خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات نشست نمایندگان با زنگنه درباره قرارداد نفتی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جلسه امروز این کمیسیون با وزیر نفت درباره قرارداد نفتی با توتال به بیان انتقادات برخی نمایندگان و همچنین گلایه‌های زنگنه در این جلسه پرداخت.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برگزاری جلسه امروز کمیسیون انرژی که با حضور وزیر نفت برگزار شد، اعلام کرد: در جلسه امروز کمیسیون انرژی آقای زنگنه برای پاسخگویی درباره برخی ابهامات و سوالاتی درباره قرارداد توتال حاضر شد که طی روزهای گذشته در برخی رسانه‌های مخالف دولت مطرح شده و معدودی از نمایندگان نیز به آن دامن زده‌اند و آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز آن‌را «خیانت‌آمیز» خوانده‌اند.

او گفت: در این جلسه باوجود توضیحات دقیقی که وزیر نفت ارائه کردند، برخی از نمایندگان همچنان تاکید داشتند که بخشی از ابهامات مرتفع نشده و قانع نمی‌شدند اما در‌‌ نهایت خود این عزیزان نیز قبول داشتند که جلسه امروز بسیار خوب و روشنگرانه بوده است.

انتقادات برخی نمایندگان نسبت به قرارداد نفتی توتال

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر نفت در نشست علنی فردا صبح مجلس، یادآور شد: با توجه به اینکه قرار است آقای زنگنه در جلسه علنی روز چهارشنبه در رابطه با قرارداد توتال به نمایندگان توضیحاتی ارائه کنند، امروز نیز در کمیسیون تخصصی انرژی حاضر شده و مسائلی را تشریح کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح برخی ابهامات و سوالات مطرح شده از سوی اعضای این کمیسیون گفت: یکی از نمایندگان معتقد بود که هیات نظارت بر قراردادهای نفتی که هیاتی متشکل از دو نفر از نمایندگان، رییس مجلس، دادستانی و برخی دیگر از اشخاص حقیقی و حقوقی است، در جریان امضای قرارداد توتال نبوده است و یکی دیگر از دوستان نیز این موضوع را مطرح کرد که شرکت توتال پیش از این ۶۰ میلیون دلار در یک قرارداد نفتی رشوه داده و حتی آمریکایی‌ها نیز این اقدام توتال را محکوم کرده‌اند و درنتیجه این سوابق باعث ایجاد نگرانی در قرارداد اخیر می‌شود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین بحث انتقال تکنولوژی مطرح، و انتقاداتی عنوان شد و آقای حسنوند نیز تاکید داشت که همین که مسئولان توتال گفته‌اند برای امضای قرارداد با ایران موافقت آمریکایی‌ها را اخذ کرده‌اند، کافی است که نسبت به آن مشکوک باشیم.

انتقاد زنگنه از سنگ‌انداری در مسیر جذب سرمایه خارجی

او همچنین به توضیحات وزیر نفت در این جلسه پرداخت و گفت: آقای زنگنه نیز گلایه داشتند که باتوجه به آن‌که هدف ما جذب سرمایه خارجی است، طرح این مسائل نامربوط بوده و متاسفانه تا هنگامی که سرمایه‌گذاری خارجی انجام نمی‌شود، یک‌طور انتقاد می‌کنند و وقتی این مهم محقق می‌شود، به‌شکلی دیگر سنگ‌اندازی می‌شود.

وزارت نفت منعی برای همکاری با شرکت‌های آمریکایی ندارد

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس دهم تصریح کرد: وزیر نفت همچنین توضیح داد که ما به‌دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم و کاری به مسائل مربوط به آمریکا نداریم و حاضریم درصورتی که شرایط مدنظرمان مورد پذیرش قرار بگیرد، حتی با شرکت‌های آمریکایی نیز همکاری کنیم. بماند که خود این شرکت‌های آمریکایی هستند که بنابه دلائلی موهوم و نامشخص تمایلی ندارند.

توانایی فنی تنها محدودیت وزارت نفت در همکاری با شرکت‌های نفتی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین به تشریح سخنان وزیر نفت درباره خواست نمایندگان برای همکاری با شرکت‌های داخلی نیز پرداخت و گفت: آقای زنگنه در این رابطه تاکید داشت که وزارت نفت هیچ منعی برای همکاری با شرکت‌های داخلی ندارد و تنها محدودیت در این مسیر، توانایی فنی این شرکت‌ها است.

جزئیات قرارداد نفتی توتال

میرزایی در پایان اعلام کرد: بنابر این قرارداد ۵۰/۱ درصد از مشارکت در اختیار شرکت توتال بوده و سهم آن‌ها از سود نهایی حداقل ۹ درصد و حداکثر با بالا‌ترین نرخ، ۱۴ درصد خواهد بود و ارزش مجموع مبلغ قرارداد نیز ۴/۸ میلیارد دلار بوده و تولید روزانه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز ۲ میلیارد فوت مکعب در روز خواهد بود. به این اعتبار درآمد شرکت فرانسوی از این قرارداد ۱۲/۹ میلیارد دلار بوده که بنابر همین قرارداد یک میلیارد از این مبلغ ازسوی توتال به ایران مالیات پرداخت خواهد شد و درنتیجه سهم نهایی آن‌ها کمتر از ۱۱ میلیارد دلار می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا