در دانشکده ی علوم اجتماعی با گذشت بیش از یک ترم از ریاست جدید هیچ یک از اساتید اخراج شده به دانشگاه بازنگشته و حتی برخی اعضای هیات علمی که شریعتی با شبه کودتای روزهای آخر صدارات خود باعث ورود آن ها به دانشکده شده بود، در حال تدریس در این دانشکده هستند.

بنا بر این گزارش، پناهی تجمع دانشجویان را رفتارهای غوغا سالارانه نامید و در پاسخ به دانشجویانی که از کاهش اعتماد خود به ضوابط دانشگاه به دلیل عدم پاسخگویی مسوولین سخن می گفتند، با تأکید بر ضوابط دانشگاهی بر این نکته تأکید کرد که عضویت در هیات علمی منوط به ارایه ی درخواست استاد به دانشگاه است و با این استدلال که پیران تا به حال چنین درخواستی به دانشگاه نداده است ادعای توقف روند بازگشت اساتید را بی اساس دانست.

وی در واکنش به اعتراض دانشجویان در مورد سطح علمی پایین اساتید حال حاضر دانشکده به دانشجویان وعده داد که در صورت اتفاق نظر اکثریت اعضای یک کلاس در مورد سطح پایین علمی اساتید در این باره تصمیم قاطعانه ای خواهد گرفت و ضمن قول پیگیری روند بازگشت استاد پیران به دانشکده، گفت که انجمن های علمی و دانشجویان می توانند با طرح موضوع از طریق گروه علمی خود در مورد بازگشت دیگر اساتید هم اقدام کنند.

این تجمع در حالی پایان یافت که دقایقی قبل از اتمام سخنان پناهی، تعداد زیادی از دانشجویان در اعتراض به پاسخ های رییس دانشکده، سالن را ترک کردند.

تعدادی از انجمن های علمی جامعه شناسی، برنامه ریزی اجتماعی، مددکاری، روزنامه نگاری، روابط عمومی، تعاون و رفاه و همچنین شورای صنفی این دانشکده از این تجمع حمایت کرده بودند.

بنا به گفته ی دانشجویان معترض، آنچه در برگشت اساتید اخراج شده دراین دانشگاه قابل توجه است استخدام دوباره اساتید اخراج شده به صورت استاد مدعو است، در حالی که اکثریت و حتی می توان گفت تمامی اساتید اخراج شده از اعضای هیات علمی این دانشگاه بوده اند.

اعتراضاتی که به دوره ی قبل برمی گردد

دانشگاه علامه در تغییرات عجیب صدرالدین شریعتی، یکی از دانشگاه هایی بود که بیشترین تغییرات بنیانی را به خود دید. اخراج و بازنشسته کردن اساتید، تغییراتی مدیریتی، حذف موقت و دایم دانشجویان، تفکیک جنسیتی، منحل کردن گروه توسعه ی دانشگده اقتصاد، تغییر اساسنامه های تشکل های دانشجویی، نصب دوربین در سراسر دانشکده ها و خوابگاه ها، حذف رشته های تحصیلی از جمله اقدامات دوره ی شریعتی بود و حتی او در روزهای آخر صدارت خود در این دانشگاه با جذب ۱۰۰ نفر از از دانشجویان دکتری، مدیران و کارکنان این دانشگاه خارج از رویه‌های متعارف به عضویت هیات علمی، تغییراتی در این دانشگاه ایجاد کرد که بسیاری از این افراد وارد دانشگاه شدند و  براساس شنیده ها برخی خود از این موضوع منصرف شدند.

یکی از اعتراضات بخشی از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه در این مدت، باقی ماندن معاون فرهنگی و دانشجویی از زمان شریعتی است؛ معاون فرهنگی این دانشگاه از نزدیکترین افراد به صدرالدین شریعتی بود که در دوره ی او حکم های انضباطی بسیاری برای دانشجویان صادر شد و این روند حتی با ریاست جدید متوقف نشده و در ترم جدید تحصیلی حکم تعلیق و تبعید برای برخی دانشجویان صادر شده است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا