خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موصل آزاد شد، اما…

«سعید پایدارفرد» یکی از مخاطبان انصاف نیوز در یادداشت ارسالی درباره‌ی آزادی موصل نوشت:

چند روز پیش موصل پس از سال‌ها از چنگ داعش آزاد شد. خبری که تحلیلگران آن را حکایت از پایان دولت خودخوانده‌ی اسلامی در عراق دانستند. بله! موصل آزاد شد، اما این موصل، آن موصلی نیست که چند سال پیش توسط داعش اشغال شده بود. در واقع از آن شهر تاریخی و زیبا، امروزه مخروبه‌ای بیش باقی نمانده‌است.

موصل آزاد شد، آن هم با هزینه‌ای سنگین و غیر قابل جبران؛ اما یک درس تلخ ولی بسیار مهم برای مردم و حکومت‌های خاورمیانه بر جای گذاشت.

اشغال موصل نشان داد اگر حکومتی که از آرای اکثریت مذهبی برخاسته‌است، مراقب نارضایتی‌ها و مسائل اقلیت‌های قومی و مذهبی نباشد، با دست خود زمینه‌ی بروز تروریسم و جنگ مسلحانه را مهیا کرده‌است.

شاید نوری مالکی و شیعیانی که پس از سال‌ها زندگی زیر ستم و استبداد صدام، سعی در تثبیت موقعیت مذهبی و سیاسی خود داشتند، کمی بیشتر رضایت اقلیت پرجمعیت، قدرتمند و مسلح اهل تسنن را مدنظر قرار می‌دادند، اوضاع طوری نمی‌شد که برخی مردم موصل فرش قرمز زیر پای تکفیری‌ها پهن کنند و دروازه‌های شهر خود را با دست خود روی آن‌ها بگشایند.

از آن طرف اما ماجرای موصل درس بسیار مهم‌تری برای مردم و اقلیت‌های قومی و مذهبی دارد. آن هم این‌که اگر قدرت مرکزی توان تأمین امنیت و آزادی اجتماعی ملتی را نداشت، برآورده شدن آن توسط چریک‌های مسلح خیال خامی بیش نیست.

اگر اقلیت ناراضی از قدرت مرکزی در عراق، از همان ابتدا به جای چشم دوختن به چکمه‌های تحجر داعش برای احقاق حقوق خود، به اعتراضات نرم و دموکراتیک می‌پرداختند، مطمینا اوضاع به جایی نمی‌رسید که چند سال مجبور به زندگی زیر بار جنایات سربازان داعشی باشند.

می‌دانم با نوشتن و گفتن این سخنان، نه مردمی که داعش آن‌ها را سپر بلای سربازان عراق کرده بود زنده می‌شوند و نه شهری که با خاک یکسان شده، آباد. اما سرگذشت تلخ موصل می‌تواند هشدار مهمی برای تمام مردم خاورمیانه باشد: هشدار به این‌که خطر تروریسم ممکن است نزدیک‌تر از آن‌چیزی باشد که فکر کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. یا واقعا نمی دانی داعش ساخته و دست پرورده کیست یا خودتان را به نفهمی می زنید. چه کسی است که نداند داعش ساخته دست کسانی است که دشمن شماره یک شیعه و سنی هستند و نه دولت عراق و نه ملت آن برای آن هامهم نیست…. داعش در عراق تمام شده است …..
    لکن من برای شما دلم می سوزد که این قدر که نگران آمریکای ها و رابطه با آن ها هستید ، دلتان برای ملت مظلوم عراق و.. نمی سوزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا