خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مخالفان دانش آشتیانی هم توانمند هستند»

وزارت آموزش و پرورش در دولت اول روحانی تا کنون دو وزیر به خود دیده است؛ اما با وجود اینکه«فخرالدین دانش آشتیانی» وزیرکنونی از حدود 8 ماه پیش برا این کرسی نشسته، یکی از وزرایی است که احتمال تغییر او داده می‌شود. انصاف نیوز در این باره با تعدادی از کارشناسان و فعالان گفتگوهایی انجام داده که دو گفتگو در پی می‌آید:

«مخالفان دانش آشتیانی هم توانمند هستند»

یک تحلیلگر حوزه آموزش و پرورش گفت: احتمال ماندن آقای دانش 50 درصد است. هم بعضی از تشکل ها با ایشان همسو هستند، از طرفی مخالفان هم توانمد هستند و فعالیت برای رفتن ایشان می‌کنند.

کامران رحیمی تحلیلگر حوزه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره احتمال ماندن یا رفتم «فخرالدین احمد دانش آشتیانی» وزیر کنونی آموزش وپرو گفت: شرایط وزارت آموزش و پرورش با توجه به بزرگ بودن وزارتخانه بسیار پیچیده است. اگرکسی که خارج از آموزش و پرورش بوده؛ وارد این عرصه شود چند ماهی طول می‌کشد تا با نیروی انسانی و مناسبات این وزارتخانه آشنا شود.

در شورای معاونین دیگر وزارتخانه ها جمعیتی حدود 10 یا نهایتا 12 نفر حاضرند در حالی که شورای معاونین وزارت آموزش و پروش 35 نفر است.

او ادامه داد: این وزارت خانه حدود 6 معاون، 7 مرکز و 11 سازمان اقماری دارد. هر کدام از این سازمان ها یک وزارتخانه کوچک به حسیاب می‌آیند. یکی از این سازمان ها «دانشگاه فرهنگیان» است که 100 مرکز در کل کشور دارد؛ یا سازمان نوسازی مدارس که 32 اداره کل در کشور دارد. در شورای معاونین دیگر وزارتخانه ها جمعیتی حدود 10 یا نهایتا 12 نفر حاضرند در حالی که شورای معاونین وزارت آموزش و پروش 35 نفر است.

کامران رحیمی
کامران رحیمی

رحیمی افزود: این نشان می‌دهد که آموزش و پرورش وزارتخانه ای است که هر کسی از پس آن برنمی‌آید. پس کسی که بخواهد این مسئولیت این وزارتخانه را به عهده بگیرد یا باید از بطن آموزش و پرورش باشد که شناخت کافی نسبت به شرایط داشته باشد یا اگر کس دیگری بیاید باید زمانی را برای آشنایی با این حوزه ها صرف کند. اگر کسی از خارج وزارت خانه آمد باید از مشاوران قوی استفاده کند تا این حوزه ها را به او معرفی کنند.

این تحلیگر حوزه آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: به همین خاطر الان بحث و تبادل نظر جدی در بین فعالین و تشکل های حوزه آموزش و پرورش وجود دارد که آیا آقای دانش آشتیانی با توجه به حدود 10 ماه وزارتشان -البته تا زمانی که کابینه جدید معرفی شود- آیا این شناخت کافی برای ماندن در این منصب را کسب کرده اند؟ یا اینکه یک نفر باید از بطن خود آموزش و پرورش بیاید که به این موضوعات اشراف داشته باشد.

رحیمی ادامه داد: این بحث به موضوعات بسیار زیادی بستگی دارد. درست است که آموزش و پرورش یک میلیون نیرو دارد، اما فعالین این حوزه شاید حدود 100 نفر باشند. باید دید این فعالین به چه جمع بندی می‌رسند. همچنین باید دید تصمیم تشکل ها چیست. علاوه بر این باید منتظر نظر مشاوران آقای روحانی -کسانی مثل آقای نجفی، آقای نوبخت و آقای اکرمی که وزیر اسبق آموزش و پرورش- بود ، این هم مهم است که آقای روحانی چه مناسباتی را می‌خواهد با دیگر گروه هایی که در انتخابات حاضر بودند داشته باشد و البته نظر شخص آقای روحانی که بسیار مهم است. همه این ها مهم است که باید دید آقای دانش می‌ماند یا وزیر عوض می‌شود.

او در انتها درباره نظر شخصی خود درباره وزارت آموزش و پرورش گفت: احتمال ماندن آقای دانش 50 درصد است. هم بعضی از تشکل ها با ایشان همسو هستند و هم ایشان در این مدت شناختی را پیدا کرده اند اینها نکات مثیتی است . از طرفی مخالفان هم توانمد هستند و فعالیت برای رفتن ایشان می‌کنند. پس بستگی به تصمیم آقای روحانی دارد. واقعا نمی‌شود گفت وزیر عوض می‌شود یا خیر.

 

«آقای دانش آشتیانی از شما انتظار بیشتری داشتیم»

یک روزنامه نگار حوزه آموزش و پرورش گفت:  اصلی ترین مشکل آقای دانش این بود که با توجه به سابقه ایشان در وزارت علوم انتظارات بالایی از ایشان وجود داشت. همه انتظار داشتند آقای آشتیانی اگر مثل آقای نجفی نباشد لاقل شبیه او باشند.

«جواد بابازاده رها»، روزنامه نگار و فعال حوزه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره احتمال ماندن آقای دانش آشتیانی به عوان وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم گفت: من فکر می‌کنم آقای دانش آشتیانی نتوانست انتظارات دولت و حامیان دولت را در خصوص آموزش و پرورش برآورده کند. به همین خاطر گمان نکنم که ایشان بتواند وزیر بماند.

وی در رابطه با ارتباط ایشان با تشکل ها افزود: همه این ها را ما باید به صورت یک پکیج ببینیم. باید دید چقدر عملکرد آقای دانش آشتیانی بوده، چقدر این خواسته احزاب است و چقدر خود دولت خواستار تغییر ایشان است. همه این ها تاثیر گذارند. نمی‌شود گفت خود آقای آشتیانی موفق عمل کرده اند ولی تشکل ها و احزابی که با او زاویه دارند می‌خواهند او را عوض کنند.

همه انتظار داشتند آقای آشتیانی اگر بهتر از آقای نجفی نباشد لاقل شبیه او باشند

او درباره اصلی ترین مشکل دانش آشتیانی از نظر خود ادامه داد: اصلی ترین مشکل آقای دانش این بود که با توجه به سابقه ایشان در وزارت علوم انتظارات بالایی از ایشان وجود داشت. همه انتظار داشتند آقای آشتیانی اگر بهتر از آقای نجفی نباشد لاقل شبیه او باشند و مشکلات آموزش و پرورش را حل کند. اما بعد از چند ماه نه تنها مشکلات حل نشد حتی نشانه ای هم از رفع مشکلات نبود. همین باعث شد همه از آقای آشتیانی ناامید شوند.

photo_2017-06-18_07-59-30
جواد بابازاده رها

بابازاده درباره زمان کم دوران وزارت آشتیانی گفت: هشت ماه برای سنجش عملکرد یک وزیر زمان خیلی زیادی نیست. اگر منصفانه نظر بدهیم آقای دانش یا هر فردی باید فرصت بیشتری داشته باشد؛ اما در این 8 ماه دز وزارت آقای آشتیانی حتی نشانه ای هم بهبود اوضاع نبود.

افرادی خود را مطرح می‌کنند، اما نباید آن ها را جدی گرفت

وی درباره گزینه های وزارت هم گفت: به جز چند مورد محدود که شاید شانسی داشته باشند، بقیه افرادی که مطرح می‌شوند توسط خود آن افراد یا حامیان آن ها مطرح می‌شوند که نباید این افراد زیاد جدی گرفته شوند.

او درباره ویژگی های وزیر آینده گفت: وزیری که برای دولت دوازدهم انتخاب می‌شود؛ باید از مشکلات و بدنه آموزش و پرورش شناخت داشته باشد. مسائل ما لزوما آموزشی نیست. برعکس اکثر مشکلات ما ساختاری است. مدیر باید علاوه بر شناخت، اقتدار کافی را هم برای اداره این وزارت خانه داشته باشد.

بابازاده ادامه داد: من به معلمان، تشکل ها ، مدیران و تمام اهالی آموزش و پرورش می‌خواهم بگویم که درست است که انتخاب وزیر بسیار مهم است؛ اما انتخاب وزیر آخر دنیا و آخر آموزش و پرورش نیست. ما نباید همه سرمایه هایمان را روی افراد سرمایه گذاری کنیم. متاسفانه دیده می‌شود که این روزها همه افراد یا رسانه ها خودشان را گره می‌زنند به بودن یا رفتن بک وزیر.

وی در انتها گفت: این تصویری که همه دنبال تقسیم قناعم هستیم زیاد جالب نیست. به نظرم بهتر است آقای دانش آشتیانی و دیگر مدیران رده بالای آموزش و پرورش کمترین تغیرات را در پست های مهم داشته باشند که شائبه سهم خواهی یک جریان خاص بین اهالی آموزش و پرورش به وجود نیاید.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا