خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«هنوز کسی در پرونده حقوق‌نجومی محکوم نشده است»

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت:‌ در پرونده حقوق‌نجومی هنوز کسی محکوم نشده اما پولی که گرفته شده باید به بیت‌المال برگردد.

به گزارش  ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که دستگاه قضایی در برخورد با گلوگاه‌های فساد چقدر موفق بوده است، گفت: شناسایی گلوگاه وظیفه قوه‌قضاییه نیست اما تاکید داشتیم بستر و زمینه فساد را باید شناسایی کنند و جلوی آنرا بگیرند. معاونت پیشگیری مشغول است و سازمان بازرسی کل کشور هم تخلفاتی را که می‌بینند منشا را شناسایی می‌کنند تا زمینه فساد گرفته شود.

او ادامه داد: یکی از مسائلی که در مجتمع پولی و بانکی بررسی می شود، پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است که کار کارشناسی دقیقی صورت می‌گیرد که چرا اینطور شد و چرا در این مدت بیش از ۱۲ مدیرعامل عوض شد و چه کسانی در هیات مدیره تغییر کردند. اینها وظیفه قوه‌قضاییه نیست. در هفته گذشته رئیس مجتمع پولی و بانکی از مدیر عامل فعلی بانک سرمایه، رییس بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، ناجا و چند دستگاه دیگر دعوت کرد و نظر آنها را پرسید تا پرونده هماهنگ و توجه ارگان‌ها به مشکلات جلب شود. دستگاه قضایی سعی می‌کند در حد امکانات مسائل را کارشناسی و آسیب‌شناسی کند. ما آسیب‌ها را منتقل می‌کنیم و آسیب‌شناسی خود را در اختیار مجلس می‌گذاریم تا در قانون‌گذاری به آن توجه شود.

او درباره آخریت وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی و اقدامات صورت گرفته و نتیجه آن گفت: در این رابطه از سه جهت اقدام صورت گرفت. دولت نسبت به آینده کارهایی کرد نه گذشته. دیوان محاسبات کار سنگین‌تری کرد. از ناحیه دولت و دیوان محاسبات کسی به عنوان مجرم به قوه‌قضاییه معرفی نشد اما خود قوه‌قضاییه گزارشات را دنبال می‌کند. در این زمینه ۵ نفر بازداشت شدند. یک نفر از بازداشت شدگان اتهامات دیگری داشت اما در زمینه حقوق‌های نجومی به طور متوسط در سال ۹۵، ۱۴۰میلیون تومان دریافتی داشته است. در این پرونده هنوز کسی محکوم نشده اما پولی که گرفته شده باید به بیت‌المال برگردد. باید دید این افراد این پول‌ها را تحت چه عنوانی گرفتند تا بگوییم آیا مجرم بوده‌اند یا خیر. پاداش باید از سود باید باشد و اگر سود نباشد، خلاف صورت گرفته است.

معاون اول قوه‌‌قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه قضایی تا به حال زیر فشارها چگونه به وظیفه خود عمل کرده است گفت: در اینکه فشار است تردید نکنید. صاحبان قدرت، ثروت و مکنت اگر مشکلی در دستگاه قضایی داشته باشند، فشار می‌آورند. حتی ممکن است جریان‌های مافیایی نیز به ما فشار بیاورند. قوه‌قضاییه تا امروز تسلیم این فشارها نشده اما باید گفت که این فشارها در سرعت رسیدگی تاثیر داشته و باعث کندی روند می‌شود. فشار می‌آورند که افراد دیرتر در زمان احضار حاضر شوند که همین امر باعث تاخیر در رسیدگی‌ها شده اما قوه‌قضاییه تاکنون تسلیم فشارها و فضا‌سازی‌ها نمی‌شود.

اژه‌ای در پایان در پاسخ به این پرسش که در زمان انتخابات یک سری کاندیدا حرف‌هایی علیه دستگاه‌قضایی بر زبان آوردند و دادستان کل با انتقاد از این امر اعلام کرد که این سخنان خوراک برای غربی‌ها است و شما نیز اعلام کردید که در زمان مناسب پاسخ این حرف‌ها را خواهید داد، چه زمانی به این موارد پاسخ می‌دهید، گفت: بعضی از این حرف‌ها را پاسخ دادیم اما آنها از پاسخ ما عصبانی شدند و خوششان نیامد و ناراحت شدند. اشکال ندارد حرفی زدند و ما جواب‌شان را دادیم و برخی را نیز جواب عملی می‌دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا