خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دولت: دیگر به رسانه های دولتی مجوز و یارانه نمی‌دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت یازدهم بهترین عملکرد را پس از انقلاب در صدور مجوز و حمایت از مطبوعات و رسانه‌ها داشته است، گفت که یکی از اقدامات بسیار مهم حذف صدور مجوز برای کل رسانه‌های دولتی و حذف یارانه‌های آنها است یعنی هیچ مجوزی برای حوزه‌های دولتی و بخش‌ عمومی صادر نمی‌شود تا بتوان از بخش خصوصی حمایت کرد.

به گزارش ایسنا، سیدرضا صالحی امیری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) به سوال حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر مبنی بر اینکه چرا مجوز بیش از ۶۰۰ نشریه بعد از چندین ماه از زمان مقرر قانونی صادر نشده است، پاسخ داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا ضمن تقدیر از شهامت و شجاعت مجلس در برخورد با حادثه تروریستی گفت: مجلس با ادامه برگزاری جلسه علنی در روز حادثه تروریستی نمایش قدرتی از خود به جای گذاشت که این حکایت از تعلق نمایندگان به ملت و دفاع از ارزش‌های ملی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت یازدهم بهترین دوره پس از انقلاب در صدور مجوز و حمایت از مطبوعات و رسانه‌ها بوده، گفت: در مجموع ۴ سال گذشته ۱۵ اقدام در حوزه حمایت از مطبوعات انجام شده است که یکی از آنها کاهش زمان صدور مجوز از سه سال به کمتر از ۶ ماه است.

به گفته صالحی امیری تمام مکانیزم‌های صدور مجوز،‌ الکترونیکی شده و همه متقاضیان از طریق ثبت در سیستم سامانه معاونت مطبوعاتی می توانند برای صدور مجوز اقدام کنند. در واقع کسانی که در این سایت ثبت نام کرده‌اند می‌دانند چه زمانی نوبتشان خواهد شد و همه کارها در اوج شفاف سازی انجام می‌شود. به طوری که از زمان حضور بنده در این وزارتخانه تاکنون حتی یک مورد تخلف هم گزارش نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال ۹۶ یارانه مطبوعات و رسانه تا مرز ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است،‌ گفت: از طرف دیگر صدور مجوز برای رسانه‌های دولتی حذف شده و دیگر به آنها یارانه تعلق نمی‌گیرد این بدان معناست که هیچ مجوزی برای حوزه‌های دولتی و بخش عمومی مثل شهرداری‌ها صادر نخواهد شد. این اقدامات در جهت حمایت از بخش خصوصی انجام شده است.

وی با بیان اینکه اکنون بیمه خبرنگاران حل شده است،‌ افزود: امنیت شغلی و حرفه‌ای خبرنگاران تامین شده و آنهایی که حائز شرایط خبرنگاری هستند می‌توانند بیمه شوند. همچنین بسیاری از امور اجرایی مطبوعات به صنوف خودشان واگذار شده و ما فقط سیاستگذاری می‌کنیم.

صالحی امیری با اشاره به برگزاری انتخابات خانه مطبوعات به صورت الکترونیکی آن هم در اقصی نقاط کشور گفت: امروز در زمینه نظام آموزشی خبرنگاران موفقیت‌هایی کسب کرده ایم به طوری که در سال ۹۵،‌ ۲۹ دوره آموزشی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موفقیت دیگر دولت را افزایش صدور مجوز برای رسانه‌ها و مطبوعات دانست و توضیح داد: قبل از دولت یازدهم ۲۰۰ مجوز برای سایت‌ها و نشریات صادر شده بود که این میزان در دولت یازدهم به ۲ هزار و ۵۰۰ مجوز رسید.

وی با بیان اینکه دو خلاء قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود،‌ گفت: در حال حاضر تنها صلاحیت فردی برای صدور مجوز مورد بررسی قرار می‌گیرد،‌ حال اینکه بسیاری از افراد با تحصیلات غیر مرتبط تقاضای صدور مجوز برای نشریه‌های سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی می کنند که نتیجه آن منتشر نشدن این نشریات است.

صالحی امیری توضیح داد: نمونه بارز آن جلسه دیروز هیات نظارت بر مطبوعات است که ۱۷۱ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت، ۱۲۶ تقاضا مجوز گرفت و مابقی صلاحیتشان برای صدور مجوز احراز نشد.

وی افزود: این دولت در طول چهار سال گذشته ۶ هزار و ۸۰۰ مجوز صادر کرده که حدود ۳ هزار مجوز به دلیل عدم انتشار لغو شده است. این خود نشان می دهد که باید تنها صلاحیت فردی در صدور مجوز ملاک نباشد و مواردی همچون تحصیلات و مدارک مربوطه نیز مورد سنجش قرار گیرد. موضوعی که به دنبال حل آن در لایحه جامع رسانه هستیم کما اینکه ما فعلا براساس قانون فعلی مجوزها را صادر می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برقراری عدالت رسانه‌ای را از دیگر اقدامات دولت دانست و توضیح داد: برای اولین بار نشریات شهرستانی برای صدور مجوز در اولویت هستند. حمایت یارانه‌ای نیز از نشریات شهرستانی صورت می‌گیرد و بعد از آن این حمایت از نشریات مراکز استان‌ها و مرکز کشور خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه همه اقدامات مربوطه در حوزه معاونت مطبوعات شفاف است، گفت: این که گفته شده در سال ۹۳ تعدادی در نوبت مجوز هستند،‌ صحیح نیست چون وقتی فردی ثبت نام می کند در صورت تکمیل مدارک ظرف ۷۲ ساعت کد رهگیری گرفته که در این روند فرد برای گرفتن مجوز بیش از ۶ ماه در نوبت نمی‌ماند. اکنون نیز ۲ هزار نفر ثبت نام کرده و در هر جلسه هیات نظارت ۱۰۰ پرونده بررسی شده و از نوبت خارج می‌شوند. بنده نیز در تمامی این جلسات به همراه سایر اعضا از قوای مختلف حضور دارم.

صالحی امیری در جمع بندی شرایط مطبوعات را در بهترین وضعیت بعد از انقلاب توصیف کرد و افزود: اکنون آزادی و امنیت شغلی برای اصحاب رسانه و مطبوعات وجود دارد و همه چیز شفاف است. تمامی نشریات منهای هر نوع گرایش سیاسی در صورت داشتن صلاحیت،‌ مجوز می‌گیرند و تلاش بر این است که در کنار شفاف سازی، نظم نیز رعایت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید آزادی قلم را پاس بداریم،‌ گفت: ما بدون تبعیض اقداماتمان را انجام می دهیم و افتخارمان آن است که براساس قانون نیازهای جامعه مطبوعاتی را برطرف می کنیم. این را یک وظیفه می‌دانیم و به آن عمل می‌کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا