خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نکاتی درباره دیدار مهم پوتین و ترامپ

به گزارش سی‌ان‌ان، طی چند روز گذشته ترامپ در حال آماده شدن برای سفرش به اروپا بوده است. مقامات کاخ سفید می‌گویند، مطالب نوشته‌شده مربوط به دیدار با پوتین تنها چند صفحه است.

به گفته این مقامات، هر بخش از صحبت‌های ترامپ با پوتین فقط شامل یک یا دو جمله است تا ترامپ بتواند بر روی آنچه خواهد گفت، تمرکز داشته باشد.

اما در پشت صحنه، مشاوران آمریکا با شناختی که از پوتین و روش شناخته‌شده او دارند، از عدم آمادگی کامل ترامپ برای ملاقات با پوتین ابراز نگرانی کرده‌اند.

از زبان بدن تا آنچه ترامپ می‌گوید، در تمام دنیا تجزیه و تحلیل می‌شود. آمریکایی‌ها و روس‌ها در این نشست نظاره‌گر رهبران کشورشان هستند. از سوی دیگر قدرت‌های خارجی هم روابط رئیس‌جمهور جدید آمریکا و پوتین را به دقت بررسی می‌کنند.

آنچه آنها در این نشست مورد بررسی قرار می‌دهد به شرح زیر است:

جهان چه می‌بیند؟

به طور کلی آنچه این نشست‌ها را تعریف و مشخص می‌کند، مشاهدات دیگران است و نه آنچه مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

همه در انتظارند چگونگی معرفی و نمایش هر دو رهبر را مشاهده کنند. زبان بدن و به طور کلی رفتار ترامپ در ملاقات کوتاهش با پوتین چگونه خواهد بود؟ آیا آنها در طول جلسه می‌ایستند یا می‌نشینند؟ آیا ترامپ با پوتین دست می‌دهد؟ آیا او باز هم در رفتارش سعی در نشان دادن تسلط و قدرت‌نمایی دارد؟ آیا پوتین رفتاری دوستانه خواهد داشت یا فاصله‌اش را با ترامپ حفظ می‌کند؟. این‌ها همه مسائلی است که روزها و شاید هفته‌ها در سراسر جهان تجزیه و تحلیل شود.

از ژانویه گذشته که رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین بار ترزا می را در کاخ سفید ملاقات کرد، ترامپ در مورد این مشاهدات بیرونی آگاه‌تر شده است. او در حالی که راه می‌رفت به ترزا می دست داد. در دیدار با آنگلا مرکل او فراموش کرد به نخست‌وزیر آلمان دست بدهد. برداشت بسیاری از این رفتار، روابط سرد میان آلمان و آمریکا بود.

اما زمانی که ترامپ در ماه می به درخواست پوتین، وزیر امور خارجه روسیه و همین‌طور سفیر این کشور را در آمریکا ملاقات کرد، باز هم رفتاری غیرمتعارف داشت. خندیدن‌های پی‌درپی و روی شانه زدن‌ها، روابطی دوستانه را در ذهن دیگر قدرت‌ها ثبت کرد. بعدها مشخص شد که او در همین جلسه مسائل فوق سری را در اختیار روسیه قرار داده است.

چه مسائلی در این جلسه مورد بحث قرار می‌گیرد؟

فیلمبرداری در طول جلسه ترامپ و پوتین ممنوع خواهد بود. بنابراین محتوای آنچه آنها مورد بحث قرار می‌دهند بعدها مشخص می‌شود. اما سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا ترامپ مسئله دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده آمریکا را مطرح خواهد کرد یا نه؟

مقامات دولتی کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفته‌اند، تمرکز ترامپ بیشتر روی مسائل سوریه و اوکراین است.

ترامپ روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: ممکن است روسیه در پشت صحنه آنچه در انتخابات آمریکا گذشته، حضور داشته باشد. اما انگشت اتهام باید به سوی کشور و شخص دیگری نشانه برود. هنوز با اطمینان نمی‌توان گفت چه کسی!

روسیه تا این لحظه دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

سخنگوی کرملین هم روز چهارشنبه اعلام کرد، از آنجایی که این دیدار محدودیت زمانی دارد، امکان توضیح کامل در مورد وضعیت اوکراین از سوی پوتین وجود ندارد.

روابط ترامپ و پوتین چقدر شبیه روابط اوباما و پوتین است؟

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به هیچ وجه روابط دوستانه‌ای با پوتین نداشت. عکس‌های منتشرشده از نشست گروه ۲۰ در چین نگاه خشمگین اوباما به پوتین را نشان می‌دهد. اوباما بعدها اعلام کرد، در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا هشدار داده است و از پوتین خواسته، فعالیت‌های خود را متوقف کند. در غیر این صورت تبعات بدی در انتظار روسیه خواهد بود.

البته بسیاری از روسای‌جمهور دیگر آمریکا مثل جورج بوش هم روابطی دوستانه با پوتین داشته‌اند. بنابراین روابط گرم ترامپ با پوتین چندان غیرعادی به نظر نمی‌رسد.

آیا آزمایش موشک هسته‌ای کره شمالی نشست ترامپ و پوتین را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ترامپ از زمان روی کار آمدنش مواضع سختی نسبت به کره شمالی گرفته است. کره شمالی تهدیدهای آمریکا را نادیده گرفته و به آزمایش‌های هسته‌ایش ادامه داده است. آخرین آزمایش موشکی کره شمالی هفته گذشته رخ داد.

چین و روسیه روز چهارشنبه بیانیه شورای امنیت علیه کره شمالی را رد کردند.

لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری گفت: برای روسیه و چین کاملا آشکار است که هرگونه تلاشی برای توجیه توسل به زور، با استناد به مصوبات شورای امنیت در مورد کره شمالی غیرقابل قبول است و می‌تواند به عواقب پیش‌بینی‌نشده در منطقه واقع در مرزهای روسیه و چین منجر شود.

تحلیل‌گران معتقدند، اگر ترامپ در مورد اقدامات کره شمالی در این جلسه صحبت کند، تا حد زیادی سیاست‌های کلیدی آمریکا در مورد این کشور مشخص می‌شود.

سفر ترامپ به لهستان تا چه حد دیدار او با پوتین را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟
ترامپ در سفر خود به لهستان، کشوری که همواره روسیه را دشمن درجه یک ناتو می‌داند، در مورد پیمان آتلانتیک شمالی سخنرانی کرد.

وی با تاکید بر پایبندی آمریکا به ناتو گفت: با لهستان در زمینه پاسخ به اعمال و رفتار بی‌ثبات‌کننده روسیه همکاری می‌کنیم.

از آنجایی که ترامپ در سفر خود به بروکسل صحبتی از ناتو نکرد، سوالاتی در ذهن کشورهای عضو در مورد تعهداتش به این پیمان به وجود آورده بود.

همچنین اختلاف نظرهایی در مورد پیوستن کشور سوئد به ناتو وجود دارد. سفیر روسیه در سوئد اعلام کرده است، در صورت پیوستن استکهلم به ائتلاف نظامی ناتو، مسکو دست به اقدامی مقابله‌ای می‌زند.

سفیر مسکو در سوئد همچنین اعلام کرد: وقوع این مسئله تبعاتی خواهد داشت و آن اینکه روسیه در آن صورت باید برای پاسخ نظامی آماده شود و نیروها و موشک‌هایش را با شرایط وفق دهد.

گفتنی است، بدتر شدن روابط بین دو کشور از آنجا ناشی می‌شود که کمپین‌ها و رسانه‌های سوئدی معمولا از روسیه به عنوان یک مهاجم که تنها به فکر آغاز جنگ و تهدید سایرین است، نام می‌برند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا