خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در دفاع از حسام الدین آشنا

«محمدحسین غیاثی» در یادداشتی تلگرامی در دفاع از «حسام الدین آشنا» نوشت:

هانا آرنت در پاورقی کتاب «سرنوشت بشر» می نویسد: در بین تمام ملت‌های کهن تنها ملتی که بت را نمی‌پرستیدند ایرانیان بودند. در کاوش‌های باستان شناسی ایرانیان در تخت جمشید و هیچ جای دیگر تاکنون هیچ بتی پیدا نشده است. آرنت معتقد است ایرانیان اولین ملتی هستند که خدای غیر مجسم را می‌پرستیدند.
آرنت تا حدودی درست می‌گوید. اما فی الواقع ایرانیان شاهشان را می‌پرستیدند. «زمین ادب بوسیدن» در ادبیات کهن ما رایج است. هرکسی به پیشگاه شاه وارد می‌شد تعظیم نمی‌کرد بلکه به خاک می‌افتاد و زمین را می‌بوسید. یعنی حتی خود را لایق پابوسی شاه هم نمی‌دید، چه رسد به دست بوسی او. ابن بلخی در فارسنامه نوشته است:

«گودرز زمین بوس کرد و گفت: فرزندان من که کشته شدند همه فدای شاه اند».

حتی وقتی مغول به حکومت رسید و علمای شیعه به دربار پادشاهان آن قوم وحشی شرفیاب می‌شدند چنین کاری می‌کردند.

اخیرا عکسی منتشر شده است که حسام الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رییس جمهور دست آیت الله جنتی را می‌بوسد. چون آیت الله مزبور نشسته است، آشنا مجبور می‌شود تا حد رکوع و کمی بیشتر از رکوع خم شود تا بتواند دست مبارک حضرتشان را ببوسد.

این مایه‌ی تاسف است بیشتر برای [طرف مقابل] و نه آشنا. که تو چگونه [رفتار] کردی و می‌کنی که یک نفر به خاطر پیشبرد امور مملکت مجبور باشد در مقابلت خم شود و دستت را ببوسد؟

اگر از علمای شیعه می‌پرسیدند که چرا در مقابل هلاگوخان به خاک می‌افتید؟ لابد جواب می‌دادند، اینها مغول هستند. وحشی‌اند. بدور از تمدنند. کرنششان می‌کنیم تا دلشان نرم شود و از خونریزی بیشتر مردمانمان جلوگیری کنیم. تا ایران عزیزمان را بیش ازین خراب نکنند. یک خون هم کمتر ریخته شود ارزشش بیشتر از در خاک افتادن ماست. اما جنتی که حاکم مغول نیست. جنتی شاگرد مرحوم امام خمینی است. آنها آمدند تا ایرانیان را از دست طاغوت نجات دهند. تا ایرانیان در مقابل غیرخدا سجده نکنند. باری چه شده است که یک انسان در مقابل یکی از همان منجیان و در جلوی یک جمع خم می‌شود؟ دست او را می‌بوسد؟ و عکاس عکس می‌اندازد. چرا؟ مطمئن هستم برای پول و مقام نیست. همانطور که آشنا خود امروز توضیح داد، او برای ملت این کار را کرده است. تا کارها راه بیفتد.

من حسام الدین آشنا را نکوهش نمی‌کنم. بلکه به او احترامی بیشتر از قبل می‌گذارم. برای کاری که کرد در درونم گریستم. من در جایگاهی نیستم که درباره‌ی کارش داوری اخلاقی نمایم. اما به هر تقدیر او شخصیت خود را به زعم خویشتن، فدای راه خود و ملت خود کرد. او خوارداشت خود را پذیرفت تا یک ملت خوار نشود. تا چرخ‌های توسعه بچرخد. تا امنیت ایران مخدوش نشود. تا… می‌شود یا نمی‌شود را نمی‌دانم!

پرسش اصلی من از آیت الله جنتی این است که: [چه شده] که یک انسان آگاه و مسوول، پدر یک خانواده مجبور می‌شود برای پیشبرد کار مملکت … تعظیم کند؟ رکوع کند. دست ببوسد.

الان که این را می‌خواستم پست کنم عکسی دیدم که کواکبیان نماینده‌ی مجلس در برابر آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی تعظیم غرایی عرض نموده است و تا کمر خم شده است.
ما داریم به کجا می رویم؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در ارتباط با این متن چند موضوع به ذهنم متباتر می گردد:
    1- دفاع از یک کار خطا، خطایی بزرگتر است.
    2- موضوعی که آقای آشنا در دفاع از حق مردم پیگیری می کردند را شفاف سازی کنید.
    3- گاهی در نظر داشته باشید که مخاطبان – نه به اندازه شما – که به اندازه یک تک سلولی قدرت تحلیل و نتیجه گیری دارند.

    14
    1
    1. سلام آقای بهمن !
      و یک موضوع دیگر را جا انداختید، و اینکه بگفته همین متن، ایرانیان زمین ( ادب ) را میبوسیدند و زمین ادب فرق دارد با دست ! کاری به بقیه مطالب هم نداریم که در این جمع ،تقریبآ همه از یک حنس میباشند- آشنا و غریبه – مشاور و معاون – مکلَا و معمم و …

  2. واقعا نوع نگاه آقای غیاثی جای تاسف فراوان داره تا وقتی امثال ایشان در این کشور باشند که فکر کنند به جای مقاومت و ایستادن و تکیه بر مردم با دستبوسی و پابوسی اصحاب قدرت میشه امور مملکت را پیش برد وضع مملکت همینه که هست، امثال آقای آشنا اگر ذره ای به فکر مردم و منتخب مردم بودند با انجام این کارهای سخیف به شعور ملت توهین نمیکردن، حداقل انتظار مردم از دکتر روحانی برکناری و برخورد فاطع با همچین فرد ضعیف النفسی است تا دیگر شاهد همچین صحنه های زننده ای نباشیم، ملت از منتخب خودش و اطرافیان ایشان انتظار ایستادگی در مقابل نهادهای مخالف مردم را دارن نه چاپلوسی و خم شدن در مقابل کسانی که اکثریت مردم برای مخالفت با آنها و تفکراتشان به دکتر روحانی رای دادن

  3. آقاي آشنا تا به حال اشتباهاتي كرده اند كه نه تنها عذرخواه مردم نشده اند، بلكه توضيحاتشان بر ابهامات و گلايه ها افزوده است. از جمله سخنان وي درباره حصر در مصاحبه با انديشة پويا و سخنانش دربارة 88 و ميرحسين و جريان اصلاحات. افرادي چون حسين دهباشي و مجيد تفرشي هم زير بال و پر وي بزرگ شدند.

  4. لطفا دست از توجیه کردن و سفسطه بردارید، بوسیدن دست غیر از دست پدر و مادر کاری ناپسند و نکوهیده است

    6
    1
  5. لطفا بفرمایید اینان برای چه اینکارها را میکنند یه روز به نظام حمله میکنند و فتنه ای راه می اندازند روز دیگر خود و دولت را نظام میخوانند یه روز برای پیشبرد اهدافشان به دست بوسی می روند و روز دیگر نظام را متهم به مقابله با خود میکنند.
    مگر اینا خود را فارغ از نظام تصور میکنند که اینگونه رفتار میکنند.
    توجیهات تهدیدات تخریبات ……….. تا کی؟
    کار میخوان ملت کار نه سرکار رفتن.

    2
    2
  6. اگرقبول کنیم نیت ایشان نه منافع شخصی بلکه پیشبرد اهداف جامعه بوده است بازهم این کارضرورت نداشته وحداقل اشتباه تاکتیکی ست.یعنی تاثیری درعملکرداقای جنتی نخواهدداشت.ضمن اینکه ممکن است باعث مفسده های دیگری بشود که ضررش بیشتراست.

  7. خدا خيرتان دهد جناب غياثى كه داورى اخلاقى نكرديد !دليلى وجود ندارد كه رفتار جناب مشاور را نكوهش كنيم ! همانطور كه گفته ايد : ١- جناب مشاور نه به خاطر پول و مقام بلكه بخاطر ملت فداكارى كرد ! ٢- او خوار داشت خود را پذيرفت تا يك ملت خوار نشود ! ٣- تا امنيت ايران تامين شود ! ٤- تا چرخهاى توسعه بچرخد ! خدا را هزاران مرتبه سپاس كه حضرتعالى داورى اخلاقى نكرديد !!

  8. سلام. متاسفانه اهداف انقلاب در حال فراموشيست.تا انجا كه يادمه همه مبارزان دوران انقلاب،دست بوسي و تعظيم و چالوسي را مذموم مي شمردند. نميدانم چرا آقاي آشنا اين حركت ناپسند را توجيه مي كند.چي كسي به آقاي آشنا مجوز داده است براي انجام امور دست كسي را ببوسد؟چرا اخلاقيات را زير پا مي گذاريم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا