خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امنیتی شدن بحران آب

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی به کمبود آب در کشور طی سال‌های گذشته، گفت: بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم.

به گزارش ایسنا علاءالدین بروجردی در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حاشیه شهر مشهد با قدردانی از اقدامات انجام شده در ساماندهی حاشیه شهر مشهد، اظهار داشت: اضافه بر این نکته که کار انجام شده در این نقطه بسیار عظیم بوده، نکته مهم‌تری وجود دارد که چرا در 38 سال گذشته اینقدر به این مسئله بی‌توجه بودیم و در بسیاری دیگر از نقاط کشور بی‌توجه هستیم. کشور به لحاظ منابع آبی بسیار محدود بوده و جزء کشورهای کم‌آب دنیا هستیم و بحران داریم و بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم، با این وجود در بسیاری از رودخانه‌های کشور فاضلاب وارد آب می‌شود و آب سالم را از بین می‌برد.

وی افزود: در شرایطی که برای استفاده شرب و صنعتی که تنها 10 درصد مصرف کشور را تشکیل می‌دهد دچار مشکل هستیم عملا به دست خود ما و بی‌توجهی‌های ما و عدم اجرای قانون منابع آبی کشور دارد از بین می‌رود.

وی با بیان این‌که «کاری که در کشف رود صورت گرفت یک الگوی ملی است»، تصریح کرد: این کار بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است، کار بسیار مهمی است و ما از همه مسئولان خراسان رضوی که با یک اجماع منطقی و اصولی این کار را صورت دادند بسیار خرسندیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «مقاومت از سوی اهالی در هنگام ساماندهی این مناطق یک امر طبیعی است»، خاطرنشان کرد: مردم این مناطق افرادی هستند که برای کسب درآمد و ادامه زندگی‌شان در این مناطق سکونت می‌کنند، اما این کج‌راهه است و هم به خودشان ضرر می‌زنند، هم به مردم ضرر می‌زنند و هم مشکلات فراوانی درست می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای کار مشابه در سایر نقاط کشور، عنوان کرد: در بسیاری از استان‌های کشور وضعیت مشابهی در رودخانه‌ها وجود دارد و عملا سیستم تصفیه فاضلاب بسیار ضعیف است، همانطور که پسماندها تصفیه نمی‌شود و همه این‌ها به طرف جایی که با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد سرازیر می‌شوند. توجه به زندگی افرادی که به هر حال آمدند و این ساخت و سازهای غیر اصولی را انجام دادند نیز حائز اهمیت است که مدیریت این افراد در حال انجام است و بیشتر مشکلات‌شان حل شده که قابل توجه است.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت جایگاه والای مشهد به عنوان پایتخت معنوی جمهوری اسلامی ایران امیدوارم بتوانیم ظرف پنج تا 10 سال آینده معضل حاشیه‌نشینی را در همه ابعاد مدیریت کنیم و بتوانیم مشهد عزیز و مقدس‌مان را که در سطح ملی برای همه ملت اهمیت دارد به بهترین شکل تحویل آیندگان دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا