خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا «علی علیزاده» از حزب الله حمایت می‌کند؟

«علی علیزاده» تحلیلگر بی بی سی فارسی که حضور مجازی او در یکی از برنامه‌های شبکه‌ی «افق» صداوسیما در چند روز گذشته مورد بحث‌هایی قرار گرفته است، در باره‌ی حضور خود در راهپیمایی روز قدس در لندن توضیحاتی داد.

به گزارش انصاف نیوز، علیزاده در یادداشتی با عنوان «چرا از حزب الله حمایت می‌کنم؟» در فیسبوک خود نوشت:

حزب الله از منظر جهانی: دولت‌های غربی می‌گویند حزب الله لبنان گروهی تروریستی است. دروغ می‌گویند. آن‌ها همان دولت‌هایی هستند که برای منافعشان زمانی از طالبان و القاعده و داعش و جندالله به صورت علنی یا مخفی دفاع کرده‌اند. حزب الله از درخشان‌ترین نیروهای آزادیبخش ملی جهان سوم در تاریخ معاصر است. هم ردیف مبارزان استقلال الجزایر و ویت کنگها. در این جای جهان که رهبران عرب یکی یکی مقابل امتداد استعمار غربی در منطقه یعنی اسراییل شکست خوردند یا تسلیم شدند، حزب الله تنها نیرویی است که در هفتاد سال گذشته اسراییل را عقب راند و زمینهای مردم بومی را برای آنها بازپس گرفت. شکستی که مانع از زیاده‌خواهی و توسعه‌طلبی‌های ذاتی اسراییل نه تنها در لبنان که در کل منطقه شد. حزب الله تنها نیرویی است که پس از عقب راندن اسراییل به پشت مرزها در سال ۲۰۰۰، در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ برای دومین بار مجهزترین ارتش خاورمیانه با زرادخانه اتمیش که از پشتیبانی مطلق اطلاعاتی و تکنولوژیک آمریکا هم برخوردار است را تحقیر و صلح را برای دوره‌ای طولانی به اسراییل تحمیل کرد.

مواضع مترقی‌خواهانه و باز فرهنگی حزب الله لبنان و همینطور تعهدش به دموکراسی داخلی لبنان (با همه ظلمی که قانون اساسی این کشور در مورد شیعیان روا داشته) و همزیستی روادارانه اش با مسیحیان و سنیها و این نیرو را از همه گروه‌های دیگر اسلامگرا مجزا و آن را الگویی برای حرکتهای رهایی بخش و استعمارستیز می‌کند.

حزب الله از منظر ایرانی: در سالهای اخیر رسانه‌های دولتهای غربی و رقبای منطقه این باور کاذب را به افکار عمومی تلقین کرده‌اند که حکومت ایران تنها به دلایل ایدئولوژیک بودجه مردمش را در لبنان خرج حزب الله می‌کند. قطع حمایت از حزب الله جزو شرایط دولت آمریکا برای توقف فشارهای امنیتی و تحریمهای اقتصادی بوده است. مقامات ایران از توضیح غیرایدئولوژیک چرایی رابطه با حزب الله طفره رفته‌اند و منتقدان با استفاده از این خلأ و سکوت به دروغ فریاد زده‌اند چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است.

ارتباط ایران با دریای مدیترانه، نزدیکی به مرز اسراییل که توموری خارجی در بدن خاورمیانه و حکومتی توسعه گرا و غیرقابل پیش بینی است، داشتن متحدی قائل اعتماد در میانه جهان عرب که همانطور که جنگ هشت ساله نشان داد مقایل ایران متحد می‌شوند، هیچ یک دلایلی ایدئولوژیک نیست. ایجاد عمق استراتژیکی است که حتی حکومت غربگرای پهلوی را هم به حمایت از شیعیان لبنان واداشته بود.

منتقدان و مخالفان به صراحت دروغ می‌گویند. امنیتی که حزب الله برای ایران و منطقه آورده بیش از تمام تسلیحات چند صد میلیاردی عربستان و قطر و امارات است. کل هزینه ایران برای حزب الله در سی و پنج سال گذشته به اندازه یک هفته خرید تسلیحاتی یک سال عربستان هم نیست. آرزوی هر حکومتی داشتن متحدی چون حزب الله است. اما حکومت‌ها می‌دانند بدون اعتقادات منتشر شده از انقلاب اسلامی پنجاه و هفت، با هزار میلیارد دلار هم نمی‌توان جوانانی مثل حزب الله لبنان را به‌عنوان متحد داشت. آن‌ها می‌خواهند از طریق افکار عمومی قطع حمایت از حزب الله را به حکومت ایران تحمیل کنند چرا که هم اسراییل می‌تواند به چپاول دوباره زمینهای لبنان و سوریه بپردازد و هم بدون بازوی حزب الله مرزهای غربی ایران بی‌دفاع می‌شود.

رابطه ایرانیان و شیعیان لبنان رابطه‌ای پانصد ساله و از مطمئن و محکم‌ترین روابط منطقه‌ای ایران است. حزب الله لبنان هم در این سالها نشان داده نزدیکترین و قابل اعتمادترین نیرو به دولت-ملت ایرانی است. اگر نبود و اگر این ارتباط تنها تاکتیکی و موقت هم بود سرمایه گذاری ایران در چند دهه گذشته عملگراترین سرمایه گذاری یک دولت-ملت در زمینه امنیت ملی خود می‌بود. چه رسد به حزب اللهی که نه حتی فرزندخوانده که فرزند ایران و بخشی از خانواده ماست.

حزب الله بعد از سوریه: سال ۲۰۰۸ سید حسن نصرالله محبوبترین شخصیت جهان عرب بود. در این سالهای فتنه دولت‌های غربی و عربستان و ترکیه و قطر در سوریه حزب الله بیشترین هزینه را با جان جوانان زیبا و رعنایش و آبرو و اعتبار نامش در منطقه داد. ایمان دارم خاکستر فتنه سوریه که فروبنشنید، مردم عادی کوچه و خیابان شهرهای عربی باز پی می‌برند که حزب الله نه نیرویی تفرقه برانگیز، که تنها نیروی واقعی مقاومت برابر اسراییل است.

در بریتانیا حمل و اهتزار پرچم حزب الله براساس قوانین ضد تروریسم قابل مجازات است. رسانه‌های عمومی هم احتمالاً طرفداری علنی از حزب الله را با حذف از عرصه عمومی تنبیه کنند. عکس. روز قدس در لندن. یکشنبه بیست و هشتم خرداد نود و شش.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. درسته که دولت های غربی و عربی با حمایت از گروه های مسلّح و خشن بحران سوریه رو عمیق تر کردن امّا اصل این بحران به دلیل وجود استبداد و سرکوب خشن مخالفان حکومت اسد ایجاد شد. از طرفی ورود مستقیم نیروهای ایران به عنوان کشوری با اکثریت شیعه و «حزب اللّه» شیعه مذهب لبنان به درگیری مخالفین با حکومت در کشوری با اکثریت اهل سنّت و حمایت بی قید و شرط از حکومت یک طائفه ی اقلیت (علویان) در برابر اکثریت (مسلمانان سنّی) تنها باعث افزایش تفرقه و نفرت مذهبی شد.

    12
    17
    1. فکر کنم دوستمان خواب بودن ندیدن به مجلس کشورمون حمله تروریستی شده و اگه امروز جوونامون سوریه نبودن باید شما دنبال سولاخ موش میگشتی تازه خبری از نت و تلگرامم نبود.
      بیدار شین دورتادورتان جنگه اگه اینجوری باشین فردا تهرانن.

      22
      17
  2. اقای علیزاده باهمه اینا فردای روزی که به ایران بیاییدبه اتهام نفوذی گرفتارمیشوید.

    5
    12
  3. بابا پیش ما باش تا تو هستی در جهان آرا شبکه افق یامین پور باید برو دنبال ذرت مکزیکی آره قربونش

    5
    4
  4. منظور شما الان از این بحث چیه یعنی ناراحتید از حزب الله دفاع شده منظورتون اینه نباید حمایت میکرد من کاری ندارم این شخص کیه و هدفش چیه ولی وقتی حرف حق کسی میزنه چرا شما ناراحت شدید

    16
    8
  5. با جان جوانان زیبا و رعنایش ؟ این جمله بوی بچه بازی میده. ضمنا فقط شاخه نظامی حزب الله بعنوان یک سازمان تروریستی شناسایی شده، نه شاخه سیاسی اش. شاخه سیاسی هم همین پرچم را دارد و حمل آن ایرادی ندارد. اگر غیرقانونی بود پلیس همه آنها را دستگیر و از انگلستان اخراج میکرد

    1
    3
  6. داداش تو اگر خیلی طرفدار این نظام هستی پاشو بیا تو ایران با دستمزد کارگران فصلی خرجت رو بگذرون پوشاک ۱۲۰ هزار تومان برای بچه ات بگیر گوشت کیلو ۶۰هزار تومنی بخر بدون برق تو چله تابستون طاقت بیار اون موقع اگر تونستی از پس مخارج زندگیت بر اومدی بیا اپوزیسیون بشو

    رفتی لندن عشق حال می‌کنی با پول مردم ایران مشروب میخوری […]
    هرکسی که میخواد طرفداری نظام رو بکنه بیاد توی ایران زندگی کنه و مثل مردم سوار پراید ۴۰میلیونی بشه نه اینکه بری خارج عشق و حال کنی بعد بیای شعار بدی

    2
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا