خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۱ اسفند سال ۷۹ | نظر محسن رضایی درباره‌ی ماندن محمد خاتمی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۱ اسفند سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

يكشنبه 21 اسفند 1379  |  15 ذيحجه 1421                        11 مارس 2001

در شميران، برف سبكي مي‌بارد و هوا هم سرد شده، ولي در شهر كمي باران باريده. در مجموع بارندگي امسال از سال گذشته، بهتر است، ولي در مقايسه با معدل 33 سال گذشته 20 درصد كمتر است. آقاي [خداکرم] جلالي، معاون وزير جهاد كشاورزي [و مدیرعامل شرکت شیلات ایران]، همراه مسئولان اتحاديه‌ها و شركت‌هاي فعال در پرورش و توليد غذا و لارو و صادرات ميگو آمدند. تشكر كردند، به خاطر پايه‌گذاري صنعت پرورش ميگو و براي رفع مشكلات وام كمك خواستند و گفتند، امسال حدود چهار هزار تُن ميگو از دو هزار و 800  هكتار به دست آمده و از سال 1373 كه اولين برداشت انبوه آغاز شده، سالانه 100 درصد، رشد داشته و معدل اشتغال‌زايي هر هكتار 3 نفر مستقيم و غيرمستقيم است.گواتر بلوچستان را مناسب‌ترين محل مي‌دانند.

با محسن، ناهار كاري صرف‌ كرديم؛ معمولاً هفته‌اي يكي دو بار انجام مي‌شود، براي رسيدگي به امور دفتر رئيس مجمع و دفتر نشر معارف انقلاب و كارهاي شخصي و خانوادگي و عمومي. عصر، آقاي [محمدسعید] عبیدالله‌اُف، رئيس مجلس ملي تاجيكستان آمد. از كمك‌هاي من براي ايجاد صلح در تاجيكستان قدرداني كرد و خواستار ادامه برنامه‌ها در جهت همكاري دو كشور در امور توسعه و تجارت شد و از تأثير زياد سفر من به تاجيكستان و به خصوص سفر به شهركولاب و بازديد از سد سنگ توده و كمك به ساخت آن، گفت. گفتم، برنامه داشتم كه براي مهار آب‌هاي فراوان تاجيكستان، براي توليد برق و سپس صدور برق از طريق كشورهاي همسايه و ايران، كمك شود كه متأسفانه پيگيري نشد.

عقد فرزند [آقاى مبرا،]، يكي از كاركنان مجمع [تشخیص‌مصلحت‌نظام] را بستم. مصاحبه‌اي با صداوسيما، در مورد كيفيت نظارت بر اجراي سياست‌هاي‌ كلي‌ كشور از سوي رهبري داشتم.[1] اعلام خبر ابلاغ سياست‌هاي بخش اقتصاد و حمل و نقل و انرژي و معدن و منابع طبيعي، اعلان شده و مورد توجه است.

آقاي محسن رضايي، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد و گفت، گرچه سخنان آقاي [سیدمحمد] خاتمي، در مجلس آرام بوده، ولي تعريض‌هایي به اُرگان‌هاي ديگر و به‌خصوص قوه قضایيه داشته‌اند. همچنین درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت‌ كرد و نظر داد كه در مجموع صلاح اين است آقاي خاتمي، براي دوره دوم بماند؛ چون اگر دولت ديگري بيايد، اين مجلس و مطبوعات و احزاب چپ، نمي‌گذارند كار كند. پرسيدم، فكر مي‌كند كه چهار سال بعد، وضع بهتر خواهد بود؛ نتوانست جوابي بدهد.


[1] – در بخشی از این مصاحبه آمده است: «در بازنگرى قانون اساسى، ده سال قبل، اصل 110 قانون اساسى وظايف و اختيارات رهبرى را در يازده بند مشخص كرده است. بند اول آن تعيين سياست‌هاى كلى و بند دوم آن نظارت بر حسن اجراى اين سياست‌هاست؛ يعنى در اصل، نظارت بر عهده رهبرى است. ايشان، بايد نظارت كنند كه سياست‌هايشان اجرا شود. در بند اول، تعيين سياست‌ها را بايد بعد از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام بدهند. يعنى اول بايد با مجمع مشورت كنند، نظر مجمع را بگيرند، بعد خود ايشان هستند كه چه مقدار مجمع را قبول يا رد مى‌كنند. بعد از مشورت، نظرشان را مى‌گويند. در اين دوره جديد مجمع كه حدود چهار سال مى‌گذرد، يك كار طولانى كرديم و مواردى را كه بايد سياست‌هاى كلى را براى آن بنويسيم، تهيه كرديم كه حدود 120 مورد است. اينها را خدمت رهبرى فرستاديم و ايشان آن موارد را تأييد كردند و به ما برگرداندند و گفتند كه شما نظر مشورتى به ما دهيد. از آن به بعد چند كميسيون در بخش‌هاى مختلف تشكيل داديم تا كارشناسى انجام بدهند. كميسيون‌ها، اقتصادى، سياسى، امنيتى، قضايى، زيربنايى و فرهنگى هستند. همه‌ اعضاى مجمع در اين كميسيون‌ها عضو هستند. تا به حال كميسيون فرهنگى دو مورد را به ما پيشنهاد داده است؛ يكى در اطلاع‌رسانى و ديگرى در مشاركت. ما آنها را تصويب كرديم و خدمت رهبرى فرستاديم. كميسيون قضايى طرح نسبتاً وسيعى براى اكثر مسايل قضايى آورد كه آنها را هم تصويب كرديم و فرستاديم. كميسيون اقتصادى هم يك مورد طرح آورد و تصويب شد و خدمت رهبرى رفت. كميسيون سياسى هم طرح مفصلى آورده كه الان در دستورکار ما است.»  رجوع کنید ←كتاب «هاشمي‌ رفسنجاني، مصاحبه‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا