خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیاست‌ها و منویات رهبری؟

«سیدعطاءالله مهاجرانی» نماینده‌ی اسبق مجلس و وزیر اسبق ارشاد، در یادداشتی در وبلاگ خود با عنوان «سیاست‌ها و منویات رهبری؟» نوشته است که بخشی از آن در پی می‌آید:

سردار سلیمانی که شخصیتی عزیز و افتخار آفرین برای کشور ما هستند، تعبیری را به کار برده‌اند که شایسته توجه و تامل است:

«در کشور نباید کلامی بر خلاف سیاست ها و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گفته شود و اگر هم گفته شود و اعتراضی صورت نگیرد در گناه آن سهیم هستیم.»

می‌توان سیاست ها و منویات را از هم تفکیک کرد. سیاست ها همان است که مطابق قانون اساسی به شکل کلی جزو وظایف رهبری است و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ می شود. اصطلاح سیاست های بالا دستی را هم برای این سیاست ها برگزیده اند که قوانین کشور می بایست با توجه به آن ها تنظیم شود. اما منویات امری نامشخص است. چه کسی منویات رهبری را تشخیص می دهد و بر اساس آن منویات رفتار می کند؟ اگر به سخن افرادی که به سفارتخانه ها یورش بردند دقت شود، گمان میکرده اند که دارند منویات رهبری را اجرا می کنند. کسانی که این روزها به ریاست جمهوری اهانت کردند، صدا و سیما که بحران سازی می کند، همگی توجیه و تشخیص شان این است که در جهت اجرای منویات رهبری می کوشند. این دشواری از اینجا پدید می اید که منویات: یعنی چیزی که آشکار نیست! در واقع در نیت می‌گذرد.

آن گاه نیت خوانی آغاز می‌شود و هر کس می‌تواند ادعا کند که نیت رهبری را می‌داند و نشانه‌هایی را هم بروز دهد که بله خدمت آقا بودیم، درست است که ایشان از باب مصلحت سخنی را علنی و عمومی می‌گویند اما نیت ایشان چیز دیگری است. …

در دوران انقلاب به عنوان نمونه وقتی وزیر وقت آموزش و پرورش در دوره احمدی نژاد در اجلاس ۲۹ روسای آموزش و پرورش در تهران گفت: کتاب‌های درسی بایست بر اساس منویات مقام معظم رهبری نوشته شود، مدیر عامل شهر پردیس اعلامیه داد و با چفیه در برنامه تلویزیون شرکت کرد تا اعلامیه را توجیه کند. در اعلامیه‌اش آمده بود: در راستای منویات مقام معظم رهبری در اجرای فاز یازده مسکن مهر، ۱۲ میلیون تومان به حساب شرکت واریز شود!

به گمانم استفاده ازین تعبیر می تواند همچنان موجب سو تفاهم باشد. … منویات بایست در سیاست‌ها جاری شود تا همه قوا بدانند چگونه رفتار کنند و مردم با خبر باشند که موضع رهبری چیست. به عنوان نمونه، ایشان در موضوع برجام و مذاکره با پنج به اضافه یک از «نرمش قهرمانانه» سخن گفتند. دولت و وزارت خارجه هم مذاکره را ادامه دادند. همه می دانستد که رهبری از مذاکرات دفاع می کند. یعنی نمی‌شود حساب رهبری، یا سیاست‌ها را از منویات جدا کرد.

در یک نظام قانون مند که می‌بایست سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبری ابلاغ شود و دیگر سیاست‌ها بر اساس قوانین مصوب اجرا شود، تعبیر منویات می‌تواند بر ابهام و سر در گمی بیفزاید و ماجراجویان و فرصت طلبان از سود جویی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب مهاجرانی تصور میفرمایند که راهی برای پی بردن به منویات رهبری وجود ندارد؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا