خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ به شبهه تعداد آثار موزه هنرهای معاصر: 3772

مدیر موزه هنرهای معاصر به انصاف نیوز گفت: «بعضی‌ها اخبار غلط از موزه می‌دهند تا خودشان را بزرگ کنند؛ مگر به همین راحتی است که یک اثر را جابجا کرد؟ قبل از اینکه هیات وزیران تصویب کنند، امکان ندارد اثری جابجا شود».

چند وقتی است که بحث ادعای برنامه‌ی انتقال  آثار موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور داغ است. بعضی‌ها می‌گویند اگر این آثار منتقل شوند دیگر به داخل کشور بر نمی‌گردند. و بعضی دیگر معتقدند که این فرستادن آثار به کشورهای دیگر یک امر عادی است. در این میان شخصی به نام «افشین پرورش» فعال فضای مجازی در متنی مدعی شد که از تعداد آثار موزه آمار دقیقی در دست نیست و این ممکن است باعث از بین رفتن تعدادی از آثار شود. بخشی از متن او در پی می‌آید:

«جهت اثبات گفته‌های آقای زارع و برای بر هم زدن آرامش جامعه‌ی هنری، آرشیو رسانه‌ها را با صدای بلند بازخوانی می‌کنم:
🔴 ۲۹مهرماه نود و سه/هنرآنلاین:
ملانوروزی: «حدود ۳۰۰۰ اثر در گنجینه نگهداری می‌شود» ‌
🔴۲۴ فروردین نود و پنج/ایلنا:
احسان آقایی سرپرست سابق موزه،مشاور هنری و مدیر پروژه چاپ کتاب موزه هنرهای معاصر:
«آمار دقیقی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در دست نیست، اما به طور تقریبی حدود سه هزار اثر در موزه هنرهای معاصر قرار دارد.»
🔴۲۹ اردیبهشت نود و پنج/سایت تندیس:
ملانوروزی:«حدود چهارهزار اثر ایرانی و خارجی در گنجینه وجود دارد.»
🔴۱۷مرداد نود و پنج/وبسایت موزه :
احسان عباسی مسئول گنجينه و اموال موزه: «در دفتر موزه، سه هزار و دویست و شصت وسه اثر ثبت شده است.»
🔴۷مهر نود و پنج/شرق:
ملانوروزی:«کل آثار گنجینه ما سه‌ هزار و هفتصد و هفتاد و دو اثر است»
🔴۲۸خرداد نود و شش/شبکه ی چهار:زارع سرپرست جدید موزه: «سه هزار و هفتصد و دوازده اثر، در موزه ثبت رسمی شده است.» ضمن اینکه وبسایت موزه تا چندی پیش، موجودی گنجینه را بیش از “چهارهزار اثر” عنوان می کرد، که به تازگی به “بیش از سه هزار اثر” تغییر یافته است. »


پاسخ مدیر موزه هنرهای معاصر

«علی محمد زارع» مدیر موزه هنر های معاصر تهران در گفتگوی تلفنی با خبرنگار انصاف نیوز در این باره گفت: من در مصاحبه‌ام با شبکه‌ی چهار، اشتباها به جای 3772 اثر گفتم 3712 اثر. تعداد 3772 اثر در دفتر موزه ثبت شده‌اند. این آثاری‌اند که برچسب اموال دارند و ثبت شده‌اند.

او ادامه داد: در سال 82 یا 83 و در دوران ریاست آقای سمیع آذر 512 اثر از موزه به مرکز هنرهای تجسمی انتقال پیدا کرد چون گفتند این آثار به درد موزه نمی‌خورد؛ که این تعداد از آن عدد کم می‌شود. در زمانی که ما مدیریت موزه را به عهده گرفتیم دوباره این آثار را بررسی کردیم و تعدادی از آثار «فریده لاشایی»، «بهمن محصص» و دیگر هنرمندان به نام بود که دوباره به موزه برگشتند.

مدیر موزه هنرهای معاصر درباره‌ی آن آثار گفت: البته همه‌ی آن 512 اثر هم پیش امین اموال مرکز هنرهای تجسمی موجود است. آن چیزی که برای ما مهم است برچسب اموالی است که توسط امین اموال و وزارت اقتصاد دارایی ثبت شده است.

او درباره‌ی تعطیلی موزه در روز آخر نمایشگاه در روز جمعه گفت: ما در سایت موزه نوشته بودیم که جمعه روال کار موزه این است که از ساعت 15 تا 18 بار باشد و همانجا زیرش نوشته‌ایم به جز ایام تعطیل رسمی. آن جمعه مصادف بود با 21 ام ماه رمضان که همه جا تعطیل است.

زارع تصریح کرد: مگر به همین راحتی است که یک اثر را جابجا کرد؟ قبل از اینکه هیات وزیران تصویب کنند، امکان ندارد اثری جابجا شود. مگر یک جنس کوچکی است که یک نفر در جیبش بگذارد و برود. اصلا چه کسی جرات می‌کند این کار را انجام دهد.

او در پایان گفت: بعضی‌ها اخباری را منتشر می‌کنند که حقیقت ندارد و برای بزرگ کردن خودشان است. اخبار واقعی موزه را باید از زبان من بشنوید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا