خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادغام بانک مهر اقتصاد و موسسه کوثر و ثامن از شایعه تا واقعیت

سایت الف در گزارشی نوشت: هنوز ماجرای تعاونی‌های اعتباری ثامن الحجج و میزان فراموش نشده و موضوع موسسه کاسپین و سرگردانی سپرده‌گذاران به سرانجام نرسیده است که برخی اخبار تائید نشده، از ادغام بانک مهر اقتصاد، موسسه کوثر و ثامن منتشر شد که این موضوع باعث نگرانی شده و سپرده‌گذاران درصدد بازپس‌گیری پول‌های خود شدند، اما ماجرا چیست؟

این موضوع در کنار این که گفته می‌شود بانک‌های کشور زیان ده هستند، باعث کاهش و حتی بی اعتمادی به نظام بانکی شده که بلافاصله با یک شایعه مردم در مقابل شعب بانک‌ها و موسسات صف می کشند که وجود خود را از آن موسسه مالی خارج کنند.

فعالیت و ایجاد مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به آفتی برای نظام پولی کشور تبدیل‌ شده است و بانک مرکزی سیاست خود را باهدف ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و کنترل فعالیت این مؤسسات غیرمجاز و مجاز (که موفق به دریافت مجوز بانک مرکزی شده بودند)، شروع کرد؛ سیاستی‌ در قالب ادغام آن‌ها باهم و یا در یک بانک که این مؤسسات غیر مجاز و مجار با ادغام در یک بانک و یا ادغام چند موسسه و تبدیل به موسسه بزرگ‌تر شده که هم‌اکنون بانک مرکزی این روند را ادامه می‌دهد.

ولی‌الله سیف، بالاترین مقام پولی کشور در روز 5 خردادماه امسال، خبر از احتمال ادغام بانک‌های مجاز (برنامه بانک مرکزی) داد و به سپرده‌گذاران و مشتریان بانک‌ها اطمینان داد که هیچ جای نگرانی برای آن‌ها نیست و از این سیاست متأثر نخواهند شد؛ البته تصمیم برای ادغام در درجه اول بر عهده سهامداران بانک‌ها است، ولی باید این موضوع در مسیری که بانک مرکزی در پیش‌گرفته، اجرایی شود.

سیف هدف از ادغام بانک‌ها را استانداری سازی و نزدیک کردن نسبت‌های مالی بانک‌های ایرانی را به نسبت‌های روز بانکداری دنیا عنوان کرد و به سپرده‌گذاران بانک‌ها و مؤسسات مجازی که ممکن است در آینده با یکدیگر ادغام شوند اطمینان داد که به‌هیچ‌وجه از این تصمیم آن‌ها متأثر نخواهند شد، حتی اگر دو بانک و شعبه‌های آن‌ها با یکدیگر ادغام شود.

وی یاکید کرد: بانک مرکزی هرگز اجازه‌ نخواهد داد که منافع سپرده‌گذاران دچار مشکل شود، از سوی دیگر بانک‌ها در فضای رقابتی به‌هیچ‌عنوان اقدامی نخواهند کرد که مشتریان خود را از دست بدهند؛ ازاین‌رو جای نگرانی برای آن‌ها وجود ندارد.

پس از اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، شایعاتی در مورد ادغام مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز با بانک‌ها و موسات داری مجوز منتشر شد که گاهاً اخباری نادرست و در حد شایعه است، و این در حالی بود که بانک مرکزی به‌عنوان متولی، دراین‌باره اظهارنظر نمی‌کند.

انتشار چنین اخبار و شایعاتی درحالی‌که نظام بانکی کشور با موضوعاتی مانند میزان وثامن‌الحجج در گذشته مواجه بود و امروز موسسه مجاز کاسپین که بعد از 10 ماه از بلوکه شدن پولی‌های سپرده‌گذاران، هنوز به سرانجام نرسیده، دست‌به‌گریبان است و از سوی دیگر مطرح‌شدن زیان ده بودن تا ورشکستگی بانک‌ها باعث ایجاد نگرانی و حتی بی‌اعتمادی سپرده‌گذاران شده است.

در حالی که هنوز موضوع سپرده‌گذاران مؤسسه کاسپین تمام نشده، باز شایعه باعث نگرانی سپرده‌گذاران برخی مؤسسات شد، شایعاتی که هیچ‌کسی در قبال آن احساس مسئولیت نمی‌کند تا مردم علاوه بر نگرانی، اعتمادشان به‌نظام بانکی از دست نرود.

ماجرا چه بود؟
روز پنجشنبه گذشته (25 خردادماه جاری) بود که خبری منتشر شد که در آن حتی از لغت بر اساس شنیده‌ها در آن استفاده‌شده بود، از سوی رسانه‌ها منتشر شد، آن هم بدون اینکه رسانه‌ای پیگیر صحت آن باشد، البته این خبر حاکی موضوعات در خود بود.

انتشار این خبری باعث نگرانی برای سپرده‌گذاران دو موسسه و حتی یک بانک شد؛ خبری که بر اساس شنیده‌ها بود و جز مدیرعامل بانک مهر اقتصاد، هیچ مقام پولی نسبت به آن واکنشی نشان نداد و آن شایعه ادغام دو موسسه اعتباری و بانک مهر اقتصاد بود تا بانک کوثر تشکیل شود.

*در متن کامل این خبر ارسالی برای خبرنگاران اقتصادی به شرح ذیل آمده بود:

تشکیل بانک کوثر بعد از ادغام با موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد به اول تیرماه 96 فعالیت خود را شروع خواهد کرد و با این تصمیم بهبود شرایط خدمت‌رسانی موجب قوی‌تر شدن پشتوانه پولی سپرده‌گذاران می‌شود.

بر اساس شنیده‌ها، قرار است با ادغام موسسه اعتباری کوثر – که هم‌اکنون از بانک مرکزی مجوز دارد- و موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، یک بانک جدید در کشور تشکیل خواهد شد که جزو بزرگ‌ترین بانک‌های کشور خواهد شد.

با توجه به مجوز موسسه اعتباری کوثر، نام بانک جدید با عنوان بانک کوثر خواهد بود اما با توجه به منابع مالی فراوان موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، بانک جدید یکی از بانک‌های قدرتمند در کشور خواهد بود.

با توجه به کثرت شعب این مؤسسات و بانک مهر اقتصاد، بانک کوثر حداقل ۱۲۰۰ شعبه خواهد داشت و پشتوانه قوی این بانک موجب قدرتمندتر شدن بانک می‌شود به همین علت هیچ‌چیز نگران‌کننده‌ای سپرده‌گذاران این مؤسسات را تهدید نمی‌کند.

ادغام کوثر، ثامن و مهر اقتصاد موجب خواهد شد یکی از بزرگ‌ترین بانک‌ها ازنظر تعداد شعبه تشکیل شود و اگر بانک کوثر با ۱۲۰۰ شعبه ایجاد شود و مشکلی بر سر ادغام‌ها پیش نیاید این بانک جدید هشتمین بانک بزرگ ازنظر وسعت و تعداد شعبه خواهد بود و عملاً بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور تشکیل می‌شود.

در صورت نهایی شدن ادغام‌ها، بانک کوثر در جدول تعداد شعب بانکی بالاتر از بانک‌هایی مثل رفاه کارگران، اقتصاد نوین، شهر، سمان، سرمایه، پست‌بانک و قوانین قرار می‌گیرد.

*وضعیت سپرده‌گذاران و کارمندان
در صورت نهایی شدن ادغام‌ها و تشکیل بانک کوثر قطعاً وضعیت کارمندان بهتر خواهد شد، چراکه طبق اخبار واصله قرار نیست تعدیل نیرو صورت بگیرد و سیاست سهامداران حفظ کارمندان و تشکیل قوی بانک است. بدین ترتیب وضعیت شغلی کارمندان بهبود می‌یابد و بازنشستگی همکاران نیز تابع صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها خواهد شد. دایره‌های خزانه. بازرسی. کارگزینی. تدارکات حسابداری. تسهیلات رفاه کارکنانی. نگهبانی نقلیه و غیره با چارت سازمانی کامل ایجاد می‌گردد.

طبق تصمیم‌گیری‌ها چارت سازمانی شعب شامل رئیس شعبه، معاون شعبه، دایره تسهیلات، دایره خدمات نوین، دایره حسابداری، دایره صندوق و حساب‌جاری، دایره ارزی و… تشکیل می‌شود.

قطعاً همکاری و مساعدت کارکنان مؤسسات اعتباری کوثر و ثامن و بانک مهر اقتصاد می‌تواند روند ادغام و تشکیل بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور را تسریع ببخشد.

در چنین شرایطی به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت نه‌تنها هیچ خطری سپرده سپرده‌گذاران را تهدید نمی‌کند، بلکه بهبود شرایط خدمت‌رسانی موجب قوی‌تر شدن پشتوانه پولی سپرده‌گذاران می‌شود.

همان‌طور که در خبر مشاهده شد، موضوع ادغام به یک موضوع ساده و آسان تبدیل‌شده است، اما این خبر که بلافاصله منتشر و بازتاب داشت، از سوی مدیرعامل بانک مهر در بعدازظهر همان روز تکذیب شد.

واکنش بانک مهر اقتصاد به ادغام
اما سید ضیاءالدین ایمانی، مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از انتشار شایعاتی مبنی بر ادغام این بانک با مؤسسات مالی نظیر کوثر و ثامن، ضمن تکذیب موضوع ادغام، گفت: تاکنون بانک مرکزی هیچ صحبت و مکاتبه‌ای با بانک مهر اقتصاد برای ادغام نداشته و بحث ادغام بانک مهر اقتصاد با هر مؤسسه مالی دیگری از اساس شایعه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک مهر اقتصاد ازنظر نقدینگی در بهترین شرایط در شبکه بانکی قرار دارد و جای هیچ‌گونه نگرانی در هیچ زمینه‌ای نیست و ما این بحث ادغام را کاملاً بی‌پایه و اساس می‌دانیم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد اضافه کرد: عده‌ای بابیان این موارد قصد تخریب بانک مهر اقتصاد را دارند و این ازنظر اخلاق حرفه‌ای صحیح نیست، ضمن آنکه بانک مهر اقتصاد حق خود را برای طرح دعوی علیه کسانی که این شایعات را مطرح کرده و به آن دامن می‌زنند، محفوظ می‌داند؛

به گفته وی، جداً پیگیر این قضیه خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد عده‌‌ای و مؤسساتی بخواهند به اعتماد مردم به این بانک بزرگ و ارزشی، خدشه وارد کنند.

ایمانی‌ افزود: اعتمادی که در حال حاضر در مجموعه‌ بانک مهر اقتصاد، سپرده‌گذار و تسهیلات گیرنده وجود دارد نشان می‌دهد که واقعاً هیچ مشکلی نداریم ضمن آنکه 188 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال 95 پرداخت کردیم و اعتماد چندین میلیون سپرده‌گذار نشان‌دهنده اقتدار این بانک است.

وی تأکید کرد: حتماً باکسانی که با طرح موضوع ادغام، موجب بروز اخلال شده‌اند و در نظام بانکی کشور مشکل ایجاد می‌کنند، برخورد می‌کنیم و به آن‌ها اخطار می‌دهیم که دست از این کار خود بردارند.

ایمانی یادآور شد: بانک مهر اقتصاد ‌آمادگی این را دارد که اگر مؤسساتی به لحاظ نقدینگی دچار مشکلی هستند به آن‌ها کمک کند اما از این رفتارهای غیرحرفه‌ای گله‌مندیم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد اظهار داشت: ما با بانک مرکزی تعامل داریم و تاکنون بانک مرکزی هیچ صحبت و مکاتبه‌ای با بانک مهر اقتصاد برای ادغام نداشته است.

واکنش هیجانی سپرده‌گذاران شایعه
انتشار این خبر تایید نشده باعث نگرانی سپرده گذاران این موسسات شد، و تعدادی از سپرده‌گذاران برای دریافت وجوه خود اقدام کردند.

خبرگزاری فارس دراین‌باره نوشت: انتشار خبری تائید نشده در برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری مبنی بر ادغام موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد در موسسه اعتباری کوثر و تشکیل بانک کوثر، سپرده‌گذاران موسسه ثامن را نگران کرد به‌طوری‌که برخی سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن را برای برداشتن سپرده‌های خود به تکاپو افتادند، درحالی‌که با فرض صحت چنین خبری، تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد هیچ سپرده‌ای در فرآیند ادغام، از بین نمی‌رود.

این نگرانی موجب هجوم سپرده‌گذاران به شعب برای دریافت سپرده شده است که بر اساس پیگیری‌های خبرگزاری فارس، موسسه ثامن در حال تزریق نقدینگی به شعب برای پاسخ به تقاضای سپرده‌گذاران است و مشکلی برای پشتوانه نقدینگی این موسسه وجود ندارد.

اما قطعاً این رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی می‌تواند برای یک موسسه اعتباری و حتی بانک بزرگ، چالش آفرین باشد، زیرا بانک یا موسسه اعتباری در عملیات مالی خود از 100 درصد منابع، حداقل 10 درصد را برای سپرده قانونی و حدود 85 درصد را صرف اعطای منابع یعنی اعطای تسهیلات یا سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری می‌کند و تنها 3 درصد منابع به‌عنوان ذخیره نقد در اختیار بانک است.

در چنین شرایطی اگر فقط 5 درصد سپرده‌گذاران برای دریافت سپرده به بانک مراجعه کنند، بانک با چالش نقدینگی مواجه شود و این نگرانی در حالی به وجود آمده که برفرض صحّت خبر ادغام، همانطور که رئیس کل بانک مرکزی گفته بود، خطری متوجه سپرده‌گذاران این موسسه نمی‌شود و صرفاً نام موسسه اعتباری یا بانک پذیرنده سپرده آن‌ها تغییر می‌کند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فضا هم‌اکنون برای سپرده‌گذاران موسسه ثامن یک فضای مبهم و غبارآلود است، نیاز است، بانک مرکزی با اطلاع‌رسانی به‌موقع مانع از ادامه‌دار شدن این ماجرا شود.

ایسنا هم در این مورد نوشت: انتشار این خبر باعث نگرانی سپرده گذاران این موسسات شد، و تعدادی از سپرده‌گذاران برای دریافت وجوه خود اقدام کردند در حالی که خبری در این حین منتشر و در رسانه‌ها می‌چرخد که ظاهراً اعلام‌شده قرار است با تشکیل بانک کوثر دو موسسه کوثر که اکنون دارای مجوز بانک مرکزی است به همراه موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد که مجوز رسمی فعالیتی از بانک مرکزی ندارند با یکدیگر ادغام شوند. پیگیری ماجرای ادغام این سه بانک و موسسه نظامی و اینکه آیا نهایی شده است یا خیر از منابع مطلع، با این توضیحات همراه بود که به‌هرحال پیشنهاد ادغام بانک‌های نظامی از سال‌های قبل مطرح‌شده و موضوع عجیبی نیست تا اینکه بتوانند با ترکیب با یکدیگر بانکی قوی‌تر و در یک مجموعه را تشکیل دهند.

احتمال تشکیل بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور
اما بعد از انتشار این خبر (ادغام موسسات اعتباری ثامن و کوثر با بانک مهر اقتصاد) و تشکیل بانک کوثر که دو بانک مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر آن را تایید نکردند، اما باید تا سه‌شنبه منتظر اخبار جدید باشیم.

در متن اطلاعیه موسسه اعتباری کوثر خبر ادغام صراحتا تکذیب نشده و حتی از انجام مذاکرات در این زمینه خبر داده است. روابط عمومی بانک مهر اقتصاد صراحتا این ادغام را تکذیب کرده و گفته که این شایعات را روابط عمومی دو موسسه فوق اعلام کرده‌اند. به هر حال دو موسسه فوق در حالی دو اطلاعیه متفاوت منتشر کرده‌اند که موسسه اعتباری ثامن سکوت اختیار کرد که شاید محتمل‌ترین گزینه نیز همین موسسه باشد که قرار است تحت کفالت موسسه اعتباری کوثر قرار گیرد. فعلا این شایعه نزدیک‌ترین زمان به واقعیت را دارد تا ادغام برخی بانک‌های دیگر که منابع آگاه از آن خبر می‌دهند.

در اطلاعیه موسسه اعتباری کوثر آمده است: پيرو انتشار اخباري در سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي با موضوع ادغام بانك مهر اقتصاد و موسسه اعتباري ثامن‌الائمه در موسسه اعتباري كوثر و ايجاد «بانك كوثر» و به‌رغم مذاكرات انجام شده و توافقات حاصله في مابين با موضوع مزبور به اطلاع مي‌رساند هر گونه تصميم‌گيري در حوزه نظام بانكي كشور منوط به مصوبه شوراي پول و اعتبار و ابلاغ بانك مركزي است كه هنوز تاييديه‌اي که از سوي بانك مركزي صادر شده باشد، به‌دست اين موسسه نرسيده است.این در حالی است که روابط عمومی بانک مهر اقتصاد شایعه ادغام این بانک با موسسات مالی و اعتباری کوثر و ثامن را قویا تکذیب کرد.

اولین واکنش بانک مرکزی حکایت از احتمال ادغام دارد
اما بانک مرکزی در اولین واکنش خود نسبت به جریان پیش آمده تا حدی شرایط حاکم بر موسسه ثامن و پرونده آن در این بانک را مورد اشاره قرار داده است.

فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد: مؤسسه ثامن در مسیر پیوستن به مؤسسات مجاز است و سپرده گذاران نگران نباشند و این موسسه اعتباری یکی از موسسه های متقاضی دریافت مجوز از بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه اقداماتی توسط این موسسه شامل پذیره نویسی در بورس و تودیع سپرده قانونی نزد بانک مرکزی انجام شده است، گفت: بر این اساس این موسسه در حال پیوستن به موسسات مجاز است که فرآیند قانونی و رسیدگی به تقاضای این موسسه در حال انجام و ممکن است منجر به صدور مجوز و یا ادغام با یکی از بانک ها و موسسه های اعتباری شود.

وی افزود: در هر صورت هیچ گونه مشکلی برای سپرده گذاران این موسسه به وجود نخواهد آمد و از سپرده گذاران موسسه اعتباری ثامن تقاضا می شود حسب نیاز به شعب موسسه مراجعه و از خدمات آن استفاده کنند و اطمینان داشته باشند که صدور مجوز و یا ادغام موسسه با حفظ حقوق و صیانت از سپرده های آنها انجام می شود.

نکته آخر
در موضوع ادغام باید ابتدا سهامداران موسسهات و بانک‌ها با یکدیگر به توافق رسیده و موضوع با بانک مرکزی مطرح شود تا در صورت تأیید پیشنهاد بانک‌ها و مؤسسات موردنظر فرایند لازم را در چارچوب ضوابط و زیر نظر بانک مرکزی انجام دهند.

اما نکته اینجاست که در رابطه با پیشنهاد تشکیل بانک کوثر و ادغام بانک مهر اقتصاد و دو موسسه کوثر و ثامن تاکنون گزارش نهایی و تصمیمی در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تصویب و اتخاذ نشده و چنین ادغامی تا کنون رسمیت ندارد؛ و اخبار منتشر شده و آنچه فعلاً اعلام می‌شود ظاهراً اخباری است که با اهداف خاص در جریان است و اخبار غیر رسمی که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر می شود می‌تواند عاملی برای ایجاد نگرانی سپرده‌گذاران باشد.

البته نیاز است بانک مرکزی به‌عنوان سیاست‌گذاری پولی و ناظر بر این بخش، از حقوق سپرده‌گذاران صیانت کند و باید در خصوص ادغام و یا هر موضوع دیگری واکنش نشان دهد و با شایعه‌پراکنان برخورد کند تا نه‌تنها موسسه و بانک از این موارد متضرر نشود، بلکه مانع ایجاد نگرانی و بی‌اعتمادی در جامعه شود.

این روزها با توجه به هشدارهایی داده شده و خبرهایی که گاها منتشر می شود که بانک ها زیان ده هستند و حتی برخی بر ورشکستگی بانک ها تاکید می کنند، باعث نگرانی مردم شده و با انتشار خبری تایید نشده ای باعث ایجاد تنش شده و مردم را نگران می کند و لازم است بانک مرکزی در این موارد ورود کند و عدم پاسخگویی باعث شده مردم با شنیدن اخبار بی پایه و اساس مقابل شعب بانک ها و موسسات تجمع کنند، موضوعی که همین امروز برای موسسات اشارعه شده رخ داده است.

از سوی دیگر رسانه‌ها نیز باید در انتشار اخبار خود دقت کنند و از صحت آن آگاه شوند تا هر شایعه‌ای در جامعه منتشر نشود، انتظار است وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند تا باعث متضرر شد به جامعه نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا