خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسوایی جدید FDD: «درخواست جلوگیری از انتخاب مجدد روحانی»

یک کاربر ایرانی توییتر با نام کاربری «ایقای» از افشای اسناد 7 صفحه‌ای لو رفته توسط Politico در رسوایی FDD خبر داد که نشان می‌دهد درخواست آنها پیش از انتخابات این بوده است که «ترامپ روی جلوگیری از انتخاب مجدد روحانی کار کند».

به گزارش انصاف نیوز، وی در این باره با عنوان «رسوایی FDD جدید!» نوشت: 7 صفحه طرح FDD که به شورای امنیت ملی ترامپ دادن و توش برنامه برای به آشوب کشیدن ایران بود. خود POLITICO آنها را جنگ طلب خوانده است.

56876238794871

وی با کنایه به این که «لابد رسوایی FDD جدید هم به تحریم انتخابات ربط ندارد!»، نوشت: در اسناد 7 صفحه‌ای لو رفته‌ی FDD به این درخواست اشاره شده است: «ترامپ روی جلوگیری از انتخاب مجدد روحانی کار کند».

56876238794872

ایقای همچنین با اشاره به یکی دیگر از صفحات افشا شده، می‌نویسد: «درد اخلاق» سفارشی، برای اینکه به شیوه «ریگانی» به فروپاشی سیستم کمک شود! «انجمن دانشجویی» هم لابد دانش‌آموختگان لیبرال «قاسمی‌نژاد» و «اعتمادی» است.

56876238794873

وی می‌نویسد: خط و خطوطی که از قبل هم برای‌مان آشنا بودند، در رسوایی FDD جدید شفاف شدند. «برجسته کردن سوابق حقوق بشری به عنوان ابزاری برای فشار بر روحانی».

56876238794874

ایقای در نهایت نوشته است:

اسناد 7 صفحه‌ای لو رفته توسط Politico در رسوایی FDD جدید از دو نظر از قبلی مهمتر است:

1. تلاش برای آشوب داخلی (قبلی زمین‌گیر کردن اقتصاد بود)

2. در رسوایی FDD قبلی بهانه می‌آوردند که منبع‌اش الجزیره است و قطر و امارات با هم مشکل دارند، پس نامعتبر است. این دفعه منبعی با اعتبار Politico است! «دامن زدن به ناآرامی‌ها با هدف ایجاد یک ایران آزاد و دموکراتیک»

وی سپس به «ترجمه مقاله‌ی پولیتیکو در مورد رسوایی FDD جدید اشاره کرده که در دویچه وله منتشر شده و در پی می‌آید.

چند نظر توییتری:

به گزارش انصاف نیوز، «پوریا» با به اشتراک گذاشتن نوشته‌ی «ایقای»، نوشت: رسوایی امروز FDD را شعرخوانی به سایه برد. این اطلاعات به مراتب افتصاح‌تر از رابطه FDD و تحریمی‌ها با امارات است. تلاش برای مداخله در انتخابات».

«نوید» در این باره نوشت: «بهترین گزینه‌ی ریاست جمهوری ایران برای ترامپ، [هر کسی] غیر از روحانی بود».

«رضا» نیز نوشت: «جالبه همیشه یک همچنین مسائلی را این اتفاقات داخلی به حاشیه می‌بَرَد!»

همچنین «لونر» نوشت: «هنوزم وقتی به این فکر می‌کنم که رئیسی می‌ومد جنگ رو شاخمون بود»


آیا دولت ترامپ خواستار تغییر رژیم در ایران است؟

متن ترجمه‌ی یادداشت پولیتیکو با تیتر «آیا دولت ترامپ خواستار تغییر رژیم در ایران است؟» در دویچه وله در پی می‌آید:

دولت ترامپ هنوز سیاست نهایی خود در قبال ایران را تعیین نکرده است. شماری از چهره‌های سیاسی پرنفوذ آمریکا از ترامپ خواسته‌اند، سیاست تغییر رژیم در ایران را در دستور کار خود قرار دهد. چرا اوباما با این سیاست مخالف بود؟

سایت “پولتیکو” در مقاله‌ای به قلم مایکل کراولی به طرح موضوع تغییر رژیم ایران در کاخ سفید پرداخته است. طرح ایده براندازی، چه از نوع نرم یا خشن آن، در بین سیاستمداران آمریکا هواداران خود را دارد. اوباما و طرفداران او آشکارا سیاست دیگری را دنبال می‌کردند.

اوباما و توافق هسته‌ای

دولت اوباما از آنچه در کشورهای عراق، لیبی و سوریه رخ داده بود، درس‌های فراوانی گرفته بود. از این‌رو، رویکرد دولت اوباما در قبال ایران در قیاس با دولت‌های پیشین آمریکا تفاوتی آشکار داشت. اوباما خواستار تغییر رژیم در ایران نبود.

اوباما در سخنرانی خود در سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ خطاب به دولتمردان ایران گفته بود که آمریکا خواستار تغییر رژیم در آن کشور نیست. رویکرد اوباما که به توافق تاریخی پنج به اضافه یک با ایران انجامید، هدف تعدیل سیاست‌های حکومت ایران را از طریق گسترش مبادلات بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی دنبال می‌کرد.

مایکل کراولی انتخاب مجدد روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را دلیلی بر درستی سیاست اوباما از منظر طرفداران چنین سیاستی می‌داند.

طرح سیاست براندازی

در همان روزهای نخست پس از آغاز رسمی کار دونالد ترامپ، مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی “بنیاد دفاع از دموکراسی” و یکی از کارشناسان اصلی آمریکا در زمینه تحریم‌های اقتصادی ایران چکیده نظریات خود پیرامون سیاست صحیح در قبال ایران را در ۷ صفحه در اختیار کاخ سفید قرار می‌دهد. سایت “پولتیکو” مدعی است که به نسخه‌ای از این یادداشت سیاسی دست یافته است.

کراولی در مقاله خود محور اصلی نظریات مارک دوبوویتز را چنین می‌داند: دامن زدن به ناآرامی‌ها با هدف ایجاد یک ایران آزاد و دموکراتیک. دوبوویتز معتقد است که ساختار سیاسی ایران از چنان ویژگی‌ای برخوردار است که بتوان آن را ناپایدار و بحرانی کرد و از این طریق به هدف تغییر رژیم دست یافت.

شماری از سناتورهای آمریکا، از جمله تام کاتن، یگانه راه مقابله با [ادعای] تهدیدات اتمی ایران و همچنین [ادعای] پشتیبانی مالی و نظامی این کشور از تروریسم را در سرنگونی حکومت دینی ایران می‌دانند.

الگوی لهستان

موافقان تغییر رژیم در ایران به سیاست‌های دولت آمریکا در دوره زمامداری ریگان و دوران جنگ سرد اشاره می‌کنند و معتقد هستند که تکرار همان سیاست‌ها می‌تواند منجر به تضعیف دولت اسلامی در ایران شود. از آن جمله حمایت‌های ریگان از جنبش همبستگی لهستان و حمایت مالی آمریکا از کلیسای کاتولیک آن کشور را الگویی برای تضعیف دولت ایران ارزیابی می‌کنند.

به باور آن‌ها، نظر به چند پارگی قومی، مذهبی و فرهنگی در ایران، دولت آمریکا می‌تواند با حمایت از اقلیت‌ها در این کشور، دولت مرکزی را به چالش بکشد.

مخالفان طرح براندازی

مخالفان سیاست تغییر رژیم در ایران نیز استدلال‌های خود را دارند. به باور آن‌ها، مردم ایران پس از تجربه کودتای ۲۸ مرداد، رویکردی منفی نسبت به دخالت‌های خارجی دارند.

از آن گذشته، حتی طرح سیاست تغییر رژیم بدون انجام هرگونه اقدامی نیز می‌تواند برای سیاست آمریکا و منطقه زیانبار باشد. به باور آن‌ها، طرح چنین ایده‌ای در عمل تنها به سود و در راستای تقویت نیروهای تندرو در ایران تمام می‌شود و نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل را تضعیف می‌کند.

مایکل کراولی در ادامه مقاله خود به عواقب ناشی از سیاست تغییر رژیم از نگاه مخالفان این سیاست می‌پردازد و به نقل از مایکل مورل، رئیس سابق سازمان سیا، سیاست تغییر رژیم را یک خطای فاحش می‌داند. خطایی که می‌تواند تندتر شدن سیاست حکومت ایران را در پی داشته باشد.

سیاست دولت ترامپ در برابر ایران

دونالد ترامپ تا کنون بارها اعلام کرده است که دولت او مشغول بازنگری در سیاست‌این کشور در قبال جمهوری اسلامی است. ترامپ در ضمن عنوان کرده که شماری از کارشناسان مسائل ایران در حال حاضر مشغول تدقیق و تدوین سیاست این کشور در قبال ایران هستند.

اما سخنان رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفرش به عربستان، نشان از آن دارد که دولت ترامپ در قیاس با دولت اوباما رویکرد متفاوتی در قبال ایران دارد. تیلرسون گفته بود که آمریکا بر آن است تا از نیروهای مخالف حکومت ایران حمایت کرده و از این طریق مسوولان جمهوری اسلامی ایران را وادار کند دست از سیاست‌های تهدید آمیز خود در منطقه بردارند.

سخنان تیلرسون خشم و واکنش‌های تند مسوولان ایران و از جمله محمدجواد ظریف را در پی داشت. ظریف در توییتی خطاب به مسوولان دولت ترامپ نوشته بود که آن‌ها به جای اینکه به تغییر رژیم در ایران فکر کنند، بهتر است به فکر حفظ رژیم خود باشند.


ارتباط امارات با تحریم کنندگان انتخابات در ایران

ایمیل‌های هک شده «یوسف العتیبه» سفیر امارات در آمریکا نشان دهنده‌ی ارتباط امارات با تحریم کنندگان انتخابات در ایران است و افشای آن باعث شکل گیری طوفانی توییتری علیه آنها در ساعات گذشته شده است. نشریه اینترنتی اینترسپت متعلق به «پیر امیدوار» بنیانگذار سایت eBAY است که در سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرده است، بخشی از اسناد این هک را منتشر کرده که ترجمه‌ی «مهدی.گ» برای انصاف نیوز از گزارش الجزیره در این باره را می‌توانید در این [لینک] بخوانید. ترجمه‌ی این گزارش اواسط خردادماه یعنی حدود 20 روز پیش منتشر شده بود.

ارتباط امارات با تحریم کنندگان انتخابات در ایران

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چرت و پرته . اونا همین توسری خور رو می خاستن همینطور که ما ترامپ رو می خاستیم

    13
  2. یکی از دوستان گفته است: «رسوایی امروز FDD را شعرخوانی به سایه برد.» در حالی که شعرخوانی و حمله به روحانی در روز قدس و «انتقادات» برخی از کسانی که از 84 تا 92 انتقاد را کفر می دانستند در راستای توصیه های FDD است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا