خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هاشمی کعبه‌ی آمال ما بود؟

انصاف نیوز، علی اصغر شفیعیان: حدو دو سال پیش یادداشتی را در اینستاگرام در پاسخ به یک دوست دلواپس نوشته بودم. ضمن یادکردی از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که بزرگمردی در ایران معاصر بود، آن یادداشت برای یادآوری نسبت اصلاحات با جمعی گسترده از فعالان دچار تحول شده، بازنشر می‌شود:

هاشمی کعبه‌ی آمال ماست؟

سه شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۴:

یک دوست دلواپسی کنایه زد که «بعد از دوم خرداد جماعت اصلاح طلب، آقای هاشمی را عالی جناب سرخ پوش می‌خواندند و در انتخابات مجلس ششم نفر سی‌ام تهران شد، حالا کعبه‌ی آمال‌شان شده است. در پاسخ گفتم:

1 – آن زمانی که چند روزنامه نگار و روزنامه‌ی اصلاح طلب به آقای هاشمی می‌پریدند، آقای هاشمی جزو جناح راست بود. در همان انتخابات هم سرلیست جناح راست بود و آقای احمدی نژاد در همان لیست تشریف داشت.

2 – انتقادها به آقای هاشمی «زیادی» بود، اما همه‌ی آنها نابجا نبود. وضعیت آزادی‌ها در دوره‌ی ریاست جمهوری آقای هاشمی فاجعه بود، حتی مخالف هاشمی را شماها مخالف خدا و پیغمبر می‌خواندید. بنده در زمان آقای هاشمی دانشجو بودم، وضع آن دوره را با بعد از آن مقایسه بفرمایید. در اقتصاد هم فشاری که به اقشار آسیب پذیر می‌آمد، سیاست‌های اقتصادی آن دوره که بیشتر در دست جناح راست بود را زیر سوال برده بود. از 76 تا 78 که به خاطر دارید قتل‌های زنجیره‌ای افشا شد، حتما می‌دانید که آن جریان خودسر بجا مانده از وزارت اطلاعات آقای فلاحیان دولت آقای هاشمی بود. پس اعتراض‌ها به هاشمی بیجا نبود.

3 – هاشمی امروز حتما با هاشمی آن دوره فرق زیادی کرده است. این که ایشان چندی وقت پیش گفته بود اصلاح طلبان تغییر کرده و به او نزدیک شده‌اند غلط است. تغییر آقای هاشمی کاملا مشهود است و رسانه‌های جریانی که شما به آن نزدیکید هزار بار از تغییر هاشمی گفته‌اند.


کامنت «احسان مازندرانی»:

«علي جان! بند دوم يادداشت شما بسيار شبيه ادبيات آقای گنجی است. كجا وضعيت آزادی محدود بود؟ روزنامه‌ی سلام چه زماني منتشر شد و چه زمانی توقیف؟! اقتصاد هم تكليفش روشن بود؛ دولت كوپني بعد از جنگ تحويل كابينه‌ی هاشمي شد و سياست تعديل اقتصادي را در پيش گرفتند اما مجلس راست‌گراي پنجم در ميانه‌ی راه به آن سياست نه گفت. تورم را هم بعد از رفتار مجلس ظرف دو سال تا ٢٢ درصد كاهش دادند. درباره‌ی قتل‌ها هم بهتر است به تاريخ و تقويم مراجعه كنيم كه دقيقا در كدام دولت روي داد».

پاسخ:

«پاسخت منصفانه نیست احسان جان! یک روزنامه‌ی سلام که ملاک نیست، ضمن این که سلام را دولت مگر بست؟ وضعیت آزادی‌های سیاسی و فرهنگی در زمان خاتمی به کل متحول شد. در برنامه‌ی تعدیل، تحمل قشر آسیب پذیر اگر دیده شده بود که آن همه اعتراض در شهرها دیده نمی‌شد، احتمالا چند شورش در شهرها را به خاطر داری. حتما بخش مثبت سیاست‌های اقتصادی را در کنار مشکلاتش مد نظر دارم. وضعیت وزارت اطلاعات هم که نیازی به بازخوانی ندارد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دولت هاشمی تقریبا دولتی خنثی بود و در کنار راست از افرادی منتصب به چپ در وزارت ها استفاده شده بود از جمله خود خاتمی و محتشمی پور و …
    دعوای قدرت چپ و راست در ریاست جمهوری از زمان خاتمی و بعد در زمان احمدی نژاد ادامه یافت.

    9
    3
    1. دوست عزیز شاید فراموش کرده اید که خاتمی با توطئه برخی افراد جناح راست مجبور به استعفا شد.

  2. همین که انسان به اشتباهات و خطاهای گذشته خود پی برده و اونهارو قبول کنه و سعی در اصلاح رویه و منش خود داشته باشه ، بسی مهم است ، که متاسفانه کمتر مسئولی حاضر به چنین کاری است

    10
    1
  3. هاشمی یکی از موثر ترین معماران این نظام بود ، ولی زمانی که فهمید خشت اول گر نهد معمار کج ، در صدد اصلاح برامد که امان نیافت !

    12
    1
  4. لطفاً، مصاحبه ی مرحوم هاشمی را با کیهان در سال هزارو سیصد و هشتاد وشش که آقای شریعتمداری مرحوم هاشمی را استوانه ی نظام می خواند، مطالعه فرمایید.
    تازه طرف مصاحبه هم یک جانباز جنگ بود که در مؤسسه ی کیهان، مشغول بود و هر پرسشی که داشت را پرسید.
    جالبه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا