خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش روزنامه اطلاعات از سخنرانی خاتمی

روزنامه‌ی «اطلاعات» در گزارشی از معرفي برگزيدگان جايزه هشتمين دوره اخلاق و نيايش در کتابخانه ملي، سخنان «سیدمحمد خاتمی» را منتشر کرد.

به گزارش انصاف نیوز، این روزنامه ضمن استفاده از عنوان «رییس دولت اصلاحات» به جای نام او، عکسی منتشر کرده که خاتمی به وضوح پیدا نیست.

متن گزارش روزنامه‌ی اطلاعات در پی می‌آید:

دکتر احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران در مراسم معرفي برگزيدگان هشتمين دوره جايزه اخلاق و نيايش که جمعه شب در کتابخانه ملي برگزار شد‌،‌ گفت: امروزه اخلاق‌فروشي باب شده و اين امر، تلخ و خطرناک است.

به گزارش خبرنگار ما، وي افزود: اخلاق مداران ، هيچ وقت دم از اخلاق نمي‌زنند و تظاهر به اخلاق ندارند، بلکه اخلاق در عمل آنها ديده مي‌شود.

مسجدجامعي افزود: البته مي‌توان نمونه هايي از اخلاق متفاوت و متعالي را در ميان مردم يافت بي‌آنکه هيچ تظاهري در رفتار و گويش آنها باشد. اگر فهم صحيح از عالم و رفتارهاي برگرفته از آن را در نظر بگيريم، بايد ديد توسعه شهري امروز چقدر منطبق با آن است. متاسفانه توسعه شهري به گونه اي بوده است که زندگي پرندگان آسيب ديده است و اغلب مهاجرت کرده‌اند اما خوب است که ديگر آب و هواي شهر را نفروشيم. نمي‌توانيم طوري رفتار کنيم که پياده‌رو را به نفع سواره‌رو مصادره نکنيم؟ يا نمي توان باغ‌ها را به نفع برج‌ها از بين نبرد؟ آيا نمي شود به گونه اي مديريت کرد که جلوه کوه از مقابل مردم حذف نشود؟ نمي توان طوري رفتار کرد که احترام آب، خاک، هوا و گلها حفظ شود و اگر مي‌خواهيم اينها مورد احترام قرار گيرند، بايد يک برنامه اخلاق عملي را طراحي کنيم.

عضو شوراي شهر تهران تصريح کرد: بين اين همه اتفاق، در کنار خودمان آدم‌هايي را داريم و اميدوارم روزي به جايي برسيم که اخلاق را در مشاغل بياوريم. ما هم سعي کرده‌ايم در اخلاق و نيايش، کساني را که عمري در اين مسير بودند، شناسايي کنيم و خوشحاليم که دوستان ما در اين زمينه همکاري کرده‌اند.

وي افزود: بايد در کار خودمان در حوزه فرهنگ، هنر، پژوهش،علم و دين اين ارزش را ايجاد کنيم و سعي هم کرده ايم برخي از چهره ها را شناسايي و معرفي کنيم.

رئيس دولت اصلاحات نيز در اين مراسم با اشاره به روز قدس گفت: در اين روز ملت ايران نه فقط با مردم مظلوم فلسطين ، بلکه با همه مظلومان جهان اعلام همراهي و همدلي و نفي هرگونه ستم و بيداد مي کند.

وي با طرح اين پرسش که چه نسبتي ميان اخلاق و نيايش وجود دارد، افزود: رنج بزرگ دنيا از فقدان وجود دو عنصر اخلاق و نيايش و معنويت در زندگي بشر امروز حاصل شده و دنيازدگي و بد اخلاقي بشريت به فاجعه هاي بزرگي دامن زده است.

وي افزود: بدتر اين که گاهي اين بي اخلاقي و بد اخلاقي ها به نام دين و به عنوان يک رويکرد و هنجار ديني مطرح مي شود. ديني که به گفته رسول گرانقدرش براي تکميل مکرمت هاي اخلاقي برانگيخته شده است و چه دردي بالاتر از اين که به نام دين اسلام و به نام دين اين پيامبر انواع و اقسام جنايت ها و بداخلاقي ها صورت مي گيرد.

رئيس دولت اصلاحات تصريح کرد: اخلاق هر چه باشد و هر رويکردي که به آن داشته باشيم، شرط تحقق آن دو عامل از جمله آزادي است. يعني اگر انساني به زور وادار به کار نيک بشود کار او اخلاقي نيست. اخلاق بايد با آزادي کامل انتخاب بشود.

وي از معنا پيدا کردن اخلاق در جامعه و در ارتباط با ديگران به عنوان دومين عامل تحقق شرط اخلاقي بودن ياد کرد و گفت: مهرباني، وفاي به عهد، راستي و پاکي در صورتي تحقق مي يابد که انسان در جامعه و ارتباط با ديگران باشد.اوافزود: اخلاق، مهمترين خصيصه شخصيت انساني است. انسان شايد بيش از آنکه به دليل دارا بودن انديشه و عقلانيت انسان باشد، به واسطه اخلاق انسان است. اديان الهي هم براي تحقق اخلاق آمده اند.

اخلاق زماني تحقق مي يابد که انسان از خودش بالاتر بيايد و از دنيازدگي و پايبند بودن به زمين رها بشود. اين که بسياري از بزرگان به اين نتيجه رسيدند که براي دستيابي به فضائل اخلاقي و منزلت بايد ترک من کرد، از يک جهت درست است. البته اين امر لزوما به معناي فراموش کردن خود من نيست بلکه از اين که «من» و «ما» اسير امر کوچکتر از خود باشد بايد رها شويم و از زمين بالاتر رويم.

به زمين فرود آمدن يعني انسان من را با تن يکي بداند. بايد اين نحوه من را ترک کرد تا به تعبير عارفان به من بزرگ تر برسد تا اخلاق تحقق پيدا کند.وي افزود: نيايش بزرگترين وسيله اي است که به کمک آن انسان از زمين کنده شود و از اسارت تن رهايي يابد. نيايش يعني خود را بالا بردن و با جام جهان همسو و هم سخن شدن تا من حقيقي او از جنس برتر شود.بنابراين اگر لازمه اخلاق اين است که انسان از خود فراتر و بالاتر بيايد و خود مجازي را رها بکند، نيايش مهمترين راهي است که انسان را مي تواند به اين درجه و مقام برساند.

در ادامه مراسم از برگزيدگان هشتمين دوره جايزه اخلاق و نيايش به شرح زير تقدير شد:

علي نصيريان درحوزه تئاتر و سينما، حسين راغفر در حوزه اقتصاد، هاشمي طبا در حوزه سياست و مناظره‌هاي تلويزيوني، محمدعلي موحد در حوزه ادبيات، احمدرضا احمدي در حوزه شعر، هايده شيرزادي در حوزه محيط زيست،

مهدي ابراهيميان در حوزه معماري، آيت الله ابراهيم اميني در حوزه دين، رضا هاشمي در حوزه اخلاق

حرفه‌اي، ليلا ارشد در حوزه اجتماعي و بهرام حنفي در حوزه هنر تجسمي برگزيدگان جايزه اخلاق و نيايش بودند.

در بخش پاياني اين مراسم بيانيه هشتمين دوره جايزه اخلاق و نيايش به شرح زير قرائت شد:

بسم‌الله الرحمن الرحيم
اي خدا اي فضل تو حاجت روا
با تو ياد هيچ کس نبود روا
اين قَدَر ارشاد، تو بخشيده‌اي
تا بدين، بس عيب ما پوشيده‌اي
قطره‌اي دانش که بخشيدي زپيش
متصل گردان به درياهاي خويش
قطره‌ي علم است اندر جان من
وارهانش از هوا وز خاک تن
(مثنوي، دفتر اول)

نهال جايزه اخلاق و نيايش امسال و در هشتمين دوره برگزاري آن ده ساله شد. اين روز مبارک و اين مکان عالي را به فال نيک مي‌گيريم تا ضمن اشارتي کوتاه بر تاريخچه اين نهاد مدني غيردولتي و علل و اسباب تاسيس آن، برندگان اين جايزه خاص و کم سابقه و کم‌نظير را معرفي کنيم.

جايزه اخلاق و نيايش با همت و ايده آقاي احمد مسجد جامعي و اعضاي هيات امناي موزه ملى قرآن كريم شکل گرفت و در مسير بلوغ، همدلي چهره‌هاي خوشنام و محبوب فرهنگي و سياسي و به ويژه حجت‌الاسلام سيد محمد خاتمي به آن نيرويي مضاعف براي بالندگي داد.

مبناي شکل‌گيري اين ايده، احساس نياز بود. توجه نامناسب به ظواهر اخلاق و دين و فقدان فعاليت‌هاي بنيادي و عميق در مسايلي که به باورهاي جامعه ايران ارتباط دارد و ممکن است در گذر زمان جامعه فرهنگ‌دوست و اخلاقي ايران را از درون از غناي دلپذير خود خالي و پوک کند، موجب نگراني بسياري از اهل علم و فرهنگ و اخلاق بوده و هست. فاصله بين سبک زندگي واقعي و شعارهايي که بي‌وقفه و تامل ابراز مي‌شود و در واقع خلاء جانفرسا بين حرف و عمل اخلاقي، همگان و به ويژه نسل جوان را در وضعي دشوار قرار داده ‌است. وضعي که ناگزير بيش از هر باوري به اعتقادات اخلاقي و ديني نسل‌هاي آينده آسيب مي‌رساند.جايزه اخلاق و نيايش در چنين فضايي و با نيت طي کردن فاصله نظر و عمل بنياد نهاده شد. اين جايزه با تکيه بر مباني نظري تلاش کرد هرساله به جاي تهيه و تاليف مقالات و نوشته‌ها در ارزش و خوبي اخلاق، اخلاقي‌ترين فعالان حوزه‌هاي مختلف اجتماعي را معرفي و از آنها تقدير کند. اين روشي است که در کنار فعاليت‌هاي ديگر و با قدرداني از عمل اخلاقي سياستمداران، هنرمندان، پژوهشگران، دانشمندان و فعالان اجتماعي، سبک زندگي اخلاقي و آرماني را ارج مي‌نهد و بزرگ مي‌دارد و با الگو سازي واقعي، منش اخلاقي را توسعه مي‌دهد.همراه کردن عنوان نيايش در کنار اخلاق، بر فضاي مثبتي که نيايش براي تعالي اخلاقي ايجاد مي‌کند، تاکيد دارد. مراسم اين جايزه از زمان شکل‌گيري در ماه مبارک رمضان برپا شده است و گمان موسسين اين بوده است که همه ماهها، ماه رفتار اخلاقي است و رمضان با فضاي معنوي خاص خود ماه خوبي براي برپايي مراسم قدرداني از برگزيدگان اين جايزه است.

هشتمين دوره جايزه اخلاق و نيايش، در واپسين روزهاي ماه مبارک رمضان و با افتخار، برگزيدگانِ اين دوره را معرفي مي کند. برگزارکنندگان اين جايزه به همراه همه شهروندان ايراني، ضمن تقدير از همه کساني که چراغ عمل اخلاقي را در هجوم سياه‌باد دورويي و دروغ روشن نگاه داشته‌اند، به فروزان‌تر شدن اين شعله اميدوارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. رئیس صنف عکاسان : من الان موندم عکاسی ها عکس 3 در 4 مجازند از ایشون (خاتمی) بگیرند یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 6 در 4 چطور؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!

  2. تنها دلیل این همه وحشت از ایشان و نام و تصویرشون محبوبیت بیش از حد وی می باشد. افراطی ها خوب می دونند در هر انتخاباتی باشه بدون هیچ شکی نفر اول خواهد بود و این برای اونها فاجعه آمیز است چون آخر سر با اینهمه مقبولیت گزینه مناسب برای رهبر آینده است بنابراین تنها راه باقیمانده تخریب وی است.

  3. درود بر سنبل اخلاق و الگوی خلاق مداری سید بزرگوار دکتر سیدمحمد خاتمی محبوب قلب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا