خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«منتقد الله‎کرم شدند تا در موضوعات مهم‌تر آتش به اختیار عمل کنند»

صادق زیباکلام تصریح کرد: زمان اعتراض بخشی از اصولگرایان به رفتار انصار حزب‌الله و شخص آقای الله‌کرم هنوز فرانرسیده و اظهار نظرات در رابطه با بنر اعتراضی حسین الله کرم در نماز جمعه درباره ورود زنان به ورزشگاه در حقیقت به دلیل پایین آورده شدن منزلت گوش‌به‌فرمان بودن و نگرانی بابت تبدیل شدن به یک موضوع پیش‌پاافتاده است، نگاه آن‌ها به مسئله آتش به‌ اختیار اساسی‌تر وجدی‌تر از این بحث‌هاست.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه آیا اصولگرایان با تبدیل شدن به منتقد روش‌های تند و خودسرانه دست به تغییر رویه زده‌اند، گفت: احتمال دارد در پی سه انتخابات خرداد 92، اسفند 94 و اردیبهشت 96 و رای سنگین و جدی 24 میلیونی آقای روحانی شاهد پیدایش یک‌روند جدید در طرز فکر و تلقی شماری از اصولگرایان باشیم و همین امر شاید برخی از آنان را وادار به‌گونه‌ای تأمل، تفکر و توجه کرده باشد که به کدام دلیل بخش‌های عمده‌ای از جوانان، تحصیل‌کرده‌ها، فارغ‌التحصیلان دانشگاه، زنان، اقلیت‌های قومی، اقلیت‌های دینی، نویسندگان را ازدست‌داده‌اند و هرقدر هم که جلوتر می‌روند این ریزش پایگاه اجتماعی در میان اقشار و لایه‌های مهم جامعه بیشتر می‌شود.

وی در ادامه ابراز کرد: با توجه به این مسئله شاید به همین دلیل روز شنبه آقای مهندس باهنر تخطئه و حمله به دولت روحانی را ظلم دانست یا در جریان انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه کسانی مانند علی لاریجانی و کاظم جلالی به‌جای حمایت از ابراهیم رئیسی، کاندیدا اصولگرایان سکوت کردند و حاضر نشدند از او اعلام حمایت کنند و فقط شاهد طرفداری جریان تندتر بین اصولگرایان از این کاندیدا ریاست جمهوری بودیم.

این استاد دانشگاه در این رابطه اظهار داشت: احتمال دارد که واقعاً پیام انتخابات به گوش اصولگرایان و رهبری آنان رسیده و این طیف را متوجه آن کرده باشد که دست زدن به اعمال و رفتار تند چه در عرصه سیاست خارجی و چه داخلی با ریزش آرا و کاهش محبوبیت آنان بین مردم همراه می‌شود، بنابراین به این نتیجه رسیده‌اند که زمان آن فرارسیده مقداری از جریانات تندرو فاصله گیرند، البته توضیحات فوق بیشتر بیان آرزوها است، اما می‌تواند چنین باشد.

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: درعین‌حال ممکن است که هنوز برای وقوع این اتفاق زود باشد و بخشی از اصولگرایانی که معترض شدند به رفتار انصار حزب‌الله و شخص آقای الله کرم بدین دلیل بوده که تصور می‌کنند این کار در حقیقت منزلت گوش‌به‌فرمان بودن را پایین می‌آورد و آن را به یک موضوع پیش‌پاافتاده تبدیل می‌کند. نگاه آن‌ها به این مسئله آتش به‌ اختیار اساسی‌تر وجدی‌تر است.

وی در ادامه افزود: اصولگرایان به دنبال این هستند که در خصوص موضوعات خیلی مهم‌تر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آتش به اختیار عمل کنند. مسائلی مانند حجاب، نحوه پوشش بانوان یا رفتن و نرفتن به استادیوم در حقیقت قدر و منزلت آن را پائین می‌آورد.  ممکن است در صورت چشم بستن به این روش‎ها یک عده در برابر فیلمی، سالن موسیقی یا سخنرانی قرار گیرند و از آتش به اختیار استفاده کنند و مانع آن شوند. درصورتی‌که چنین شود سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و هرکس می‌تواند بگوید بر اساس تشخیص خود فلان موضوع علیه اسلام، دین و مقدسات است و در برابر آن موضع‌گیری می‌کنم در آن موقع قانون، مصوبات مجلس، آئین‌نامه‌های دولتی و قانون اساسی یک پول سیاه هم ارزش نخواهد داشت زیرا هر کس برحسب آنچه احساس می‌کند تکلیف شرعی است دست به عمل می‌زند.

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: بخشی از اصولگرایان چنین می اندیشند در صورتی که مسئله موردبحث تبدیل به یک موضوع بغرنج سیاسی- اجتماعی شود، معلوم خواهد شد که از اساس آتش به اختیار خیلی رهنمود درستی از جانب مقام معظم رهبری نبوده و می‌تواند موجب سوءبرداشت شود.

این استاد دانشگاه در رابطه با توضیح” آتش به اختیار” در سایت خبری مقام معظم رهبری نیز یادآور شد: در صورت عمل و پیاده شدن قانون، مجریان قانون باید آتش به اختیار باشند نه افرادی دیگری در بیرون از آن، به نظر می‌رسد برخی از اصولگرایان متوجه شدند که زیاد هم آتش به اختیار بودن دستورالعمل درستی نیست و به‌گونه‌ای درصدد محدودسازی  ابعاد آن هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. عجيب است چطور جرات كرده ايد سخنان زيباكلام را منتشر كنيد ؟! جمله پايانى در پاراگراف آخر را بخوانيد، شما كه حاضر نيستيد حتى يك سؤال را منتشر كنيد چگونه چنين كلمات خطرناكى را كه اساس آتش به اختيارى را ويران ميكند منتشر كرده ايد ؟! بزدلى و جبن شما جماعت براى من و اكثر اصلاح طلبان چيز غريبى نيست، اقدام عجيب شما جماعت انتشار چنين سخنانى است، نميدانم شايد ماموريت داريد كه همواره دست به عصا و محافظه كارانه عمل كنيد شايد هم بقول دكتر خزعلى نان خور جريانهاى اطلاعاتى و امنيتى هستيد و دو دوزه بازى ميكنيد، در هر صورت اين نويد را به شما بدهم كه از اين شيوه رذيلانه بوى صداقتى استشمام نميشود و اصلاح طلبى كه نتواند يك انتقاد و يا حتى يك سؤال را تحمل كند و نمايش دهد كوس رسوائى خود را به صدا درآورده است، الان ميزان مخاطبان خود را ببينيد كامنتهائى كه ذيلاً منتشر ميشود حداكثر بيست تا مثبت يا منفى ميگيرند ! بهرحال وظيفه من خواننده اين است كه بقول حافظ به شما هشدار دهم كه : من آنچه شرط بلاغ است با تو ميگويم / تو خواه پند گير خواه ملال !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا