خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تعدیل لحن دبیرکل سازمان ملل درباره آزمایش‌های موشکی ایران

روزنامه نیویورک تایمز با اعلام اینکه متن گزارش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره روز اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را مشاهده کرده است، نوشت: آنتونیو گوترش لحن خود را در خصوص آزمایش‌های موشکی ایران در مقایسه با دبیرکل پیشین نرم‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ظاهرا در مقایسه با دبیرکل پیشین انتقاد خود از آزمایش‌های موشکی ایران را با لحن ملایم‌تری بیان کرده است، مسئله‌ای که در روابط ایران با قدرت‌های جهانی، شامل آمریکا موضوعی ناپدیدار بوده است.

این ادبیات معتدل و آرام‌تر در گزارش گوترش به شورای امنیت سازمان ملل که متن آن هنوز منتشر نشده قابل مشاهده است. ملایم‌تر شدن لحن دبیرکل سازمان ملل در مقابل این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که آمریکا آزمایش‌های موشکی ایران را غیرقابل قبول خوانده بود.

دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه فوریه و می به بهانه آزمایش‌های موشکی ایران و با خطرناک دانستن آن‌ها تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد.

گوترش در یکی از عبارات مربوط به این آزمایشات در گزارش خود لحن معتدلی را به کار گرفته است که می‌تواند هر گونه تلاش به رهبری آمریکا برای تنبیه ایران در سازمان ملل را پیچیده کند.

به نوشته نیویورک تایمز، طبق توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد این کشور صنعتی برای انجام آزمایش‌های موشکی ندارد اما قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که توافق را تضمین می‌کند از ایران تنها می‌خواهد موشک‌های بالستیک با قابلیت‌ حمل کلاهک‌ هسته‌ای آزمایش نکند.

زمانی که ایران در مارس ۲۰۱۶ دست به انجام آزمایش موشکی زد، انتقادات علیه این کشور که با تحریک آمریکا و اسرائیل انجام شد، شدت یافت و آن‌ها این رفتار ایران را نقض قطعنامه و شورای امنیت و نشانه‌ای دال بر عدم تمایل ایران برای پایبندی به توافق هسته‌ای دانستند.

بان‌کی‌مون دبیرکل پیشین سازمان ملل در ژانویه گذشته در گزارش خود از پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ گفت که وی نگران است این آزمایش‌های موشکی در تطابق با روح سازنده توافق هسته‌ای نباشند. وی در ادامه از ایران خواست تا با توجه به اینکه این آزمایش‌ها می‌تواند تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد از انجام آن پرهیز کند.

گوترش نیز در اولین گزارش خود از پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران خواسته است تا از انجام آزمایش‌های موشکی پرهیز کند اما وی نگرانی‌های بان‌کی‌مون را منعکس نکرده است.

سخنگوی گوترش تاکنون پاسخی به سوالات درباره این اختلاف لحن نداده است.

برخی کارشناسان خلع سلاح می‌گویند که گزارش گوترش احتمال اقدامات تنبیهی سازمان ملل علیه ایران به دلیل توسعه موشک‌هایش را کاهش داده است.

داریل کمبال مدیر اجرایی اندیشکده مجمع کنترل تسحیلات گفت که تفاوت لحن و ادبیات گوترش و بان‌کی‌مون زیرکانه است.

وی ادامه داد: ممکن است آقای گوترش به این دلیل لحن خود را تعدیل کرده باشد که تحریم‌های بیشتر علیه نهادهای ایرانی مربوط به توسعه و تولید موشک‌های ایران منجر به کاهش یا کم کردن سرعت برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی نخواهد شد.

این کارشناس آمریکایی افزود: تحریم‌ها با هدف مجازات آزمایش‌های موشکی تنظیم شده‌اند و حتی می‌توانند تندروها را در ایران تقویت کنند که خواهان تسریع برنامه موشکی در پاسخ به فشارهای آمریکا هستند.

به گزارش ایسنا، ایران همواره در پاسخ به این انتقادات تأکید کرده است که برنامه موشکی‌اش یک ابزار دفاعی است و جمهوری اسلامی برای توسعه توان دفاعی خود از هیچ‌کس اجازه نخواهد گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا