خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اقدام متقابل مجلس در قبال تحریم‌های سنا چیست؟

حسن بیگی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نایب درباره پیش‌بینی‌ها درباره‌ی کارساز بودن مصوبه جدید سنا تصریح کرد: بخش‌هایی از تحریم که جنگ روانی است با همین روش پاسخ داده خواهد شد و آن‌هایی که نیاز به مقابله‌به‌مثل دارد قانونمند با آن برخورد می‌شود.

کاظم جلالی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی از طرح فوریت دارمقابله با مثل در برابر تحریم‌های مجلس سنا علیه ایران سخن گفته که بر اساس آن فوریت طرح 20 ماده‌ای مقابله با اقدامات سنای آمریکا ابتدا در جلسه علنی مجلس به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود و سپس برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع داده می‌شود.

پس از ادامه‌دار شدن تهدیدها و فشارهای غیرمنطقی ایالات‌متحده بر ایران در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وزارت خارجه ایران تا به امروزدوبار درحرکتی مشابه دست به اقدامی مقابل به مقابله‌به‌مثل زده است. در آخرین بار نام پانزده شرکت آمریکایی ناقض حقوق بشر را که در جنایت‌های رژیم اسرائیل همکاری داشته‌اند، به فهرست سیاه تحریم خود وارد کرد، اولین دفعه هم جلوگیری از ورود اتباع آمریکایی به ایرانی پس از ممنوع شدن ورود اتباع ایرانی به آمریکا بود.

اما آنچه قدر مسلم باید برای چنین طرح‌هایی در نظر گرفته شود سازوکار کارشناسی آن است تا کارساز و مؤثر واقع افتد. به نظر می‌رسد بهتر آن است تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتظر نظر نمایندگان مجلس آمریکا و امضا رئیس‌جمهوری آن باقی بمانند تا طرحی بدون ضعف را به تصویب برسانند.

ابوالفضل حسن بیگی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص طرح مقابله با مثل مصوبه مجلس سنا آمریکا درباره تحریم‌های جدید علیه ایران بهرویداد۲۴ گفت: در قرارداد جامع بین‌المللی به نام برجام ذکرشده که تمام طرف‌ها باید پایبند به آن باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: بر اساس گزارش‌ها سازمان ملل، دبیر کل و نمایندگان آن تاکنون تائید شده که جمهوری اسلامی ایران به قرارداد عمل کرده اما متأسفانه کشور آمریکا با عنایت به اینکه در موضوع برجام خود را بازنده معرفی کرده و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آقای ترامپ همواره بر این شیپور دمید که جمهوری اسلامی سر آمریکا را کلاه گذاشته و آمریکا بازنده برجام است و ایران اقدامات مؤثر خود را انجام می‌دهد به دنبال محدود کردن و از بین قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه یادآور شد: جمهوری اسلامی از برجام نهایت بهره را برده و تمام اقداماتی که درگذشته صورت می‌گرفته، انجام داده است. بعد از انتخابات آمریکا آقای ترامپ تلاش داشته تا به هر ترتیبی شده برجام را زیر پا گذارد و ازآنجایی‌که برجام یک معاهده و قرارداد بین‌المللی است و افکار عمومی جهانی نسبت به خصمانه بودن عملکرد آمریکایی‌ها بدبین هست، مشاهده می‌کنیم شرایط روزبه‌روز برای آمریکا سخت‌تر و وخیم‌تر شده است و آمریکایی‌ها در این جریان تلاش می‌کنند که دیگران را با خود همراه سازند که اقدامات به‌موقع و قابل‌توجه جمهوری به آن‌ها این اجازه را نداده است.

حسن بیگی تأکید کرد: جمهوری اسلامی روزبه‌روز در حال افزایش قدرت و اقتدار بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی است، مخصوصاً در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ملت ایران با حضورشان در پای صندوق‌های رأی توانستند، بدهند پاسخ دندان‌شکنی به یاوه‌گویی‌های آمریکایی در خصوص اینکه جمهوری اسلامی در مردم‌سالاری یا حقوق بشر کوتاهی می‌کند، بود. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که با بهانه‌های واهی مانند بحث تولید موشک، بحث حقوق بشر، مردم‌سالاری مجدداعلیه جمهوری اسلامی یک اجماع جهانی به وجود آوردند که همواره ناموفق بودند و روزبه‌روز هم شرایط بین‌المللی باعث شده که شکست بخورند و نمی‌توانند به خواسته خود برسند.

وی در این رابطه که با این مصوبه مجلس سنا آمریکا آیا برجام نقض شده، اظهار داشت: اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد دقیقاً ناقض برجام است و لذا مشاهده می‌کنیم روسیه، چین، اروپا و بسیاری از کشورها مخصوصاً اعضای کشور 5+1 به‌صراحت اعلام می‌کنند که هر نوع اقدام و تحریمی نقض برجام است. در همین رابطه باید هوشیار باشیم و بر همین اصل در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلساتی داشتیم برای اینکه که اگر آمریکایی‌ها این اقدام را انجام دهند مقابله‌به‌مثل صورت گیرد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن اشاره به دو نکته در این خصوص تصریح کرد: نکته اول این است که آمریکا هرقدر تحریم می‌کند درواقع خودش ضرر می‌بیند. ایران رابطه اقتصادی و سیاسی با آمریکا ندارد و مردمی که از ایران به آمریکا می‌روند ثروت ملی را به آنجا منتقل می‌کنند و حرکت نابخردانه‌ای که ترامپ درباره مهاجران انجام داد مورد اعتراض تجار و مردم آمریکا قرار گرفت و علیه ترامپ قیام کردند. نکته دوم اینکه در مباحث مالی و بانکی آمریکایی‌ها دیدند در مقطعی که تحریم بین‌المللی بودیم راه‌هایی را جمهوری اسلامی گشود که توانست تحریم‌ها را دور بزند الآن که اجماع بین‌المللی نیست و فقط آمریکایی‌ها هستند که در حال اقدام هستند که در این راستا برخی از مباحث آن قابل‌ذکر است و برخی دیگرباید پنهان بماند زیرا در جهت تأمین امنیت ملی باید اخبار در اختیار آمریکایی‌ها قرار نگیرد که بتوانند پادزهر آن را بزنند. قطعاً در این حرکت آمریکایی‌ها با شکست مواجه می‌شوند زیرا امروز دنیا حتی به احکام فقهای ما هم متکی است و در مباحث بین‌المللی و سیاسی همواره این نکته را بیان می‌کنند که جمهوری اسلامی بر اساس قوانین بین‌الملل و مسائل شرعی خود حکم آیت‌الله هم برایشان به‌عنوان یک قانون غیر متغیر حاکم است و در این راستا جمهوری اسلامی اقدامی که انجام داده مؤثر واقع‌شده است.

حسن بیگی در خصوص جزئیات طرح فوق یادآور شد: جزئیات این طرح قرار است هفته آینده در کمیسیون مطرح شود. در آن چند گزینه مطرح هست که بعضی از گزینه‌ها باید محرمانه باقی بماند که مقابله با اقدامات غاصبانه آمریکا است.

وی در این خصوص که کاظم جلالی در گفت‌وگویی مطرح کرده است که ابتدا در جلسه علنی بررسی می‌شود سپس در کمیسیون مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: پیشنهاد‌هایی به وزارت خارجه آمده اول در کمیسیون باید مصوب کنیم و پس‌ازآن به پیشنهاد در کمیسیون مبدل شود.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره کارآمدی پیشنهاد‌ها توضیح داد: صد در صد کارآمد است.

حسن بیگی دراین‌باره که وقتی مصوبه‌ای در سنا بررسی می‌شود باید مورد تصویب نمایندگان آمریکا و به امضا رئیس‌جمهور هم برسد درصورتی‌که چنین نشود آیا رفتار مجلس ایران شتاب‌زده نخواهد بود، گفت: اقداماتی که ما انجام می‌دهیم، می‌تواند بازدارنده باشد زیرا عقلا و صاحبان قدرت پشت پرده به ترامپ توصیه می‌کنند اگر این اقدامات صورت گیرد به منافع ملی آمریکا خسارت وارد خواهد شد.

وی در این رابطه که عدم تصویب نماینده مجلس آمریکا یا آقای ترامپ آیا حرکت مجلس ایران شتاب‌زده نخواهد بود، اظهار تأکید کرد: خیر، همه‌چیز آماده است؛ البته مراحل قانونی آن زمان می‌برد و باید این بسته‌های مقابله‌به‌مثل کامل شود و در اختیار نمایندگان قرار گیرد. اجرایی کردن نیاز به زمان دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره پیش‌بینی‌ها برای کارساز بودن آن اظهار داشت: بخش‌هایی از تحریم که جنگ روانی است با همین روش پاسخ داده خواهد شد و آن‌هایی که نیاز به مقابله‌به‌مثل دارد قانونمند با آن برخورد می‌شود.

حسن بیگی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای کارساز بودن این مقابله‌به‌مثل تصریح کرد: این‌ها محرمانه است که در صورت برملا شده در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد انشالله هفته آینده در این رابطه اطلاعات بیشتری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا