خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قاتل آتنا «جهل» است و دیگر هیچ!

سعیده ساجدی نیا، انصاف نیوز: پیکر «آتنا» هفت ساله اهل پارس آباد، روز چهارشنبه در حالی به خاک سپرده شد که واکنش‌ها نسبت به ریشه‌یابی علل و عوامل بروز این جنایت تلخ و انگیزه‌ی اصلی متهم همچنان ادامه دارد.

به گزارش انصاف نیوز، آیت الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل در پیامی گفته است: آتنا را فرزند خودم می‌دانم و تا مغز استخوان در سوگ او می‌سوزم و از اینکه استان ما مبتلا به چنین تنزلی شده، قلبا و روحا حسرت و تاسف می‌خورم و آن را هشدار بزرگ فرهنگی می‌دانم.

باید چاره اندیشی کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز روز چهارشنبه بیست و یکم تیرماه در واکنشی، گفته است: ماجرای قتل «آتنا» ما را تکان داد و بی‌اختیار یاد «ستایش» افتادیم، حادثه‌ی «ستایش» سال 95 در ورامین و «آتنا» در پارس‌آباد که بررسی این پدیده‌ها بر عهده‌ی بهزیستی است و باید چاره اندیشی کند.

علی ربیعی به این نکته اشاره کرده است: «فردی که ناامنی روانی ایجاد می‌کند و به‌ نوعی دچار آسیب روانی و رفتارهای جنسی است و از سویی بچه‌های معصومی که قربانی آن‌ها می‌شوند باید مورد آموزش قرار گیرند».

خانواده آگاهی یابند

وی همچنین بر گسترش آموزش ها در این باره تأکید کرده و گفته است: خانواده‌ها در قبال موضوع آزار جنسی بچه‌ها باید آگاهی یابند تا ستایش‌ها و آتناهای دیگر تکرار نشوند؛ مسوولیت روزبه‌روز افزایش می‌یابد و حتماً باید یک پروژه مطالعاتی شود و به راهکارهایی در این زمینه دست ‌یافت.

«لباس‌های محرک خانم‌ها»

از ابراز تأسف افراد مشهور و تسلیت هنرمندان که نیز بگذریم، برخی کاربران فضای مجازی نیز دست بکار شده و اینگونه آسیب شناسی کرده‌اند که قاتل آتنا، خانم‌هایی هستند که لباس چسب و محرک که همه جای دنیا فقط قشر خاص می پوشند، امان از جوان‌ها می‌برند!

انگیزه‌های تجاوز؛ هوس یا ارضای جنسی؟!

خبرنگار انصاف نیوز به سراغ یک پژوهشگر برای آسیب شناسی چنین پرونده‌هایی رفته است؛ بطور مشخص، موضوعی که در این پرونده و موارد مشابه، ذهن را درگیر می‌کند؛ اینکه چرا یک فرد آشنا مرتکب این جنایت و تعرض شده است؟! در واقع بدنبال علت یابی هستیم که علت و عوامل تجاوز و بعد قتل های اینچنینی چیست؟ آیا هوسرانی است؟!… یا انگیزه ی تجاوز صرفا ارضای جنسی است؟!… محرومیت های عاطفی و جنسی تا چه میزان در بروز این حوادث نقش دارند؟!

اختلال شخصیتی و دارا بودن سابقه مورد تعرض واقع شدن متهم یا متهمان در گذشته و احتمالا در دوران کودکی و مواردی از این دست در بروز و افزایش جنایات تلخی مانند پرونده‌ی آتنا تا چه حد تأثیرگذارند؟

موضوع مهم دیگری که در پرونده‌های مشابه مشاهده می‌شود؛ این که متهم با فرد مورد تعرض واقع شده سابقه آشنایی دارد و متأسفانه در اغلب موارد، سوژه‌ی انتخاب شده کوچکتر از متهم است؟! این موضوع چطور قابل بررسی است؟ و چه هشداری برای خانواده‌ها دارد؟ آیا می‌توان در بی توجهی نسبت به حریم خصوصی و اعتمادهای کاذب آن را ریشه یابی کرد؟

«هیچ ارتباطی ندارد»

«حادثه‌ی «آتنا» هیچ ارتباطی به محرک و لباس و قشر خاص ندارد و کسانی که از این دریچه به آن نگاه می‌کنند یا نمی‌دانند و نابلدند و یا می‌بینند اما سیاست زده‌اند!». این تحلیل را «سیدضیاءالدین فائق»، پژوهشگر و آسیب شناس مسائل اجتماعی می‌گوید. او در گفت‌وگو با انصاف نیوز تصریح می‌کند: «جهل» نسبت به مسائل اجتماعی، روانشناختی و واقعیت‌هایی که آنها را می‌بینیم و یا با آنها در تماس هستیم اما شناختی نسبت آنها نداریم، قاتل اصلی است!

نیاز به جرم انگاری نیست

به اعتقاد فائق، موضوع روشن است و نیاز به جرم انگاری نیست؛ ما با سه اتهام روبه‌رو هستیم؛ آدم ربایی، سرقت، و تجاوز به عنف! و در رابطه با این پرونده، اتهام سرقت را باید نادیده گرفت، چون متهم، سابقه‌دار بوده و به‌طور قطع به‌خوبی می‌داند مجازات آدم ربایی و تجاوز و قتل، مرگ خواهد بود.

وی اذعان می‌کند: در موضوع تجاوز، هر فردی می‌تواند در معرض مخاطره باشد، مذکر یا مونث؛ بزرگ و کوچک تفاوتی ندارد و من معتقدم به جای پیچیده‌تر کردن موضوع و بحث‌های بی‌فایده که شاید خیلی مبنا و پایه‌ی علمی و تخصصی هم نداشته باشند بهتر است به سه نکته توجه کنیم؛ جرمی واقع شده است با عنوان «تجاوز» و «قتل»… مجرم «سابقه دار» و مقتول «کودک یا نوجوان» بوده است. به این ترتیب این موارد هیچ کدام ارتباط با مسائل فرهنگی یا مقوله‌ی حجاب، سیاست یا موارد از این دست ندارد.

عوامل منجر به تجاوز

کارشناسان آسیب‌های اجتماعی بر این باورند که خشم و عصبانیت و میل به قدرت، دیگر آزاری و ارضای جنسی و انحراف و مشکلات روحی و روانی و اجتماعی و خانوادگی از جمله‌ی عواملی در تجاوز است که شناسایی شده و روان درمانگران آن را به رسمیت می‌شناسند و به گفته‌ی فائق، متهم پارس آبادی هم دارای یکی از همین موارد و مشکلات است که نیاز به بررسی دارد و هر روز تعدادی از این گونه افراد در کنار ما زندگی و زیست می‌کنند، راه می‌روند و حتی حرف می‌زنند که متأسفانه نسبت به آنها جاهل و غافل هستیم!

با کمپین و شعار به پرونده‌ی «آتنا» نگاهی نیندازید

56983789759879837بر اساس این گزارش، در جرایم با انگیزه‌ی مالی، تجاوز یک اتفاق است که بیشتر در موارد گروهی و سازمان یافته می‌توان دید اما در جرایم جنسی فردی برعکس بوده یعنی هدف یا سوژه‌ی فرد مجرم، مشخص است و تجربه نشان داده که فقط فردی که ممکن است مورد شناسایی قرار گیرد و برای خانواده‌ی فرد مورد هدف، شناخته شده است، اقدام به کشتن سوژه‌اش می‌کند؛ اگرچه در مواردی همچون ماجرای قتل یک مادر و کودک در آپارتمانی از سوی فرد نگهبان افغان، سرقت انگیزه و تجاوز اتفاقی و قتل از روی وحشت به وقوع پیوسته است!

انگیزه‌های مالی نوعی فرار است

چالش مهم دیگری که با آن مواجه می‌شویم این که در بیشتر موارد قتل‌های همراه با تجاوز، شاهد این هستیم متهم، علت این ارتکاب را انگیزه‌های مالی مطرح می‌کند، در پرونده‌ی «آتنا» هم گفته شده دختربچه‌ی بیگناه شش النگو، گوشواره و … داشته و متهم، انگیزه‌ی مالی را عنوان جنایت تلخ بیان کرده است؟! فائق در این باره می‌گوید: البته ممکن است افراد سابقه‌دار برای فرار از مجازات اجتماعی و تنفر اطرافیان و نجات خانواده‌ی خود از انزجار عمومی، بگویند برای سرقت مثلا النگو به سراغ قربانی رفته‌اند اما به تجاوز انجامیده است؛ بی‌شک متهمان به ویژه آنها که پیش از این نیز سابقه داشته‌اند، می‌دانند تجاوز عواقب جبران ناپذیر دارد و متجاوز به‌خوبی آگاه است که به دنبال اقدامش چه اتفاقی برای خود و حتی خانواده‌اش ممکن است رقم بخورد!

این آسیب شناس با بیان این که بعضا افراد متجاوز مانند مورد اخیر عنوان می‌کنند که به طمع پول و حرص جواهرات دست به این اقدام زده‌اند، اظهار می‌کند: این قبیل اظهارات، موضوعیست که به هوشمندی متهم مرتبط بوده و باید توجه داشت دایره‌ی شناخت مجرمان و محدوده‌ی جغرافیایی وقوع جرم آنها بسیار حائز اهمیت است. در پرونده‌ی مورد تحلیل، باتوجه به فضای محدود و مذهبی پارس آباد و بازتاب‌های منفی و حتی تند اهالی نسبت به متهم و اطرافیانش قبل از اعلام نتایج دقیق پزشکی قانونی، وی تلاش کرد انگیزه‌اش را سرقت نشان دهد!

متهم پارس آبادی هوشمندانه انگیزه‌های مالی را مطرح می‌کند

فائق تأکید می‌کند: این جنبه‌ی هوشمندانه‌ی اظهارات متهم است اما به طور قطع با روشن شدن جزییات تجاوز جنسی وی به دختر خردسال و با توجه به شناخت و آشنایی محیطی او، دیگر نمی‌توان باور کرد که ارتکاب به تجاوز و قتل با انگیزه‌ی مالی بوده است! هر مجرمی که یک بار زندان رفته باشد، می‌داند که اگر دستگیر شود مجازات تجاوز و قتل، مرگ است، پس چنین هزینه‌ای را برای چند قطعه طلای ناچیز نمی‌پردازد، معتقدم افراد متجاوزی که در محیط خود شکار می‌کنند بر خلاف مجرمان دیگر قدری ملاحظه‌کارتر و محافظه‌کارتر و ترسوترند، زیرا می‌خواهند به محل ارتکاب نزدیک بوده و از جریان وقایع و پیگیری حادثه از سوی پلیس و خانواده‌ی قربانی به طور کامل مطلع شوند. به این ترتیب شناخت جانی نسبت به محل و مقتول نشان می‌دهد که حتی اگر وی در تعقیب و برنامه‌ریزی برای اقدامی علیه «آتنا» بوده است، سرانجامی جز قتل نداشته، زیرا دخترک او را می‌شناخته و امکان گریز نداشته است.

کودکان و نوجوان باید حدود ارتباط را آموزش ببینند

راهکارهای پیشگیرانه از بروز این حوادث تلخ و بایدها و نبایدهایی که مسوولان و خانواده‌ها باید بدانند، چیست؟!

فائق، پژوهشگر و آسیب شناس مسائل اجتماعی در این باره به انصاف نیوز می‌گوید: معتقدم به جای هرگونه جنجال و شعار به سمت شرایطی پیش رفت که کودکان در زمان و به میزان مناسب و از سوی فرد مناسب آموزش ببینند و متعاقب آن نیز نوجوانان با این مقوله آشنا شده و حدود ارتباط را بدانند!

حتی در رابطه با محارم نیز ملاحظات را رعایت کنید

وی یادآور می‌شود که حتی در ارتباط با محارم و اطرافیان هم باید ملاحظاتی را رعایت کرد، هیچ دلیلی وجود ندارد که افراد به بهانه‌ی انس و نزدیکی فامیلی و حتی محرمیت‌هایی غیر از ازدواج، از حدود و مرزهای شناخته شده خارج شوند، زیرا این موضوع می‌تواند عواقبی جبران ناپذیر داشته باشد.

دختربچه‌ها را با زیورآلات بیرون نیاورید

فائق هشدار می‌دهد: خانواده‌ها باید به عقل تکیه کنند نه به شوق و هیجان؛ بیرون آوردن کودکان با طلا و زیور و تردد دختربچه‌ها با لباس نامناسب و محرک می‌تواند به‌شدت مورد توجه افراد بیمار و متجاوز قرار گیرد و موجب برانگیخته شدن انگیزه‌ی افراد دچار اختلال و منحرف شود.

بیماران مبتلا به انحراف تحت نظر باشند

این آسیب شناس درباره‌ی مهار بیماران رها شده که انگیزه‌های تجاوز را دایما با خود یدک می‌کشند تا در فرصتی مناسب عملیاتی کنند، نیز می‌گوید: کنترل افراد سابقه‌دار و متجاوز و بیماران مبتلا به انحراف بسیار حایز اهمیت بوده و ضروری است در ارتباط با جامعه تحت نظر باشند و از سوی کلانتری محله، به‌طور دوره‌ای بررسی و رفتارشناسی شوند. متأسفیم اما باز هم یک جنایت، فرصت تلخی شد که تأکید کنیم «ما غفلت کردیم و کاش دیگر نکنیم…»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا