خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره فرآیند انتخاب شهردار و معرفی‌ گزینه‌ها

«بهاره آروین» یکی از منتخبان شورای شهر تهران در یادداشتی تلگرامی درباره فرآیند انتخاب شهردار و معرفی‌ گزینه‌ها توضیحاتی داده است که در پی می‌آید:

آن‌چه به عنون فرآیند انتخاب شهردار تهران مصوب شده است، فرآیند ایده‌آل من نیست. پیشنهاد من این بود که بعد از تصویب ویژگی‌های عمومی نامزدهای سمت شهردار تهران فراخوان عمومی داده شود که هرکس خودش را منطبق بر این ویژگی‌ها می‌بیند، خلاصه‌ای از سوابق مرتبط با این ویژگی‌ها را به همراه برنامه‌ای مختصر و سنجش‌پذیر در چارچوب پیشنهادی توسط شورا، ارایه دهد و بعد اعضای شورا در قالب امتیازدهی فردی به گزینه‌های معرفی شده و سپس رای‌گیری‌، فرآیند را تا انتخاب سبد اولیه و گزینه‌های نهایی ادامه دهند. به دلایلی که برخی از آن‌ها قابل‌تامل و پذیرش است، این پیشنهادها مورد توافق و تصویب قرار نگرفت.

آن‌چه که به عنوان فرآیند انتخاب شهردار توسط منتخبان شورای پنجم شهر تهران مصوب شده این است که پس از تصویب ویژ‌گی‌های عمومی شهردار، هر عضو منتخب، سه گزینه را به عنوان نامزد سمت شهردار تهران معرفی کند تا نامزدهایی که دارای حداقل 5 رای اعضای شورا هستند، سبد اولیه کاندیداهای سمت شهردار تهران را تشکیل دهند. گرچه شخصا فراخوان عمومی را به عنوان نقطه آغاز مناسب‌تر می‌دانستم اما فرآیند فعلی را هم قابل دفاع می‌دانم به دلیل اینکه حق نمایندگی و رای اعضای منتخب شورا قابل واگذاری به غیر نیست و گزینه‌های مناسب برای شهرداری تهران باید توسط همین افراد شناسایی و معرفی شوند چون در برابر معرفی و رایی که خواهند داد مسوولند؛ بنابراین این‌که نقطه آغاز فرآیند، انتخاب فردی این اعضا باشد، نقطه شروع نامربوطی نیست و درواقع هرکس خود را شایسته می‌داند یا گروه‌های تخصصی و انجمن‌های مرتبط همگی باید همین اعضا را نسبت به منطبق بودن ویژگی‌های کاندیدای‌ مفروض‌ بر ویژگی‌های عمومی مصوب قانع کنند. به خصوص که تشخیص انطباق ویژگی‌های کاندیداهای قابل طرح بر ویژگی‌های مصوب در نهایت تشخیصی ذهنی و فردی است و اتفاقا خوب است که اعضای شورا خودشان مسئولیت این تشخیص را با معرفی علنی گزینه‌هایی که قرار است معرفی کنند بپذیرند.

عجالتا من در مورد یک فرد به جمع‌بندی رسیده‌ام که نه فقط بنابر سوابقش مجموع ویژگی‌های مصوب برای سمت شهردار تهران را داراست بلکه دارای سه مزیت ویژه است که او را نسبت به دیگر گزینه‌های قابل طرح دارای امتیاز بیشتری می‌کند.

از نظر من محمدعلی نجفی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای سمت شهردار تهران است زیرا اولا او مدیر تحول است بدین‌معناکه سوابق او نشان‌گر توانمندی ویژه‌اش در مدیریت تحول در مجموعه‌های بزرگ است. این ویژگی نجفی بدین‌دلیل مزیتی ویژه به شمار می‌رود که مساله اصلی شهرداری تهران در چهار سال آینده فقط اداره موثر و کارآمد شهر نیست بلکه بیش از آن، شهرداری تهران نیازمند تحول اساسی در برخی حوزه‌های بنیادی از جمله در حوزه اقتصاد مدیریت شهری است.

دومین مزیت ویژه نجفی روحیه تعاملی او در کنار تجربه‌اش در شورای شهر است. درواقع او خود روزی نشستن بر صندلی شورا و بی‌اعتنایی نهادین شهرداری به شورا را تجربه کرده است. روحیه تعامل‌گرای او در کنار این تجربه، زمینه را برای تحولی اساسی در تعامل میان شورا و شهردار آماده می‌کند.

سوم اینکه محمدعلی نجفی یکی از معدود گزینه‌هایی است که می‌تواند اجماع حداکثری در میان طیف‌های مختلف اصلاح طلبان به وجود آورد. وجهه تخصصی او بر وجهه سیاسی‌اش غلبه دارد و این ویژگی کمک می‌کند تا رقبای اصلاح‌طلبان کمتر بتوانند در چهار سال آینده شهرداری تهران را با چالش‌های سیاسی مواجه کنند.

در نهایت این‌که اشتهار نجفی به پاکدستی و سلامت، او را چهره‌ای مناسب برای پیشبرد طرح #شهرداری_تمام_شیشه_ای ‌ می‌کند. در نتیجه ترکیب این اشتهار و پاک‌دستی فردی با ویژگی اول یعنی توانمندی خاص نجفی در مدیریت تحول، می‌توان امیدوار بود که تحولات بنیادی در حوزه افزایش شفافیت، کاهش فساد و تحقق برنامه‌های مختلف طرح شهرداری تمام شیشه‌ای در شهرداری تهران انجام شود.

در مورد دو گزینه دیگر برای رای دادن در مرحله اول انتخاب شهردار تهران، همچنان مشغول بررسی و ارزیابی هستم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا