خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گمانه‌زنی گزینه‌های وزارت کشور

روزنامه‌ی مردمسالاری درباره‌ی گزینه‌های احتمالی برای وزارت کشور دولت دوم روحانی نوشت: تغییر کابینه یکی از وعده‌های حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود. وعده‌ای که به نظر می‌رسید نه تنها خواسته مردم بلکه نیازی است که خود حسن روحانی هم آن را احساس می‌کند. در این میان صحبت از تغییرات در وزارت کشور هم شنیده می‌شود.

وزارت کشور، وزارت خانه عریض و طویلی است که به وزیری نیاز دارد که علاوه بر توانمندی بالای مدیریتی آگاهی بالایی نسبت به شرایط تمامی‌شهرها و استان‌های کشور داشته باشد. در دولت یازدهم عبدالرضا رحمانی فضلی توانست رای اعتماد نمایندگان را برای وزارت کشور کسب کند. در این چهارسال وزیر کشور چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشت. از ماجرای پدیده شاندیز که برای او یک کارت زرد از مجلس به ارمغان آورد تا ماجرای لغو کنسرت‌ها بود که یک طرفش به وزارت ارشاد و طرف دیگرش به وزارت کشور می‌رسید

اما رحمانی فضلی چالش‌های زیادی را هم پشت سر گذاشته است. او دوباره خانه احزاب را بازگشایی کرد و در موضوع تقسیمات ارضی تعدادی از شهرهای کشور مدیریتی خوبی اعمال کرد. به طور کلی رحمانی فضلی مدیر با سابقه ای است. از سوابق اجرایی او می‌توان به نمایندگی دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه شیروان، استان خراسان شمالی از سال ۷۱ تا ۷۵، قائم‌مقام سازمان صدا‌و‌سیما جمهوری اسلامی‌ایران (سال شروع: ۱۳۷۵)، معاون برنامه‌ریزی، امور مجلس و استان‌ها و معاون سیاسی سازمان صدا‌و‌سیما جمهوری اسلامی ‌ایران، رئیس دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ‌ایران (سال پایان فعالیت در سازمان صدا و سیما: ۱۳۸۵)، عضو کمیته شورای اطلاع‌رسانی دولت به‌مدت شش سال، معاون امور بین‌الملل و توسعه اقتصادی استان‌ها و ریاست شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور جمهوری اسلامی‌ایران، از سال ۸۵ تا ۸۶ و قائم‌مقام و معاون فرهنگی رسانه‌ای و اجتماعی شورای‌عالی امنیت ملی هجده ماه از سال ۸۶ اشاره کرد.

پس از عزل پورمحمدی از وزارت کشور، آیت‌الله ‌هاشمی ‌شاهرودی وی را طی حکمی‌به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب کرد. پس از پایان دوران ریاست آیت‌الله‌ هاشمی ‌شاهرودی و روی کار آمدن آیت‌الله آملی لاریجانی، پورمحمدی در این سمت ابقا شد و رحمانی فضلی راهی دیوان محاسبات شد. همین سوابق علاوه بر چهار سال تجربه وزارت در دولت روحانی شاید باعث ماندگاری او در وزارت کشور شود.

اما این یک روی سکه است. روی دیگر سکه انتقادات نسبت به گرایشات اصولگرایانه رحمانی فضلی است که از زمان تصدی وزارت کشور با او همراه بود در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دامن او را گرفت.

شاید همین انتقادات باعث تغییرات در وزارت کشور شود، اما سوال اینجاست که اگر رحمانی فضلی برود چه کسی جایگزین او می‌شود؟

محمد شریعتمداری

این روزها نام معاون اجرایی حسن روحانی زیاد شنیده می‌شود. محمد شریعتمداری سابقه هشت سال وزارت در دولت اصلاحات را دارد. او که در دولت تدبیر و امید معاون اجرایی رییس‌جمهور بود به خوبی چم و خم کارهای اجرایی را می‌داند و در تمامی‌سفرهای استانی رییس جمهور او را همراهی کرده است و آشنایی بسیاری با شرایط تمامی‌ استان‌های کشور دارد.

از طرف دیگر شریعتمداری رابطه خوبی هم با احزاب دارد و گاها در نشست‌های خانه‌های احزاب شرکت می‌کند؛ همین روابط حسنه با احزاب راه او را برای وزارت کشور هموار می‌کند و شریعتمداری می‌تواند از توانمندی احزاب به نفع حسن روحانی بهره ببرد. او در انتخابات ریاست جمهوری هم ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی را به عهده داشت و توانست ستادهای او را به خوبی مدیریت کند هشت سال سابقه وزارت و چهار سال سابقه معاونت اجرایی در دولت از محمد شریعتمداری گزینه ای هدفمند و قابل اتکا برای وزارت کشور ساخته است.

سردار علایی

شنیده‌ها حاکی از آن است که یکی دیگر از گزینه‌های وزارت کشور حسین علایی است. او از فرمانده‌هان سپاه در دوران جنگ است و در حال حاضر مدیر شرکت هواپیمایی آسمان را بر عهده دارد. علایی پس از تشکیل نیروی دریایی سپاه در سال ۱۳۶۴ اولین فرمانده این نیرو شد، پیش‌از تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه نیز او فرماندهی یگان‌های دریایی سپاه را برعهده داشت. علایی سابقه ریاست ستاد مشترک سپاه و قائم‌ مقامی ‌وزارت دفاع و ریاست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع را نیز دارد . و در سال 92 با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری او به عنوان مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان منصوب شد.

علی‌اصغر احمدی

علی‌اصغر احمدی‌فرد دیگری است که این روزها نامش به عنوان جانشین رحمانی فضلی شنیده می‌شود. احمدی هم مانند علایی سابقه عضویت در سپاه پاسداران را دارد او پیشتر معاون هماهنگی و پیگیری معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و قائم مقام ستاد کاروان تدبیر و امید و دبیر کل جمعیت هلال‌احمر بوده است. او همچنین سابقه استانداری گلستان و نمایندگی مردم شاهرود در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی ‌در سال‌های 1375 تا 1379 را دارد. احمدی همچنین معاون وزیر کشور در دو دوره، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دبیر شورای امنیت کشور بوده‌است. تمام این سوابق از احمدی گزینه مناسبی برای تصدی پست وزیر کشور می‌سازد. او که در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رییس ستاد انتخابات کشور بود توانایی اجرایی خود را به روحانی ثابت کرد و به نوعی آزمون خود را برای وزارت کشور پشت سر گذاشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. از نظر مردم هیچ یک از این سه گزینه ها همسو با نظر مردم نیستند و مردم خواهان یک وزیر کشور اصلاح طلب واقعی مثل موسوی لاری هستند….اقای روحانی مردم به شما رای ندادند تا دوباره یک کابینه ضعیف و اصولگرا و امنیتی و منفعل تشکیل دهید….ضمنا مردم مخالف صالحی امیری در راس وزارت ارشاد هستند زیرا ایشان هم یک امنیتی هستند….

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا