خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیاست‌ورزی به سبک حسام الدین آشنا

«محمد فاضلی» استاد دانشگاه که با حسام الدین آشنا در مرکز پژوهشهای استراتژیک ریاست جمهوری همکاری دارد، در یادداشتی تلگرامی به سیاست‌ورزی به سبک آشنا پرداخته است که در پی می‌آید:

تصویر بوسیدن دست آیت‌ا… جنتی توسط حسام‌الدین آشنا جنجال‌برانگیز شده است. می‌خواهم در پاسخ به همه تماس‌هایی که برخی با من داشته‌اند و یادداشت‌های تلگرامی اعتراض‌آمیزی که برایم فرستادند، بر اساس شناختی که از حسام‌الدین آشنا دارم، این کردار او را تفسیر کنم (نه توجیه).

1. حسام‌الدین آشنا فردی با سابقه طلبگی و روحانیت است و در سنت روحانیت دست‌بوسی، حتی اگر برای بقیه نادرست باشد، سابقه دارد. این اقدام به نشانه‌ای از ادب و احترام در بین سایرین هم (درست یا نادرست) رایج است. عبارت «بوسیدن دست استاد» را در بخش تصاویر گوگل جست‌وجو کنید تا تصاویر بوسیده شدن دست استادان شجریان، جلیل شهنار، عزت‌ا… انتظامی، محمدعلی موحد و سایرین را مشاهده کنید.

2. حسام‌الدین آشنا استاد ارتباطات است و می‌داند که هر رفتارش کنش اجتماعی و در جامعه سیاست‌زده ایران، سیاسی می‌شود. او بر اساس تصمیمی اخلاقی و اقتضای باورمندی و آداب‌دانی خود این کار را انجام داده است، اما از معنای سیاسی مثبت کنش خود نیز استقبال می‌کنند. او اگر انتخابات نتیجه دیگری داشت شاید چنین نمی‌کرد تا به تملق تفسیر نشود، اما امروز در تیم برنده است که دست بزرگ‌تری از رقیب را می‌بوسد. او فکر می‌کند نیاز به سیاستمدارانی داریم که بتوانند از کلیشه‌ها فراتر روند، هرچند کثیری دوست نداشته باشند. دست شماری از اساتید خود را بوسیدن – بعد از پيروزى در انتخابات – در نظر او کنشی اخلاقی است که به کاهش تنش در فضای سیاسی نیز کمک می‌کند. وی در چارچوب ایده‌ای استراتژیک – که اجتناب از دوقطبی‌هایی را که برخی بدشان نمی‌آید ادامه یابد مخرب تلقی می‌کند – می‌داند سطح تنش در مدیریت ارشد نظام سیاسی کشور باید به پایین‌ترین حد ممکن برسد و اجماع سیاسی شکل بگیرد.

3. جناح رقیب در انتخابات 29 اردیبهشت 1396 – به غلط یا درست – حسام‌الدین آشنا را مسوول برنامه‌ریزی رسانه‌ای، عملیات روانی و موفقیت کمپین انتخاباتی حسن روحانی تلقی می‌کند؛ و تندروهای جناح مقابل او را مسوول شکست خود و مهندس عملیات روانی تلقی می‌کنند. وی در این مواجهه، این علامت را ارسال می‌کند که علی‌رغم اختلاف سلیقه سیاسی، ارتباطات انسانی، محترم شمردن مخالفت بر جای خود باقی است. او می‌خواهد نشان ‌دهد كه مى‌توان حرمت‌هاى اخلاقى و آداب حاكم بر خرده‌فرهنگ‌هاى جامعه را حفظ كرد و از سیاست‌ورزی میانه‌رو نترسید. او می‌داند عاقبت ظفرمندی‌های تندروانه خوش نیست.

4. حسام‌الدين آشنا بهتر از هركسى مى‌داند كه در آستانه انتخاب اعضای كابينه، برخلاف مقاطع ديگر كمترين تاثيرگذارى را آيت ا.. جنتى دارد؛ و منصفان اقدامش را به تعابير و تهمت‌هايى همچون چشم به مقام دوختن تنزل نخواهند داد. اگر قرار باشد آشنا چنين دغدغه اى داشته باشد در اين روزها شايد بايد كارهاى ديگرى مى‌كرد.

5. حسام‌الدین آشنا می‌داند اتهام «نفوذی بودن» علیه او که از صبح امروز تشدید شده است، بی‌مبناست. نفوذی‌ها برای شکست دادن یک کاندیدا وارد اردوگاه می‌شوند نه برای مدیریت پیروزی؛ حسام‌الدین آشنایی که برای پیروزی حسن روحانی با جان و دل وارد مبارزه انتخاباتی شده و بخشی از کمپین ایشان را هدایت کرده، و هزینه سیاسی آن‌را نیز پرداخته و می‌پردازد، نفوذی تلقی نمی‌شود. آگاهان به فرایند انتخابات مى‌دانند نقش و جايگاه او در انتخابات چه بوده، و مشخص است او در دفاع از رئیس‌جمهور و دولتش بیشتر تلاش کرده یا آن‌ها که امروز خواستار عزل او هستند.

6. حسام‌الدین آشنا فکر می‌کند وقتی قرار است در فضای فرهنگی و سیاسی ایران سیاست‌ورزی کنید و هدف‌تان نه محبوبیت، بلکه مصلحت و آرام کردن فضا برای اجماع سیاسی حول مسائل اساسی کشور باشد، می‌توانید خودتان را در کوتاه‌مدت هدف ناسزاهای سیاسی دیگران قرار دهید. آن‌ها که ایشان را از نزدیک می‌شناسند – از جمله برخی اصلاح‌طلبان سرشناس که در دانشگاه امام صادق هم‌دوره‌ای او بوده‌اند – می‌دانند که او می‌تواند میان شخصیت حقیقی، عاطفی و اخلاقی خود با مواضع سیاسی‌اش تمایز قائل شود. او این تصور را از خودش دارد که می‌تواند فرد را دوست داشته باشد و در عین حال کاملاً با مواضعش مخالف باشد؛ و در سویه مقابل، فردی را ابداً به لحاظ شخصی دوست نداشته باشد ولی مواضعش را تحسین کند. به قول معروف «لازم نیست جراح قلب‌تان را دوست داشته باشید، کافی است او کارش را بلد باشد.»
سخن آخر، مسأله کشور مهم‌تر از این جنجال‌های تلگرامی است؛ انرژی‌ها را صرف این مناقشات نکنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بوسیدن دست استاد با بوسیدن دست یک مقام مسئول تفاوت دارد و این توجیهات فقط بازی با الفاظ است

    15
  2. جناب فاضلي بدانند رسم دستبوسي به اعتقاد مرجع بزرگواري مانند آيت الله مرعشي نجفي ميراث خلافت اموي براي فرهنگ اسلامي بود. در همان حوزه بسياري از عالمان با اين بدعت مقابله مي كنند. بنابراين دستبوسي سنتي از آن حوزه ها نيست.

    13
    1. رسم پا بوسی از کجا آمده است ؟!
      سابقه تاریخی دارد یا از ابداعات بزرگان خودمان است ؟!

      11
  3. او فکر می‌کند نیاز به سیاستمدارانی داریم که بتوانند از کلیشه‌ها فراتر روند،

    رسما سفسطه میكنید استاد
    به سالوسی گری و تزویر نزدیكتره این كار تا اوانگار!

    13
  4. سلام علیکم. فرمایشات جناب فاضلی دقیقا تایید می کند که کنش سیاستمداران معانی خاصی دارد . خنده ، گریه ، نشستن ، راه رفتن ، سخن گفتن و سکوت و … اگر برای دیگران طبیعی است اما برای سیاستمداران پدیده ای عادی نیست . اگر بپذیریم آقای اشنا سیاستمدار است بنابر این ، دست بوسی ایشان البته معنا دارد . هرکسی می تواند از این کنش جناب آشنا برداشتی بکند و قرائتی خاص را ارایه نماید اما برداشت من این است که کنش ایشان ، رابطه مستقیمی با اخباری که پیرامون قطع تدوام همکاری جناب آشنا با دولت وجود دارد ، می باشد . از منظر من ، این دست بوسی اگر چه با پوشش احترام به استاد انجام شد اما نوعی اعتراض به حدف احتمالی ایشان از دولت و چشمکی به آن سوی خط است !؟

  5. « جناح رقیب به غلط یا درست حسام‌الدین آشنا را مسوول برنامه‌ریزی رسانه‌ای، عملیات روانی و موفقیت کمپین انتخاباتی حسن روحانی تلقی می‌کند؛ و تندروهای جناح مقابل او را مسوول شکست خود ميدانند !!
    خلاف به عرضتان رسانده اند حضرت استاد ! كدام اصولگراى فهيمى چنين اعتقادى دارد ؟! جناب مشاور همانطور كه خودتان گفتيد استاد ارتباطات است ! ميداند چگونه بايد وابطش را با جناح مقابل- جناح سابق -تنظيم كند !

    13
  6. دست بوسی یکی از ابزار موثر در صحنه سیاسی ایران است ، اگر اشنا توفیق بوسیدن دستی دست تر از دست جنتی را پیدا میکرد هم چنین هیاهویی به پا میشد ؟!
    مولوی میگوید :
    دستت چو نمیرسد به بی بی
    دریاب کنیز مطبخی را

    1. … دستت چو نمى رسد به بى بى / درياب كنيز مطبخى را !
      چه نكته لطيفى جناب ناظر، درود بر شما ! همين «كنيز مطبخى » هم از سرشان زياد است ! من ايشان را همراه صادقى براى جناب زوحانى نميدانم، همين رفتار نمايشى را فارغ از هر گونه نيت و مشابهت و … در نظر بگيريد ؛ كمترين صداقتى در آن مى بينيد ؟!! بگذريم از نحوه ايستادن و حالت بوسيدن كه تعجب خود جنتى را هم برانگيخته ! آيا اين بزرگوار با چنين حركاتى قصد گره گشائى از امور را دارد ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا