خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر مدارس را از وجود معلم زن ایزوله کنیم، دانشگاه‌ها را چه کنیم!

«سعیده ساجدی نیا»، انصاف نیوز: یک کارشناس اجتماعی درباره‌ی به‌کارگیری معلمان زن برای دانش آموزان پسر مدارس با توجه به بحران بلوغ زودرس، گفت: مشکل اساسی را نگاه جنسیتی صاحبنظران به مشکلات می‌دانم؛ یا ما باید قائل به فعالیت و کار زنان در فضای کلی جامعه باشیم یا به جامعه‌ی تک جنسیتی فکر کنیم.

«سیدضیاءالدین فائق» در گفت‌وگو با انصاف نیوز، با بیان این که «به جای کیفیت آموزش و شیوه‌ی آشنایی نوجوانان با محیط کلی، به محدودیت‌ها فکر می‌کنیم!»، تصریح کرد: دانش آموز در کلاس و در شرایط کاملاً کنترل شده با آموزگاری که شرایط مناسبی دارد، رو به روست اما همین دانش آموز در شبکه‌های اجتماعی و خیابان با چند صد درصد بالاتر با جنس مخالف ارتباط دارد؛ پس این بلوغ آنجا کار دستش نمی‌دهد؟!

کیفیت نظام آموزشی باید متحول شود

وی در این باره بر این نکته تاکید کرد که «در حقیقت کیفیت نظام آموزشی باید متحول شود و به این ترتیب با تبیین برنامه‌های فوق آموزشی با تأکید بر آموزش، احترام متقابل در یک فضای چندفرهنگی و مهیا شدن برای ورود به بازار کار را برای فرزندان فراهم کنیم!»

این پژوهشگر مسایل اجتماعی گفت: باید مدل و شیوه‌های ارتباط انسانی و درست ارتباط را به فرزندانمان و دانش آموزان بیاموزیم تا بعد در محیط خانواده و کار دچار چالش نشوند و البته بهتر است معلمان و دبیران، متأهل و باتجربه باشند! چه اشکالی دارد همان معلم زن به دانش آموز ما بیاموزد که خداوند، ما را جفت آفریده و باید به همدیگر احترام بگذاریم و قیود شرعی و اخلاقی را رعایت کنیم و در روابط، مسایل فرهنگی، حجاب و عقلانیت رعایت شود.

فائق افزود: بر این اساس، معتقد به این نیستم که با وجود کاهش سن بلوغ جنسی، استفاده از معلم زن برای دانش آموزان پسر لزوماً تبعات دارد، چراکه با توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی و اینترنت و حضور پررنگ تمام اقشار در جامعه، امکان به مخاطره افتادن در جاهای دیگر نیز وجود دارد و دانش آموزی که به‌راحتی فیلم‌ها و سریال‌هایی با مفاهیم و نکات جنسی دسترسی دارد، اکنون در یک کلاس 40 نفره که هدفش موفقیت تحصیلی است، به چه موضوع مخاطره آمیزی فکر کنند؟!

این آسیب شناس در عین حال خاطرنشان کرد: اگرچه واقعیت‌های دیگر و مخاطراتی نیز هست؛ بنده هم با مصادیق و جنبه‌های منفی چنین ارتباطی روبرو و آشنا هستم و خوب می‌دانم و لمس کرده‌ام اما چاره‌ی کار، آموزش و آشنایی با مشکلات و البته رفع موانع فرهنگی است و افسوس که ما به جای اصلاح بچه‌ها، باید خودمان را اصلاح کنیم.

انسداد نه در گذشته جواب داده و نه اکنون!

وی گفت: در هر صنفی از دکتر، مهندس، قاضی، کاسب و …را می‌توانید در مشکلات جامعه مشاهده کنید که تخطی کرده‌اند و البته به کلیت جامعه بسط داده نشده است، از این رو معتقدم انسداد نه در گذشته جواب داده و نه اکنون! اما بایدها و اگرهایی هم دارد؛ باید تشخیص داد که برای نمونه چه معلم خانمی برای کدام محدوده‌ی سنی و چه درسی انتخاب شود و اگر چنین معلمی بخواهد خدمت کند، چه شرایطی باید حاکم باشد.

فائق اظهار کرد: به‌طورقطع باید برای آینده در فکر باشیم که طفل، نوجوان و جوان ما کی و کجا باید با جنس مخالفش و حرمتش و کرامتش و شأن و منزلتش آشنا شود و این ممکن نیست مگر این که در نظام آموزشی پیش بینی کنیم و تا شأن و منزلت مقام معلم را پاس نداریم، این ممکن نیست.

به گفته وی، «دانش آموز ما بیشترین زمانش را در مدرسه می‌گذراند، مدرسه را ایزوله کردیم، بعد دانشگاه را چه می‌کنیم!؟ معتقدم فرزندان این مرز و بوم باید همزمان با شکل‌گیری تربیتی در خانواده، بیاموزند که برای نمونه وقتی خانمی در محیطی هست باید آداب و احترام خاصی را قایل شد!»

فائق همچنین به این نکته اشاره کرد که «اگر به‌تدریج و به‌صورت کنترل شده، زنان فرصت حضور در مکان‌های ورزشی و استادیوم‌ها را پیدا کنند، مردان نیز می‌آموزند حرمت جمع حاضر را حفظ کنند و ادب حضور زنان را بجا آورند و این اتفاق به ارتقای فرهنگی نیز منجر می‌شود».

بدون جبر می‌توان فرهنگسازی کنیم

این محقق تصریح کرد: خوشبختانه در جامعه‌ای با سنت‌هایی بسیار غنی و ارزشمند روبه‌رو هستیم و می‌شود بدون جبر و تحکم، این مسایل را فرهنگسازی کنیم؛ فقط آموزش و تکرار از مقطع مهدکودک و دبستان ضروری است اما نکته‌ی حایز اهمیت دیگر این که چه بخواهیم و چه نخواهیم با دوران گذار روبه‌رو هستیم و طی این دوره، سه گروه هستند؛ اول کسانی که به سنت‌ها پایبند می‌مانند و روش‌های گذشته را دنبال می‌کنند که موفق هم هستند و دوم کسانی که بین این دو انتخاب سر در گم هستند و سوم کسانی که خود را به گذار سپرده‌اند!

فائق یادآور شد: به اعتقاد من، مسوولان و صاحبنظران و اهل آمار به‌خوبی می‌دانند که کدام گروه فربه‌تر هستند و به همین دلیل باید به دنبال یاری گروه دوم و سوم باشند. رخدادی در کار نیست، اجتماع پدیده‌ای چندبعدی است و همه چیز و تمام زوایای آن با هم مرتبط است و من بیشتر به آموزش طرفینی یعنی مدرسه و دانش آموز اعتقاد دارم؛ زمان زیادی در مدرسه‌ها داریم اما غافلیم و سردرگم که چه کنیم؟!

وی تصریح کرد: بر این اساس می‌توان الگوهای خوبی ارائه کرد از خانم‌هایی که با رعایت حجاب و اصول و فقط متمرکز روی آموزش به جوانان الگو می‌دهند!

۹۰ درصد معلمان دانش آموزان پسر، زن هستند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با توجه به اینکه قشر بزرگی از جوانان تا اطلاع ثانوی امکان ازدواج ندارند ، پیشنهاد میشود این قشر را اخته کنیم ، خیال ماموران اعزام به بهشت هم تا حدودی رفع میشود !

    6
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا