خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنی از برجام

«رضا نصری» کارشناس حقوق بین الملل در یادداشتی تلگرامی با عنوان «سخنی از برجام» نوشت:

برخلاف بسیاری از معاهدات بین‌المللی رایج، برجام با این پیش‌فرض طراحی شده که «طرفین به یکدیگر اعتماد ندارند» و همه‌ی سازوکارها، توافقات و تعهدات فی‌ما‌بین نیز بر این اساس در متن تعبیه شده است. همهٔ کسانی که به صورت جدی و غیرجناحی این متن را بررسی کرده‌اند، بر این باورند که بند بندِ برجام گویای بی اعتمادی طرفین به یکدیگر است.

در واقع، اگر بخواهیم بسترِ مذاکراتِ برجـام را با سایر معاهدات بین‌المللی مقایسه کنیم، شاید بتوان گفت که بستر مذاکرات برجام بیش از هر چیز به بستر مذاکرات یک معاهدهٔ «آتش‌بس» شباهت دارد. یعنی بستری که در آن طرفینِ مذاکره‌کننده کمآکان در حالت نزاع و تنش شدید با یکدیگر به سر می‌برند، اما تصمیم دارند علیرغم همه‌ی مشکلات پیرامونی و باقی‌مانده،‌ روی یک موضوع خاص با یکدیگر به توافق برسند.

در نتیجه، کسانی که در مقالات و مناظرات و «اشعار حماسی» خود مدعی می‌شوند که برجام مبتنی بر اعتماد به «عمو سام» یا سهل‌انگاری در شناخت حریف بوده سخت در اشتباه هستند. آن‌ها کسانی هستند که یا از جزئیات برجام اطلاعی ندارد، یا مغرضانه و با یک رویکرد صرفاً جناحی و غیر ملی در پی تخریب توافق هسته‌ای هستند؛ یا برجام را با معاهدهٔ دوستی ایران – آمریکا اشتباه گرفته‌اند و اعتماد خود (یا ضمیر ناخودآگاه‌ خود) به آمریکا را بی جهت به دولت روحانی و کارگزاران برجـام تعمیم می‌دهند.

در هر حال، قریب‌ به اتفاق کشورهای دنیا در پی تثبیت و تحکیم برجـام و متعاقباً بسط روابط تجاری و اقتصادی با ایران هستند. آن‌هایی که از تریبون‌های رسمی کشور اینگونه القاء می‌کنند که برجام در حال فروپاشی است، یا فروپاشی و شکست برجام را آرزو دارند، آگاهانه یا ناخودآگاه آب در آسیاب همان جریانی در واشنگتن و ریاض می‌ریزند که لایحهٔ تحریم ایران و سپاه را به کنگره تسلیم می‌کند.

حقیقت این است که برجـام بزرگ‌تر از آن است که سقوط کند. منفعت ملی هم در این است که همه جریان‌های سیاسی داخل ایران این حقیقت را به جریان‌های متخاصم تفهیم کنند؛ نه اینکه از تروبون‌های رسمی شعر و رجز علیه این سند ملی بخوانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام
    یعنی شما می فرمایید درهر صورتی ما پایبند به برجام باشیم حتی اگه برجام برای ما سودی نداشته باشدو طرف اونو طبق حرف خودش با تحریمهای پی در پی و عمل نکردن به تعهداتش و با نادیده گرفتنش کن لم یکن بداند و انگار که برجامی نبوده…
    خوب طبیعی است که کسانی که راه حل مشکلات کشور را از اب خوردن و محیط زیست و تا اقتصادو.. را برجام می دانستدند… حالا نه میخواهند باور کنند و نه احازه دهند حقیقت ردشن شود که برحام نتیجه اش چه شده است… اینان حتی اگر امریکا با بمب اتم هم به کشور حمله کند باز خواهند گفت ما به برجام پایبند هستیم..! البته شایدم درست باشد چون انقدر دقیق و ظریف متن برجام تدوین شده که حتی با چنین اتفاقی باز بدجام نقض نمیشود… وای بر کشور ما

    6
    8
  2. بله
    برجام برجام برجام
    همین که ما با 5+1 صحبت کردیم خیلی ارزش داره
    تحریم و وضعیت اقتصادی کیلویی چنده

    3
    5
  3. ایرادبرجام نیست بلکه مسیریست که به قبول برجام ختم شده.انهمه هزینه ای که صرف انرژی هسته ای شد اگه صرف صنعت نفت میشدالان اینهمه بیکارنداشتیم.حتی قدرتمون هم بیشترمیشد.بخاطرمنافع مشترک.الان فقط یک راه مونده اونهم جنگه.

    1
    1
  4. جنابان محمد، فقط برجام، Bijoo ، شماها حقيقتا خودتان را بخواب زده ايد يا واقعا خوابيد!!؟ بنظر عقل خودتان، مگر روحاني و ظريف امکان داشتند که بدون موافقت رهبري، برجام را با مفاد و محتوياتش به سرانجام برسانند!؟ شما دنبال چه هستيد!!؟ اگر دنبال ايراد و اشکال گيري هستيد که اولين ايراد و اشکالي که خواهيد گرفت در واقع به رهبري گرفته ايد! آيا توان درک اين موضوع به روشني روز را هم نداريد!!؟

    1
    2
    1. با سلام
      عزیز دل برادر
      اولا بارها رهبری گفتند که در جزیات وارد نشدند و ففط کلیاتی را ابراز داشتند … مثلا همان چند شرط اجرایی برای امضا شدن برجام !
      اما براستی کدامشان اجرا شد؟ کدام یک از سخنان صریح رهبری را در اجرام برجام روحانی اجرا کرد؟ اقای روحانی فقط حرفش را زد و عملش را رها ! اقا گفته بودند از مقامات ارشد طرفای مذاکره از جمله ریس جمهور امربکا یک تهد کتبی با امضایش بگیرند تا بعدا بدعهدی نکنند.. ایا چنبن کردند ؟ خیر.. یکی از روزنامهای حامی دولت با اشتیاق تیتر زد امضای کری تضمین است! حضرت آقا فرمودند برجام امضا نشود مگر اینکه همزمان طرفا به تعدشان عمل کنند یعنی ما تعهداتمان رو تدریجی عما کنیم تا در صورت بدعهدی جایی برای عقب نشیتن و فشار طرف مقابل باشد.. اما چه شد ریس جمهور گفتند ما سندی رو امضا نمیکنم مگر اینکه دد همان روز بالمره تمام تحربما لغو شد لغو نه تعلیق و در همان روز… اما در عمل ما همه رو اجرت کردیم و بعد ملتمس وفا کردن امربکا به تعدش!ووو خیلی چیزای دیگه… اینم یه حربه و سواستفاده دیگه دولت از رهبریه… حضرت اقا که نمیتوانند به صراحت وارد شوند و فقط چهارچوبها و خطوط قرمز رو بیان میکنند و دوات هم فقط سخنا تایید میکند.. وقتی اقا در دبدار اخرسان میگویند ما شروطی رو کتبا اعلام کردیم و باید اجرا شود یعنی چه؟ ان شروط که قبل از امضا برجام و برخی در صورت نقص برجام است.. یعنی پس تاجالا دولت هبچ یک از شروط رو اجرا نکرده.. بفمهید… در صورت نقض برجام دولت باید همه تعهداتش رو متوقف و جبران کند نه مثلا دیتور بدهد نحفیفات پیسران هسته ای رو شروع کنند ان هن طبق قوانین بی الملل.! خنده دار است..طبق برجام حالا که از طرف امریکایی سند نقض شده ایران باید شکایت کند به محلش ..بقیه طرفا هم که اعتراف کردند امریکا تقض برجام کرده و در نتیجه طبق خوده برجام ، برجام دبگر از اعتبار ساقط میگردد… چرا دولت جرات و تمایل ندارد پبگیری نقض برجام رو طبق خود متن برجام….؟ اینجاس که پی می بریم چقدر متن برجام دقیق و ظریف نوشته شده…..
      آیا توان و بصیرت ودرک این موضوعات و حقایق به این روشنی رو هم ندارید؟؟!!

      4
      1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا