خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موشک‌ها را چه کسی به پرواز درآورد؟

«محسن عموشاهی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی حمله‌ی اخیر موشک‌ها به داعش نوشت:

دنیای امروز، دنیای خبرهای تکان دهنده است. هیچ یک از ما تصور این که قرار است ایران با حمله‌ای موشکی داعش را غافلگیر کند، نداشت. قطع به یقین این حمله موشکی تا ماه‌ها سوژه بسیاری از تحلیلگران در ایران و جهان خواهد بود. این حمله از آن جهت بااهمیت بود که تهران همین چند روز پیش، مورد حملات تروریستی قرار گرفت. حمله‌ای که داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت و موجب کشته شدن ۱۷ نفر از هموطنانمان شد. پس از این حمله رهبر انقلاب با «ترقه بازی» خواندن این حمله وعده‌ی «سیلی محکمی» به داعش دادند. در حقیقت از حمله‌ی موشکی کشورمان به عکس العمل ایران نسبت به حمله‌ی تروریستی تهران تعبیر شد.

از سوی دیگر ایران برای اولین بار، پس از نزدیک به ۳۰ سال از موشک‌های ساخت داخل به صورت عملیاتی استفاده کرد. این استفاده به صورت موازی با به پرواز درآمدن پهبادها نیز همراه شد تا فیلم‌های مستندی از این حمله تهیه شود.

ایران که همین دو روز پیش تحت تحریم‌های موشکی قرار گرفته بود، با شلیک ۶ موشک همچنان در صدر اخبار ماند. این واقعه در کنار بازتاب‌های بی‌شمار خارجی در بین مردم نیز بازتاب مثبتی داشت. در حواشی این حمله، از یک سو سپاه مورد تجلیل قرار گرفت و از سوی دیگر دولت مورد حمله واقع شد. در این میان نکاتی مغفول مانده وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند زاویه‌ی جدیدی به تحلیل حمله‌ی موشکی ایران بگشاید.

1 – فراموش نکنیم که هیچ نهاد نظامی یا امنیتی در ایران نمی‌تواند خودسرانه به کشور دیگری موشک شلیک کند. در حقیقت همانطور که برجام تصمیم نظام بود، این حمله نیز محصول تصمیم تمامی ارکان نظام بود. به نظر نمی‌رسد بدون تصمیم شورای عالی امنیت ملی، امکان انجام چنین عملیاتی وجود دااشت. بنابراین تمجید یک سویه از سپاه (که مجری تصمیمات مقامات عالیه نظام بود) منصفانه به نظر نمی‌رسد. اگر چه نادیده گرفتن نقش سپاه پاسداران در اجرای دقیق و بی نقص این تصمیم نیز منصفانه نخواهد بود.

2 – موشک‌هایی که امروز به آنها افتخار می‌کنیم محصول متخصصان ایرانی شاغل در وزارت صنایع دفاع است. وزارتخانه‌ای که بسیار کم از آن سخن می‌رود و حاصل دسترنجش اغلب توسط دیگر نهادها مصادره می‌شود. رمز موفقیت این وزارتخانه در ساخت این تسلیحات استراتژیک را باید در آرامش حاکم بر آن و اعتماد به متخصصان و سازندگان داخلی دانست.

3 – منتقدان دولت در این موضوع نیز مثل دیگر موارد، به دولت حمله کردند. آن‌ها این حمله را مصداق یک دیپلماسی فعال و برجام را مصداق یک دیپلماسی ذلیلانه معرفی کردند. منتقدان دولت به مخاطبان خود نمی‌گویند که طبق قطعنامه‌ی ۱۹۲۹ که در سال ۲۰۱۰ تصویب شد، کلیه‌ی موشک‌ها و صنایع موشکی ایران تحت تحریم بود. برجام توانست این قطعنامه را باطل کرده تا فقط موشک‌های طراحی شده برای حمل کلاهک هسته‌ای تحت تحریم باقی بمانند. به عبارت دیگر دولت و طراحان برجام توانستند در کنار مشروعیت بخشی به حق غنی سازی ایرانیان، حق ساخت موشک‌های متعارف را نیز تثبیت کنند.

4 – حملات محدود، می‌توانند در پیشبرد منافع ملی یاری رسان باشند. در مقابل درگیر شدن در جنگی تمام عیار می‌تواند سرمایه‌های ملی را بر باد دهد. اقدام نظامی زمانی مشروع جلوه می‌کند که تمامی راه‌های دیگر مورد آزمایش قرار گرفته باشند. شاید اگر حملات تروریستی تهران رخ نداده بود، افکار عمومی درباره‌ی حملات موشکی تصور دیگری داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای محترم!!!! نمیدانم برروی کدام دنده می خوابید!که هربارحال مردم در هر فضایی خوش می شود خودتان را نسیم آن خوشی می نامید…مطئتا” امروز کسی باور نداردپرتاپ موشکها باب دل دولت باشد ..مگر کسی که در بین مردم زندگی نکند..برجام تصمیم نظام بود ولی مجریان وپیگیران برجام به معنای واقعی تصمیم نظام را اجراءنکردند…پرتاپ موشک تصمیم نظام بود ولی سپاه به نحو احسنت انجام داد..اگر دست دولت بود بار دیگر روبروی عربها وزیر امور خارجه ما زانو می زد..

    7
    7
    1. دمت گرم،حرفت حقه،این درست،ما یه دولت دروغگو و حرراف داریم که فقط وعدهای فریبنده میده بعد خودش میاد علنا حرف خودش رو رد میکنه.ما قبل برجام موشک میساختیم برجام هم بخوره تو سر دولت ترسوهای غرب زده.

      2
      1
  2. با سلام.
    در جواب متن نوشته شده چند نکته دارای اهمت است که لازم دیدم عرض کنم به امید اینکه انتشار و مورد قضاوت خوانندگان قرار گیرد.
    1-در اینکه این تصمیم مورد تایید شورای عالی امنیت ملی بوده هیچ شکی نیست اما شلیک موشک تنها و تنها با تایید کتبی مقام معظم رهبری امکان پذیر است ضمن اینکه اعضا تشکیل دهنده شواری عالی امنیت ملی تنها منصوب دولت نیستند و با نگاهی گذرا به اعضا میتوان به راحتی فهمید که کمتر از 30 % از اعضا دولتی هستند و ما بقی از قسمتهای مختلف نهاد امنتی و نظامی و ارگان نظام جمهوری اسلامی هستند. ضمن اینکه سوالی که اینجا پیش می آید این است که چرا رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی بعد از 72 ساعت از این واقعه افتخار امیز هیچ گونه عکس العمل و واکنشی نشان نداده اند!!!
    2-موشک های شلیک شده و بقیه موشک های ساخته شده از خانواده شهاب و قیام همگی ساخت نیروی هوا فضای سپاه و موشکی سپاه بوده با هدایت و رهبری سردار شهید طهرانی مقدم و هیچ ربطی به وزارت دفاع نداشته است هر چند به هیچ وجه نه بنده و نه هیچ کس دیگری منکر زحمات و خدمات بی مثال مجموعه صنایع وزارت دفاع نیستیم و دست این عزیزان را خواهیم بوسید.قطعا.
    3-برجامی که از آن دم میزنید عملا هفته گذشته توسط آمریکایی به طور کامل نقض آشکار شد و متسفانه باز هم از سوی دولت و شخص رییس جمهور هیچ واکنشی صورت نپذیرفت ضمن اینکه برنامه موشکی و تسلیحاتی ما نه در برجام بلکه از اول انقلاب در تحریم 100% بوده و این پیشرفت های چشمگیر در شرایط تحریم حاصل شده و سوالی که پیش می آید این است که آیا آنهایی که اعتقاد به نبود برنامه موشکی و قدرت موشکی در ایران بودند باز هم بر تفکرات غلط خود اصرار دارند الان همه دنیا فهمیدند و اذعان کردند به قدرت ایران و متوجه شدند که ایران اهل شوخی و مماشات نیست , و به نظر میرسد دیپلماسی که از موضع قدرت باشد خیلی بهتر از دیپلماسی از موضع ضعف و لبخند در دنیای گرگ صفت امروز جواب میدهد.
    4-نگرانی شما از وقوع جنگ تما عیار احتمالی کاملا بیجهت بوده و کارکرد انتخاباتی داشته است.بنده به شما قول میدهم این اقدام حساب شده سپاه و نظام جمهوری اسلامی عملا جلوی شیطنت های منطقه ای امریکا و عربستان را گرفته است و این سیلی به راحتی امریکایی ها و هم پیمانان آنها در منطقه را بیدار کرده است

    10
    16
    1. مهم نیست که موشک ساخت کدام سازمان است. ما از همه نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی ارتش و ناجا و وزارت دفاع ووزارت اطلاعات تشکر می کنیم.
      البته موشک ها ساخت سپاه بود و همچنین اشراف اطلاعاتی و شلیک دقیق به اهداف هم پیروزی دیگری برای سپاه بود که متاسفانه اخیرا با بی انصافی و بداخلاقی هایی از درون مواجه شده بود.
      نکته بعدی اینکه اگر دولتی ها با این کار موافقت کردند یعنی متوجه شده اند که موشک بهتر از مذاکره و لبخند با دشمن جواب می دهد و مذاکره و لبخند برای کشورهای غیر متخاصم جواب می دهد. خب با این حال یعنی به یک فکر مشترک بادولت رسیدیم. ما که با دولت جنگ نداریم. این حرفا رو می گفتیم قبول نمی کردند. حالا اگه قبول کرده باشند که اختلافی نداریم.
      نکته بعدی اینکه نه تحریم شدن ما ربطی به این موشک ها داشت ، نه رفع خیالی تحریم ها.
      اولا که تولید داخل بوده و خریداری نشده که بگیم بعد از تحریم تونستیم بخریم. در ثانی مگه درست روزی که تروریست ها به ایران حمله کردن آمریکا طرح تحریم سپاه رو با قاطعیت آرا تصویب نکرد؟
      بله اگر حمله تروریستی صورت نگرفته بود و سپاه موشک شلیک می کرد هزار و یک توهین و ناسزا از داخل کشور نصیبش می شد. حالا هرچی هم که بیانیه می داد که اگه اونجا تروریست ها رو نزنیم میان توی کشور و توی شهرهای خودمون باید باهاشون بجنگیم. مگه به خورد بعضی از این دولتی ها و سیاسیون می رفت؟ آقایون فقط باید ببینند تا قبول کنند. متاسفانه فکرشون جواب نمی ده.
      شما هم مطمئن باشید که هیچ کس از جمله نیروهای نظامی ما و به خصوص سپاه علاقه ای به جنگ نداره و اگر اقدامی می کنه به ناچار و برای پاسخ دادن به شیطنت های آمریکا و همراهانش هست که می خوان منطقه و کشور ما رو نا امن کنند وگرنه همه ما دوست داریم تمام عالم صلح و شادی باشه.
      شلیک موشک ها هم مطمئنا” سایه جنگ رو از سر ایرانی ها دورتر و دورتر از قبل کرد.
      داعش بهانه ای بود تا آمریکا و عربستان و صهیونیست ها حساب کار دستشون بیاد که دوران بزن و در رو تموم شده و ایران هرجا باشن دنبالشون می کنه.

      5
      5
  3. جناب جلال
    براى آنكه مشخص شود استدلال جنابعالى غلط است فقط براى نمونه عرض ميكنم : شوراى عالى امنيت ملى داراى ١٣ عضو است كه بجز رؤساى قواى مقننه و قضائيه، سه تن از فرماندهان قضائى و يكى از نمايندگان رهبرى مابقى اعضاء كه ٧ تن ميباشند همگى از مقامات دولتى هستند ، در واقع قريب به 60% نه آنچه كه شما ادعا كرده ايد. مضافاً باينكه در مورد صنايع دفاعى و از جمله موشكى نيز هيچيك از مقامات دولتى يا اصلاح طلبان مخالفت ندارند بلكه با شلوغ كاريهاى بى مورد و گزك بدست بدخواهان دادن مخالفند. بنابراين ادعاى شما مبنى بر اين كه عده اى به برنامه موشكى اعتقاد ندارند دروغ محض است .

    16
    4
    1. تمام تصمیمات شورای عالی امنیت ملی طبق قانون باید به تایید رهبری برسد وگرنه هیچ نیست.

      5
      3
  4. در پاسخ به جلال و جلال ها و دشمنان دولت فعلی نه سابق …. برادر بزرگوار عجیبه شماها از یک طرف اگر صحبتی از فایده ی برجام بشه سریع می گید بابا مذاکرات که قبل از دولت روحانی و در عمان یک سال قبلش شروع شده بود و ربطی به روحانی نداره اما نمیگید بله آغاز شده بود ولی با تیم جلیلی باز هم به بن بست خورده بود …. از طرف دیگه وقتی می خواهید کلا بگید روحانی هیچ کاری نکرده و کشور رو باد داده دیگه اینجا بحث اینکه مذاکره با آمریکا قبلا کلید زده شده بود و همه ی نهادها با هم تصمیم گرفتند و برجام نهایی شد نمیکنید و فقط میگید برجام ایران به باد ده و روحانی خائنه !! دیگه اینکه واقعا شماهایی که چپ و راست می خواهید ریشه ی برجام رو بزنید من از کل مزایای برجام هیچی نمیگم فقط بگید برای فروش نفت که مهمترین منبع درآمد کشوره و بدون برجام داشت تعطیل میشد چکار می کردید ؟؟ حالا شماها که هیچی ولی از بزرگانی که از پشت و روی همه ی مسائل کشور اطلاع دارند متعجبم که اونهمه از احمدی نژاد حمایت کردید به اندازه ی نصف اون به روحانی و مردمی که بهش رای دادند احترام می زاشتید بد نمی شد و من مطئنم شکستن دل 24 میلیون آدم بدون جواب الهی نخواهد موند…

    7
    5
    1. حالا خوب نیست که وقتی با یه اقدام علیه تروریست ها همه خوشحال هستند نظرات مخالفمون رو دوباره رو کنیم ولی باید بگم که مذاکرات از قبل شروع شده بود و در دولت روحانی به سرانجام برجام رسید. ولی بپذیرید که دولت عجله کرد و علاوه براینکه بجای توجه به داخل فقط به خارجی ها و بخصوص آمریکا دل بست ، دربرابر بدعهدی های طرف مقابل نسبت به برجام واکنش نشان نداد تا جایی که امروز نه روحی از برجام مانده و نه جسمی. درحالیکه طبق قانون می بایست قدم به قدم پیش می رفت و طرف مقابل هم همینطر که اگر بدعهدی رخ داد ما بتوانیم مقابله کنیم. ولی امروز هیچ کاری از دست ما برنمی آید و آمریکا روز به روز به بهانه های مختلف تحریم ها رو افزایش می ده

      4
      7
      1. این امریکایی ها اگه قابل اعتماد بودن که شیطان بزرگ لقب نمگرفتن.امام خمیمی(ره)این بی شرفا رو متوجه بود چکاره هستن.اسراییل غده سرطانیه.اقا خامنه ای رهبر عزیز گفتن تا ۲۵ سال اینده اسراییل نابود میشه،اگه شرایط جور بشه بلکه زودتر..رهبر عزیزمون چه اقای خمینی(ره) و اقای خامنه ای اینها ادمهای روشن فکر واقعی و فهمیده هستن،حرفهای رهبری عین حقیقته و واقعیت مطلب رو میگن اونوقت یه سری دم از مذاکره و تعامل با این […] رو میدن..اینجا مشخصه کی حقه و کی باطل.یه مشت ادم مریض دولت رو دست گرفتن دولت اصلاحات،باید اسمش رو بذارن دولت ویرانگرامام حسین
        و دوشمن دوست و دشمن شاد کن.فاقد عقل هستن.اگه رهبر هم اجازه داد اینها برن مذاکره کنن خود رهبر میدونست که امریکایی ها نامرد و غیر قابل اعتماد هستند.مصلحت و دور اندیشی ایشون بود که اجازه دادن..اقای ظریف خندان قول داده بودن که این برجام برد برده..حالا بیا جواب بده اقای ظریف،،طرف مقابل جری تر شده و دنبال باج گرفتن.این دولت که نگاهش به دست دشمنه،خودش دشمن مردم هست که با دشمن،با دشمن توجه کنید دشمن خونی میخواد روابط برقرار کنه..چی فکر میکنن یا چی گیرشون میاد خدا داند.

    2. احمدی نژاد هم بد قبول ولی روحانی بدتر اندر بدتر.مگه تو این دولت چکار کردن تا حرفی میشه مثل این دلت پای دولت قبل رو میکشید وسط،این دولت غیر دروغ و حرف زدن چکار کرده،چطور دم انتخابات فعال شد یه دفعه،الان هم دست رو دست گذاشتن و هر روز جلسه و مراسم افطاری،این کارهای حاشیه ای چیه،قراره به مردم خدمت کنن نه وعده بدن بزنن زیرش.حالا اگه دولت احمدی نژاد بد بود قرار کس دیگه هم بیاد دنبال رو ایشون باشه.ما دولت قدرتمند و توانا در همه زمینه ها لازم داریم نه دولتی که بره با یه استعمارگر بخواد کنار بیاد،مگه اونها با ما کنار میان‌ کشورهای که هر جا پا میذارن فقط برای منافع خودشون و بدبختی دولت مقابله.با هر کشوری هم نمیشه کنار بیایید.ما دولتی که جلوی اجنبی سر خم میکنه بدرد نمیخوره.خودشون دوست دارن اینجوری باشن،باشن ولی برای مردم تصمیمی که موجب ذلته نگیرن.حتی التماس عربستان رو هم میکنن.هر چی ما کوتاه بیاییم اونا جلوتر میان و هرروز میخوان به یه بهونه باج بگیرن.یعنی انسان اینقدر نادان و چشم و گوشش رو ببنده و دهانش رو باز بکنه.این دولت مثل سری اول هیچ برنامه ای ندارن،حتی عرضه ندارن به حرف رهبر اقتصاد مقاومتی رو بکار بگیرن،ولی سندهای غربی رو که تجویز میشه رو با دوز و کلک میخوان تو کشور اجرا کنن،یعنی ما اینقدر بیچاره باید باشیم که اونا بگن بمیر دولت بگه چشم.عقل های پوسیده که فقط ادعا میکنن و باج میدن به بیگانه.روابط متقابل باید روی اصول و احترام به یکدگر باید باشه،نه که اونا برای ما تصمیم بگیرن.ما اهل باج دادن نیستیم اگه شما هستید.

  5. از خوبی های برجام اینکه اگر این شلیک موشکی بدون برجام انجام میشد شورای امنیت سریعا تشکیل جلسه میداد و با اجماع محکوم میکرد و تحریم های گسترده و موثری علیه کشور وضع میشد. اما الان حتی امریکا فقط به گفتن اینکه اقدامات ایران را با دقت “رصد میکنیم” اکتفا میکنه.

    7
    5
    1. لطفا یه کم عقل و شعور تون رو بیشتر کنید،روشن فکرای امروز که فقط ادعای روشن فکری میکنن متاسفانه عقلشون تعطیله انگار،فقط حرف های غیر منطقی میزنن.عقل هم خوب چیزی،درست استفاده کنید ازش.

    2. از خوبی های برجام اینکه اگر این شلیک موشکی بدون برجام انجام میشد شورای امنیت سریعا تشکیل جلسه میداد و با اجماع محکوم میکرد و تحریم های گسترده و موثری علیه کشور وضع میشد??????????????
      دیگه از این تحریم های جدید که درست در روز حمله تروریست ها به تهران با اکثریت قاطع آرا به تصویب رسوندن هم مگه داریم؟

  6. متاسفانه رفتار و کردار روحانی در موضوع شلیک موشکها کاملا مشابه قهر احمدی نژاد و خانه نشینی اوون بود که بعد مجبور شد برای اون رفتارش هزار دلیل بتراشه…..در شورای امنیت ملی فقط در مورد کلیت تصمیم گیری میشه …حمله موشکی سپاه فقط با تصمیم رهبری بود و در ضمن باعث رنجش روحانی شد بخاطر این که اوون را در جریان نگذاشتند . اصلا اصلا وزارت اطلاعات هیچ گونه حضور فیزیکی در استان دیرالزور نداره . این دروغها فقط در جهت فرار بجلو است ….صبر کنید تا با بیانات رهبری خوب خوب روشن بشید….صبر کنید

    4
    3
  7. شلیک موشکی که موید قدرت نظام ما هست و یک تصمیم ملی هست داره تبدیل به یک زور آزمایی میشود بیایید نظام قدرتمند جمهوری اسلامی رو در افکار جهانیان و عموم مردم بد و متفرق نشان ندیم وشیرینیی آنرا در دهان مردم تلخ نکنیم

  8. البته بر همه ما واضح و مبرهن است دلواپسان برای رییس جمهور نقشی بیشتر از تداركاتچی قایل نیستند مگر فامیلی او احمدی نجاد باشد

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا