خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مداح پاکتی» |17| از مداحان پاکتی تا رابطه کمرنگ برخی مداحان با روحانیت

«مداح پاکتی» عنوان یک پرونده‌ی گزارشی است. اظهارات سیاسی همراه با توهین برخی مداحان دوباره موضوع اقلیتی از آنها را داغ کرد که در قبال مداحی پاکت‌های چندین میلیونی و حتی چند ده میلیونی دریافت می‌کنند. بخش‌های اول این پرونده، بازنشر مطالبی است که پیشتر رسانه‌ای شده بود.


بررسی آسیب‌های مجالس عزاداری در گفت‌وگو با نویسنده «تذکره عشاق»
از مداحان پاکتی تا رابطه کمرنگ برخی مداحان با روحانیت

بدون تاریخ، سایت حسینیه حضرت ابوالفضل (علیه السلام) :

رنجبر گل‌محمدی صاحب کتاب ” تأملی بر مداحی” با آسیب شناسی عملکرد برخی از مداحان جوان گفت: یکی از دلایل بروز آسیب ها این است که دیگر مثل گذشته بین برخی مداحان و روحانیت -که باید برای او مربی اخلاق باشد- رابطه قرص و محکمی برقرار نیست و بعضا دیده می شود که بین برخی ها این حلقه اتصال به کل منقطع شده است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا،‌ با شروع ماه محرم و مراسم سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) نوحه سرایی و نوحه خوانی بازاری پرشور پیدا کرده است. جوانان بیشترین ساعات خود را در هیات گذرانده و حتی در شرایطی دیده می شود برای حضور در مجلس مداح مورد علاقه خود از به سایر نقاط شهر یا حتی کشور می روند.

با قبول این حقیقت که مداحان اهل بیت چهره های شناخته شده و محبوب جوانان هستند باید از آنها به عنوان الگوهای معنوی جوانانیاد کرد. الگوهایی که در تمام طول سال ابعاد مختلف عملکرد و رفتارشان ، نشست و برخاستشان و حتی نوع صحبت کردنشان می تواند تأثیرات زیادی بر مخاطب جوان بگذارد. این مقوله مثبت مانند سایر مقولات از آسیب ها دور نیست و برای آسیب شناسی آن گفت و گویی با رنجبر گل محمدی انجام داده ایم که از نظر شما می گذرد.

با تدبیر طرحی نو در اندازیم

رنجبر گل محمدی پیر فرزانه عرصه مداحی چهل جلد کتاب تذکره عشاق را بر پایه مصاحبه با مداحان اهل بیت (ع) به رشته تحریر در آورده است وی در این مجموعه سعی کرده برای یافتن نکات ریز و مهم عرصه مداحی پای صحبت ها و تجربیات همه قشر مداحی از پیشکسوتان تا جوانان مداح بنیشیند و نکات قابل تامل را استخراج کند.
در وی گفت:«مداحی به شکل امروزش چیزی در حدود 250 سال است که شکل گرفته و قبلا به شکل دیگری بوده است. مداح را در ابتدا مرشد می گفته اند،بعدها روضه خوان نامیده شد و اکنون مداح نامیده می شود.»

نویسنده کتاب تذکره عشاق : «یکی از اشکالاتی که به عرصه مداحی امروزی وارد است ورود سبک های جدید به دستگاه عزاداری ابا عبدالله (ع) و خواندن نوحه به شیوه سبک های جدید است. به نظر بنده با توجه به استقبال خوبی که از جانب جوانان از این سبک ها می شود اعمال آن به خودی خود ایرادی ندارد.در مصاحبه ای که با افراد مختلف در عرصه مداحی داشته ام اغلب با ورود این قبیل سبک ها موافق نبوده اند. نکته قابل تامل در اینجا این است که ببینیم مخالفت ها از روی تعصب است یا واقعا نواقصی وجود دارد؟حافظ علیه رحمه هم می فرماید:بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم/فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم.

بنابر این از نو شدن گریزی نیست و جوانان قشری هستند که بیش از همه به دنبال نوشدن ها هستند. اما باید در این عرصه آسیب ها شناسایی شده و رفع گردند.»

گل محمدی، بزرگترین آسیب عرصه مداحی در ید مداحان جوان را نادیده گرفتن نکات ریز و مهم اخلاقی توسط همین قشر دانسته و می گوید:«مداحانی داریم که در مجلس عزاداری شوری بر پا می کنند اما خدای نکرده چون رفتار شایسته ای در خانواده شان ندارند ،بعضا دل پدر و مادر یا همسرشان از دست آنها خون است. یا در قهوه خانه پاتوقی بر پاکرده اند و جوانان دیگر هیئتی دائما ایشان را در آن پاتوق زیارت می کنند. اینها همه آسیب است ،چرا که مابقی جوانان از ایشان الگو می گیرند. یکی از دلایل بروز چنین آسیب هایی این است که دیگر مثل گذشته بین برخی مداحان و روحانیت -که باید برای او مربی اخلاق باشد- رابطه قرص و محکمی برقرار نیست و بعضا دیده می شود که بین برخی ها این حلقه اتصال به کل منقطع شده است.»

این مرشد عرصه مداحی درباب مداحانی که برای کارشان نرخ تعیین می کنند،می گوید:«پیامبر خدا هم می فرماید:دهان کسی را که مدح اهل بیت (ع) می گوید اگر از سیم وزر پر کنید کم است.اما این باید بر عهده خود صاحب مجلس گذاشته شود که چقدر می خواهد بپردازد؟بنا به نظر اکثر مراجع و علمای عالیقدر تعیین نرخ توسط مداح درست نیست. از آسیب های این عرصه که این روزها نمود یافته حضور برخی مداحان پاکتی است. مداحانی را می شناسیم که برای این دهه شرط های کلانی می گذارند .بعضا تا کلید یک آپارتمان و یا سویچ یک خودرو دریافت نکنند با صاحب مجلس به توافق نمی رسند. صاحب مجلس هم چون می خواهد مجلس پر شوری داشته باشد به این شرط ها تن می دهد.ولی مداحان جوان دقت کنند که چنین افرادی عمری پایدار در مداحی نخواهند داشت چرا که نیت شان خالص نیست.»

ضرورت همراهی پیر غلامان با جوانان هیئتی

اگر نیک بنگریم می بینیم که همه چیز یک مداح توی چشم است، از نحوه صحبت کردن و تعاملاتش با اطرافیان خود و حتی نوع لباس پوشیدنش.

رنجبر گل محمدی که دو دهه پیش با چاپ کتاب “تأملی در باب مداحی”صف اولین صاحب نظران این عرصه را چیدمان داده است،می گوید:«چندی پیش به پاساژ مهستان برای دیدن سی دی های جدید مداحی رفته بودم که دیدم چندین جوان وارد یکی از مغازه ها شدند و خطاب به صاحب مغازه گفتند پیراهن فلان آقای مداح را می خواهیم.خُب،اگر این پیراهن نمادی از پوشش اسلامی باشد،عیبی ندارد و حتی پسندیده است که مداح ما با پوشش خود نیز حسنات را رواج دهد اما متاسفانه دیدم که چنین نیست و سر آستین ها و یقه پیراهن مذکور طلاکوب شده بود.بنابراین همه چیز مداحان توی چشم است و باید به کوچکترین رفتارها و عملکرد خود دقت داشته باشند.»

وی معتقد است که با عملیات ضربتی و پلیسی نمی توان به این عرصه سر و سامان داد،بلکه تنها احیای پیوندها بین پیشکسوتان عرصه مداحی و جوانان مداح راهگشا خواهد بود.

گل محمدی از خاطره حضورش در بین جوانان هیئتی می گوید:«موافق نیستم که برخی سخنوران همه قصور را به گردن جوانان می اندازند و می گویند جوانانی که چنین و چنان می کنند، شور دارند اما شعور ندارند.من خودم به شخصه با این که شصت و پنج سال سن دارم به میانه حلقه شور جوانان راه پیدا می کنم و پا به پایشان می روم. آنها هم ذوق می کنند که یک بزرگتر به ایشان توجه نشان داده و همراهی شان می کند. در حین همراهی اگر با مورد بدعت آمیزی برخورد کنم، همان جا با لحنی شیرین نه تلخ متذکر می شوم. تا زمانی که با جوانان همراه نشویم راه به جایی نخواهیم برد.»

وی در تکمیل صحبت هایش پیشنهاد می دهد که با عرصه مداحی، تخصصی برخورد کنیم و در حوزه و دانشگاه به افتتاح و تدریس دروس مرتبط با این رشته از اخلاق گرفته تا شعر و موسیقی بپردازیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا