خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برداشت‌های نادرست از یک مصوبه

«محمد توکلی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی که به لغو سند 2030 در رسانه‌ها مشهور شد، نوشت:

عکس‌العمل‌هایی که به مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در باره‌ی سند ۲۰۳۰ یونسکو نشان داده شده نمایانگر آن است که شاهد نوعی برداشت نادرست از این مصوبه هستیم. تندروهای اصولگرا پرچم پیروزی برافراشتند که با فشارهای پیدا و پنهانشان توانسته‌اند روحانی و همراهانش را وادار به عقب‌نشینی کنند، در سوی دیگر واکنش برخی از اصلاح‌طلبان و رسانه‌های همراهشان به این مصوبه هم در همان پازلی قرار گرفت  که موردپسند «دلواپسان» بود. به این معنا که تیترهایی از قبیل آنکه «سند ۲۰۳۰ ملغی شد» که در این رسانه‌ها دیده شد دقیقاً همان چیزی بود که رسانه‌های تندرو به دنبال آن هستند.

همین جوّ ایجادشده از طرف رسانه‌های هر دوسوی سیاست سبب آن شده است که بخشی از حامیان روحانی چنین تصور کنند که گویا در این موضوع شاهد نوعی عقب‌نشینی از جانب رییس‌جمهور بوده‌ایم.

با نگاهی به گزارش آنچه در جلسه‌ی اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، در این مصوبه آمده که: «مبنای عمل در کشور اسناد بالادستی مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع قانونی بوده و در حوزه آموزش‌وپرورش و تعلیم و تربیت، سند اساسی و ملی، «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» خواهد بود که این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و هر سند، بیانیه و یا موضوع دیگری که مغایر با این سند باشد، ملغی است».

یعنی آنچه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده‌اند دقیقاً همان نکته‌ای است که روحانی و سایر مسوولان دولتی بارها در خصوص سند ۲۰۳۰ بر آن تأکید کرده‌اند که هر بخشی از سند ۲۰۳۰ یونسکو با اسناد بالادستی کشور و ارزش‌های فرهنگی کشور در تضاد باشد اجرانشده و نخواهد شد.

شاید بتوان ریشه‌ی این برداشت نادرست از مصوبه‌ی اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را ناشی از مصاحبه‌ی دبیر این شورا پس از جلسه اخیر دانست. مخبر دزفولی در مصاحبه‌اش اعلام کرده بود که «در جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی به شکل اجماعی سند ۲۰۳۰ ملغی اعلام شد» و این در حالی است که در مصوبه‌ی شورا اساساً سخنی از سند 2030 نیامده است.

منتقدان سند 2030 خود به‌خوبی از این نکته آگاه‌اند که این سند حاصل تجربه‌ی بشری در زمینه‌ی آموزش است و کسر قابل‌توجهی از موارد مندرج در آن اساساً با هیچ‌یک از قواعد و چارچوب‌هایی که در ایران وجود دارد منافاتی ندارد. شاید می‌شد برخی وارونه نمایی‌ها در باره‌ی سند 2030 را با در نظر گرفتن فضای انتخابات درک کرد اما ادامه یافتن همان برداشت‌های ناصواب و یک‌سویه از این سند بین‌المللی سبب آن خواهد شد که بررسی‌های علمی و منصفانه در باره‌ی این موضوع و موارد مشابه تحت‌الشعاع نگاه‌های سیاست زده قرار گیرد، که این امر همواره سبب خسارت‌های عظیمی به کشور شده است.

سند 2030 و موارد دیگر مشابه آن می‌تواند از سوی کارشناسانی غیرسیاسی که کار ویژه‌شان امور آموزشی و فرهنگی است مورد بررسی قرار گیرد و از نگاه‌های سیاست زده‌ی اثرگذار بر روند بررسی آن جلوگیری شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حقیقت این سند چیست؟
    توضیحی دارید برای مردم که اگر این سند الزام آور نبوده چرا باید در متن آن به کرات تعهد , و در بند 19 از واژه fully committed استفاده شده است که همه کشورهایی که این قرارداد را می پذیرند متعهد تام به اجرای آن می باشند.
    مگر دولت مردان نگفتند تعهد ندادیم و بعد گفتند مشروط دادیم .
    اصلا تعهد مشروط را آنها می پذیرند و آیا ما در قراردادهای دیگر که پیرامون حقوق بشر و حقوق کودکان بوده با همین شرایط آنها را امضا نکرده ایم و بعدا به دلیل مغایرت با موازین شرع و عدم رعایت آنها محکوم نشده ایم.
    انصاف جان لطفا برای اینکه اثبات کنی که به دنبال حق و حقیقتی و واقعا منصفی نشر بده تا مخاطبین خود قضاوت کنند.
    در ثانی فارغ از همه این ماجراها آیا اسلام برنامه ای برای آموزش و پرورش فرزندان ما ندارد که ما نیازمند این سند مادی و از سوی کسانی باشیم که تنها از بشر ماده او را می پذیرند و بعد روحانی انسان و عالم قیامت را نمی پذیرند.
    آیا اینان می توانند برنامه ای برای سعادت دنیوی و اخروی ما داشته باشند؟

    5
    4
  2. احسنت جناب توكلى، نگاه جنابعالى بسياربجا، منصفانه و حق مدارانه بود. اصلاح طلبان اكثراً در قبال اين سند آموزشى كوتاه آمده و منفعلانه برخورد كردند ، كاش تحليل منصفانه جنابعالى زودتر به مخاطبين ارائه ميشد، آن چه را كه من براى شما انصافيون همواره پسنديده و مى پسندم و اميدوارم كه باعث مانائى، پويائى و تمايزتان از ديگر سايتهاى خبرى شود همين نگاه متفاوت و توأم با تأملات بيشتر است كه فارغ از سياسى كارى ها و سودجوئى هاى رايج زمانه سبب ارتقاء فهم عمومى ميشود.

  3. آیا اینان می توانند برنامه ای برای سعادت دنیوی و اخروی ما داشته باشند؟مش ممد البته ما انتظاری از اینها برای سعادت دنیا واخرتمان نداریم اما انها که مدعی بودند ومارا با مردمی افسرده روبرو نمودند وباترویج دروغ اختلاس رانت مالی واداری اخرت مارا نیز بدتر از دنیایمان ساختند خیلی انتظار داشتیم ضمنا خیلی خوب خواهد بود مخالفین این سند جهانی بخود زحمت داده وبا خواندن ان دقیقا مفاد مغایر با ارزشهای مورد ادعا رامشخص کنند چرا که اکنون خودشان که حرفی برای گفتن ندارند اماشبهه مخالفت با هر عامل پیشرفت در کشور را ایجاد کردند

  4. یه سایتی دست شماست چشم و گوش بسته تحلیل میکنی میزاری تو سایت!!! مرجع تقلید شما داره میگه سند مشکل داره حالا شما یا مرجع تقلید نداری یا تحلیل گر خوبی نیسیتی . رهبری فرمود مطقا ممنوع است یعنی چی؟؟؟ یعنی شما میگی برداشت نادرست از یک مصوبه کزده؟؟؟

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا