خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرمان به اقلیت نمایی اکثریت

دکتر «جواد کاشی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «فرمان به اقلیت نمایی اکثریت» نوشت:

هیچ صدایی رعب‌آورتر از صدای اقلیتی نیست که از موضع قدرت و حکومت سخن می‌گوید. از این منظر، حمله به رییس جمهوری که به تازگی رای اکثریت را به دست آورده، نگران کننده است.

پیش از این بارها، به چهره‌های سیاسی و مسوولان حمله شده است. اما فرض درست یا نادرست آن بوده که حمله کنندگان نمایندگان مردم و اکثریت هستند. تعداد معدودی به یک چهره سیاسی حمله می‌کردند، و قرار بود همه خیال کنیم آنها به نمایندگی از اکثریت مردم اظهار نفرت کرده‌اند.

امروز از تریبون رسمی نماز عید فطر، شعری توهین آمیز خطاب به رییس جمهور خوانده شده است. درست چند روز پس از اتفاقی که در راه‌پیمایی روز قدس افتاد. این رویدادها به صراحت بیانگر این معناست که اقلیتی که دارای منابع گوناگون قدرت است برای منتخب اکثریت مردم هیچ احترامی قائل نیست.

این اتفاق به نظرم تازه‌گی دارد.

هسته سخت [قدرت]، چقدر نماینده اکثریت مردم بوده است؟ به نظرم پاسخ به این سوال خیلی مهم نیست. مهم این است که مناسک سیاسی نظیر راه پیمایی بیست و دو بهمن یا روز قدس، این امکان را فراهم می‌کرد که حتی در صورتیکه فرض را بر اقلیت بودن آنها بگذاریم، آنها قادر به اکثریت نمایی بودند. آنها همیشه به عنوان نماینده اکثریت صدا و سخن و قدرت و موقعیت داشتند. اما اتفاقات پس از انتخابات اخیر، به گمانم نگران کننده است. آنها معلوم است دیگر نه مدعای اکثریت بودن دارند و نه حتی خواست اکثریت نمایی. چنین شرایطی به نظرم نگران کننده است.

گویی آنها به طرق مختلف به اکثریت و نمایندگانشان تفهیم می‌کنند اگرچه اکثریت بودنشان احراز شده، باید به سرعت اقلیت نمایی کنند. فشرده بنشینند و زیاده از حد مدعی نباشند. رویارویی اقلیتی که دیگر پروای اکثریت نمایی ندارد با اکثریتی که به اقلیت‌نمایی رانده می‌شود فوق العاده مخاطره آمیز است. این دو رویاروی هم می‌ایستند، ولی یک هدف مشترک دارند. به هم زدن میدان بازی. یکی می‌خواهد بازی رای و انتخابات را به حاشیه براند یا اصولاً به هم بزند. دیگری هم در جستجوی عوض کردن میدان بازی است. میدانی را طلب می‌کند که اصولاً چنان حریف پیمان شکنی در کار نباشد. حریفی که رای نیاورد و همچنان از موضع اکثریت سخن بگوید.
چنین وضعیتی برای ما که به نظر می‌رسد به سمت افق‌های نامعلوم در عرصه جهانی و منطقه‌ای می‌رویم، بسیار خطرناک است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. راه حل نیست تو این متن بخاطر همین در عین درست بودنش به چشم مردم نمیاد بدبختانه ما کسایی که بیان به اقشار مختلف با سطوح مختلف فهم و بنا به نیازشون هشدار درست و واقعی و تحلیل بدند نداریم این متن برای خود تحلیل گران شاید مناسب باشه ولی کاش شبیهش یا توضیح یا برداشتی ازش برای استفاده مردم هم بود

  2. تو را به خدا بس کنید تا 1400 هر روز میخواید از یه اتفاق بووغ بسازید و تو سر منتقدین بکوبید.
    کمی کار کنید و به فکر مردم باشید وگرنه خودشون جوابتون میدن.
    کار کار کار
    انصاف انصافا اینم چاپ نکنی دیگه بی انصافی

    2
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا