خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شجاعت دولت در توقف بنزین پتروشیمی

به گزارش انصاف نیوز، سیدحمید حسینی خزانه دار اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی که در روزنامه ی ایران منتشر شده، نوشت: ایران با داشتن 8 پالایشگاه ظرفیت پالایش یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت خام را داراست. بنابراین ظرفیت پالایشگاهی ما متناسب با منابع کشور نیست و می‌توانست بیش از این باشد.
دلیل کمبود ظرفیت پالایشگاه‌های کشور این است که در طراحی پالایشگاه‌ها نگاه‌ها بر این اصل متمرکز بود که سوخت نیروگاه‌ها تأمین شود و پالایشگا‌ه‌ها بر مبنای تولید 30 درصد مازوت طراحی شدند. در واقع اقدام جدی برای توسعه صنایع پالایشگاهی انجام نگرفت و به این علت تولید فراورده‌های سبک در پالایشگاه‌های ایران کمتر از پالایشگاه‌های دنیا است.
با هدفمندی یارانه‌ها، سهمیه‌بندی مصرف بنزین، مصرف 20 میلیون متر مکعب سی ان جی در روز و کاهش قاچاق، مصرف بنزین در کشور رو به کاهش نهاد و اکنون مصرف روزانه بنزین همان 65 میلیون لیتر سال‌های گذشته است. از سوی دیگر با بهسازی پالایشگاه‌های آبادان، اراک، اصفهان و تبریز تولید بنزین پالایشگاه‌‌ها افزایش یافت و اکنون روزانه 15 میلیون لیتر بنزین با کیفیت بر تولید بنزین پالایشگاه‌ها افزوده شده و نیاز واردات ما 5 میلیون لیتر در روز است. برای واردات، با تصمیم دولت از تابستان امسال بنزین با استاندارد یورو 4 به کشور وارد می‌شود در حالی که پیش از آن بنزین وارداتی به کشور بنزین معمولی و در حد کیفیت بنزین تولیدی داخل بود.
بعد از تحریم ایران و افزایش فشارهای بین‌المللی، دولت وقت تصمیم گرفت با تولید بنزین در پتروشیمی‌ها ظرفیت تولید بنزین داخل را افزایش دهد. همان موقع بسیاری از کارشناسان از ترکیب بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها ابراز نگرانی و اعلام کردند تولید بنزین از ترکیبات آروماتیک بهداشتی و علمی نیست. هشدار کارشناسان با علم به این واقعیت بود که 70 درصد بنزین تولید پتروشیمی‌ها از ترکیبات آروماتیک بود و میزان «بنزن» این نوع بنزین از بنزین معمولی بیشتر بود. آن زمان حتی از دولت خواستیم که این موضوع را به مردم اعلام کند اما مسئولان وقت از این کار سرباز زدند. آنها چنین تبلیغ می‌کردند که تولید بنزین در پتروشیمی، انقلابی در صنعت کشور است و با جوسازی‌ها و جایزه دادن به همدیگر کاری کردند که کسی جرأت اعتراض به آلوده بودن بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها را پیدا نکرد و اگر هم کسی اعتراضی می‌کرد به تشویش اذهان عمومی متهم می‌شد.
همان زمان مشخص بود که تولید بنزین در پتروشیمی روند طبیعی ندارد و این نوع بنزین بشدت زیانبار است و ترکیبات شیمیایی بسیار خطرناکی دارد و دلیل آن هم این است که بعد از گذشت مدتی مسئولان مجبور شدند میزان «بنزن» بنزین پتروشیمی را از 15 درصد به 4 درصد کاهش دهند. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به تعهدی که دولت در خصوص حفظ محیط زیست و توجه به سلامت مردم داده بود، از اوایل امسال تولید بنزین در پتروشیمی‌ها متوقف و قرار بر این شد که بنزین تولید داخل فقط در پالایشگاه‌ها و مابقی نیاز هم از راه واردات تأمین شود.اما عده‌ای با جوسازی و سیاسی کاری تلاش کردند با دفاع از اقدامات خسارت بار دولت قبل، تولید بنزین در پتروشیمی را کاری ارزشی و واردات را کاری ضد ارزش قلمداد کنند. جالب است کسانی که از بنزین آلوده پتروشیمی سود می‌بردند اکنون با روش جنجال و افترا می‌کوشند واردات بنزین را در جهت منافع شخصی عنوان کنند. آنها در تناقضی گرفتارند که از یک سو می‌گویند آلودگی بنزین تولید پتروشیمی ثابت نشده اما از سوی دیگر دلیلی هم برای آلوده نبودن آن ندارند.
با همین فضا سازی‌ها بود که وقتی سخنگوی دولت چند روز گذشته از پاک بودن بنزین امروز سخن گفت آنها رندانه این گفته‌ها را دستمایه‌ای برای تأیید ادعای خویش قرار داده و از پاک بودن بنزین پتروشیمی‌ها خبر دادند در حالی که سخنگوی دولت صراحتاً از بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها دفاع کرده بود. اما این عده سعی می‌کنند چنین نتیجه بگیرند که دولت در مسأله بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها صادق نبوده است! در حالی که کارشناسان وزارت نفت، سازمان های استاندارد و حفاظت محیط زیست قاطعانه اعلام می‌کنند بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها خطرناک، غیراستاندارد و آلوده بوده است. به هر حال معتقدم در این شرایط باید از دولت که شجاعت به خرج داد و با وجود محدودیت‌های ارزی و فشارهای سیاسی به خاطر تعهد به مردم، مانع ادامه تولید بنزین آلوده در پتروشیمی‌ها شد، قدردانی کرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا