خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تشکل های غیردولتی به یاری شورای شهر می آیند»

شفقنا: منتخب شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات و آسیب های اجتماعی موجود در شهر تهران حمایت از ان جی اوها و مشارکت با آنها در رفع آسیب های اجتماعی شهر را اولویت شورای پنجم دانست.

شورای شهر اگرچه این روزها بیش از هر زمان دیگر نقش سیاسی به خود گرفته اما در حقیقت رسالت ان اجتماعی است. آفتی که شورای اول تهران را به انحلال کشاند سیاسی بودن آن است اما شورای پنجم این مساله را به خوبی می داند و از این رو اعضای آن در تلاشنمد تا به مسائل سیاسی پایان بخشیده و با ایجاد پل ارتباطی میان همه اصلاح طلبان، شرایط را برای ورود به مسائل اجتماعی شهر تسهیل کنند. زهرا نژاد بهرام از منتخبین شورای شهر پنجم تهران است که بر خلاف مدرک دکترایش (دکتری علوم سیاسی) نگاه اجتماعی به شهر دارد. او اولویت اول شهر تهران را رسیدگی به آسیب های اجتماعی می داند و معتقد است که ترکیب منتخبین شورای پنجم می تواند به بیشتر نیازهای شهر پاسخ بدهد.

نژاد بهرام درپاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای آسیب های اجتماعی موجود در شهر بویژه مسائل مربوط به زنان دارد به خبرنگار شفقنا زندگی گفت: موضوع آسیب ها فقط مربوط به زنان نیست. شهر تهران یک کلانشهر است که مثل همه شهرهای بزرگ دنیا با آسیب های اجتماعی درگیر است یکی از این آسیب ها مربوط به حوزه زنان است.

وی با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی شهر به سه دسته تقسیم می شود اظهار داشت: ما برای شناخت مشکل ابتدا باید بفهمیم که چه بخشی از مشکلات شهر مربوط به کالبد آن؛ چه بخشی مروبط به روابط و نابسامانی های درون جامعه و چه بخشی از آن عارضی است و از بیرون شهر وارد شده است. اگر این تقسیم بندی ها را داشته باشیم می توانیم قسمت های مختلف جامعه شهری را بر اساس نوع مشکل شناسایی کرده و برای رفع آن راهکار ارائه کنیم.

منتخب شورای پنجم شهر تهران ادامه داد: مساله و مشکلات زنان جدای از سایر جامعه نیست اما در این خصوص نیازمند یک بازخوانی هستیم تا شناخت بهتری در این زمینه کسب کنیم. زنان به عنوان شهروند و بخشی از مدیریت شهری، هزینه هایی برای زندگی در شهر می پردازند اما به میزان نقش آفرینی آنها، در رفع مشکلاتشان تلاش نشده است.

نژاد بهرام با اشاره به این مساله که مهمترین بخش آسیب های اجتماعی در حوزه کودکان کار و زنان سرپرست خانوار و آسیب پذیر است گفت: بسیاری از این افراد مجبور به تکدی گری در سر چهارراه ها شده اند. این افراد آسیب اجتماعی نیستند بلکه یک مساله اجتماعی در شهر محسوب می شوند و لازم است که مسئولان شهر نسبت به آن حساستر باشند.

وی افزود: ما اینها را به دو دسته تقسیم می کنیم. یک دسته کسانی هستند که به دنبال شغل بوده اما به دلیل عدم توانایی در تهیه مکان بر سر چهارراه ها دست فروشی می کنند؛ این افراد باید ساماندهی شوند و مکانهایی برای عرضه محصولشان داشته باشند. دسته دیگر متکدیان هستند که باید توسط ان جی او ها و نهادهای مردمی شرایط زندگی و اشتغال آنها را فراهم کرد. نمی توانیم این افراد را به حال خودشان رها کنیم. زنان باید در قالب موسسات مردم نهاد حمایت شوند و شهرداری با حمایت از این موسسات می تواند نقش آفرینی کند. این موسسات با کار داوطلبانه می توانندمشکل زنان را حل کنند. ان جی او ها کارکردهای بسیار خوبی در سالهای گذشته داشته اند و نشان دادند که اعتماد به آنها ثمره بیشتری نسبت به تصدی گری فعالیت ها توسط نهادهای بزرگ دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اختلافاتی که بین اعضای شورای چهارم و شورای عالی اصلاح طلبان ایجاد شده آیا تاثیری بر همکاری اعضای جدید شورا با فراکسیون اصلاح طلبان شورای چهارم دارد تصریح کرد: من اختلافی نمی بینم. اصلاحات یک خانواده بزرگ است و افراد این خانواده آزادانه به نقد بسیاری از مسائل می پردازند. این روحیه و روش اصلاح طلبان است که عملکرد خود را نقد می کنند تا در آینده خطاهای کمتری داشته باشند. ممکن است بنده با یک رفتار مشکل داشته باشم، بدون نگرانی می توانم به نقد آن بپردازم و این مساله موجبات اختلاف میان اصلاح طلبان نمی شود. گفت و گو وتعامل یکی از شاخص های اصلاح طلبی است.

نژاد بهرام خاطرنشان کرد: ما نشست های مشترکی با اعضای اصلاح طلب فعلی شورای شهر داشت و درآینده نیز این همکاری نزدیکتر خواهد بود. بدون شک از تجربه سالها فعالیت آنها در شورای شهر و شهرداری، از سوی اعضای شورای پنجم به عنوان یک سرمایه برای اصلاحات، بهره برداری خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا