خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مانور فرودگاه مهرآباد با تلفات انسانی امتیاز مثبتی ندارد»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این خصوص که تلفات مانور فرودگاه مهرآباد که منجر با وحشت مردم شد و با تلفات انسانی همراه شد نشان از ضعف و غیرحرفه‌ای بودن آن نمی‌دهد، تأکید کرد: امتیاز مثبتی به آن نمی‌توان داد زیرا زمانی که مانور بدون تلفات به اهداف دست‌یافته باشد باید برای آن امتیازی در نظر گرفت و درصورتی‌که متحمل تلفات شده باشند، نیاز است تا در برگزاری آن تجدیدنظر اساسی صورت گیرد.

صبح روز شنبه گذشته مانور محدودی توسط نیروهای مسلح حاضر در محدوده فرودگاه مهرآباد برای افزایش آمادگی در جهت مقابله با اقدامات تروریستی برگزار شد و ازآنجاکه این مانور بدون اعلام قبلی صورت گرفته بود سبب وحشت مردم حاضر در فرودگاه شد.

روابط عمومی سپاه حفاظت هواپیمایی بلافاصله با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «سپاه حفاظت هواپیمایی در راستای ارتقای آمادگی‌ها و سنجش توان عملیاتی یگان حفاظت مستقر در فرودگاه مهرآباد اقدام به برگزاری یک رزمایش دفاعی – امنیتی در شرایطی واقعی کرد که این رزمایش به فضل الهی با موفقیت انجام پذیرفت و برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح‌شده است، صدای شلیک‌های شنیده‌شده، ناشی از تمرینات بوده و هیچ مشکل امنیتی وجود نداشته است.»

اما پس‌ازآن در شبکه‌های اجتماعی خبر شهادت یکی از مأموران امنیتی انتشار پیدا کرد که در روز سه‌شنبه همان هفته سرهنگ اکبر قندلو مسئول روابط عمومی فرماندهی حفاظت سپاه در گفتگو با فارس، شهادت پاسدار مهدی یزدی از نیروهای حفاظت فرودگاه را که در مانور امنیتی اخیر فرودگاه مهرآباد از ناحیه سر مجروح شده بود را مورد تائید قرارداد که این امر نشان می‌دهد در مانور فوق همراه با حضور مردم از گلوله‌های جنگی استفاده‌شده بود.

علیرضا رحیمی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با جزئیات این مانور ضمن تأکید بر این مسئله که مجلس اطلاعات کاملی نسبت به برگزاری آن در اختیار ندارد گفت: بعد از حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی تقویت وضعیت امنیتی اماکن حساس و مهم موردتوجه بیشتر قرار گرفت.

وی در این رابطه اضافه کرد: برگزاری مانورها در حوزه امنیتی ضرورتی است که منجر به تقویت آمادگی‌ها و به‌روز کردن توانایی‌های عملیاتی برای برخورد با حوادث می‌شود. با توجه به اینکه فرودگاه‌ها ازجمله اماکن حساس و مهم به‌حساب می‌آیند، مانورهایی به‌منظور تقویت امنیت برگزار می‌شود یک موضوع داخلی است و نباید مورد بهره‌برداری تبلیغات خارجی قرار گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این رابطه که به کدام دلیل مسئولیت فرد به شهادت رسیده را هیچ فرد یا نهادی تا به امروز تقبل نکرده است، توضیح داد: به‌طورمعمول در مانورها مسئول جان افراد به عهده برگزارکننده آن است زیرا که مانور تحت پوشش آن‌ها قرار دارد.

رحیمی همچنین دراین‌باره که آیا برگزاری مانور در محل عمومی با گلوله‌های جنگی برگزار می‌شود، بیان کرد: قاعدتاً نباید در مانورها از گلوله‌های جنگی بهره برد زیرا هدف از آن تقویت، آمادگی و به‌روز کردن نیروها است، اما ازآنجاکه جزئیات این مانور هنوز گزارش نشده و مشخص نیست که شهادت یکی از افراد حاضر در فرودگاه مهرآباد در جریان مانور یا خارج از آن بوده، بنابراین توضیح بیشتری درباره آن نمی‌توان داد.

وی در این خصوص که تلفات مانور نشان از ضعف و غیرحرفه‌ای بودن آن نمی‌دهد، اظهار داشت: امتیاز مثبتی به آن نمی‌توان داد زیرا زمانی که مانور بدون تلفات به اهداف دست‌یافته باشد باید برای آن امتیازی در نظر گرفت درصورتی‌که متحمل تلفات شده باشند، نیاز است تا در برگزاری آن تجدیدنظر اساسی صورت گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص نحوه به شهادت رسیدن مأمور امنیتی فرودگاه مهرآباد یادآور شد: گزارشی در این رابطه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه نشده و منتظر آن هستیم.

رحیمی ادامه داد: اما در مجموع باید تمام شرایط را باهم ارزیابی کرد و آنچه به‌طور مشخص باید مورد تأکید قرار گیرد این است که مانور باید به‌گونه‌ای برگزار شود که موجبات نگرانی مردم را فراهم نکند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با گزارش رسمی مجلس دربار مانور فرودگاه مهرآباد توضیح داد: به‌طور رسمی هیچ درخواستی مطرح نشده و درواقع انتظار می‌رود تا مسئولان برگزارکننده مانور گزارش خود را به مجلس ارائه دهند، درصورتی‌که چنین اتفاقی رخ ندهد، درخواست خود را مطرح خواهیم کرد.

وی دراین‌باره که با توجه به تیراندازی در حرم امام برای متوقف کردن یک عکاس یا در حرم عبدالعظیم شب قدر، مسئولان بیش‌ازاندازه حساس نشده‌اند، تصریح کرد: این حساسیت وجود داشت اما مهم این است که توازن بین حساسیت‌ها به‌جا باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا