خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کبری خزعلی: «حجاب» را با «لا اکراه فی الدین» نمی توان زیر پا گذاشت

«کبری خزعلی» عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان این که «حجاب» لباسی است که با انتخاب آگاهانه‌ی زن و بر اساس اعتقاد به تبعیت از فرامین الهی برگزیده می‌شود تا وسیله‌ی رشد زن، خانواده و جامعه را فراهم کند، گفت: حجاب حضور اجتماعی حاکی از عفاف، وقار و حیاست که فعالیت اجتماعی زن در کنار سایر اعضای جامعه را در اوج سلامت و امنیت تأمین می‌کند.

حجاب سلامت و امنیت خانواده و جامعه را تضمین می‌کند

دکتر کبری خزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی اهمیت حجاب و عفاف، عنوان کرد: حجاب که پوششی مناسب و حاکی از حیا و عفاف است، احساس صمیمیت، اعتماد، محبت و اوج صلح و صفا را در خانواده تأمین می‌کند و با این روش، سلامت و امنیت خانواده و جامعه تضمین می‌شود.

وی افزود: در همین مرحله‌ی تجلی حیا و عفاف در رفتار عملی و  پوشش است که قرآن مجید اشاره می‌کند زن مسلمان به گونه‌ای با حجاب، خود را معرفی کند که کسی جرأت تعرض، نگاه نامناسب و دید ابزاری نسبت به او را نداشته باشد.

لباس زن طوری باشد که به وقار شناخته شود

خزعلی با اشاره به این که «برخی، آیه‌ی (ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین) را به اشتباه معنی می‌کنند که باید پوشش زن به گونه‌ای باشد که شناخته نشود»، تصریح کرد: معنای صحیح این آیه آنست که لباس زن باید به گونه‌ای باشد که به وقار و متانت شناخته شود تا کسی اجازه‌ی فکر تعرض به خود راه ندهد.

وی اذعان کرد: امروزه بیشترین ظلم‌ها، محدودیت‌ها، تعرضات و رفتارهای خشونت باری که در دنیای غرب نسبت به زنان با وجود انواع معاهدات و کنوانسیون‌های حمایت از زنان و کودکان وجود دارد، معلول دیدگاه حمایتی از زن است که او را یک ابزار و وسیله‌ی تفنن و تفریح می‌بینند؛ هرچند در کنار این نوع حمایت‌ها، مواظبت می‌شود که از زن، دفاعی زبانی با عنوان محکومیت خشونت علیه زنان بشود.

مردان مؤمن، زنان را ناموس خود می‌دانند

به گفته‌ی این استاد دانشگاه، «این درحالیست که زنان در غرب در داخل خانه با پدر، برادر، همسر و در محل کار و محل تحصیل همیشه دچار مشکل هستند، چرا که در معرض نگاه ابزاری و شهوانی هستند، اما در اسلام، فلسفه‌ی عفاف و حجاب برای جلوگیری از نگاه ابزاری به زن تعریف شده است و به این ترتیب در داخل خانواده‌ی پدر، برادر، پسر و همسر در خدمت و در حمایت از زن تلاش می‌کنند و به نام غیرت مراقب او هستند که بیگانه‌ای نگاه آلوده به او نداشته باشد و در جامعه نیز مردان مؤمن و متعهد، زنان را خواهران و ناموس خود می‌دانند.

حجاب بزرگترین عامل حضور فعال بانوان با حفظ امنیت است

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان، با بیان این که «عفاف و حجاب از منظر اسلامی دوجانبه است؛ یعنی مردان با رعایت اخلاق و رفتار و زنان با رعایت پوشش و رفتارهای حاکی از عفاف جلوی هرگونه خشونت را می‌گیرند»، به انصاف نیوز گفت: اگر دنیا به تحقیق و پژوهش درباره‌ی ایده‌ی مترقی حجاب بپردازد، دریافت خواهد کرد که حجاب بزرگترین عامل حضور فعال و ارزشی بانوان در جامعه با حفظ امنیت است.

خزعلی درباره‌ی مقوله‌ی حجاب اجباری پیشنهاد داد: «به مقالاتی که در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و در مجله‌هایی علمی پژوهشی نیز موجود است، رجوع شود»، اما در عین حال یادآور شد: «در این پژوهش‌ها نشان می‌دهد این نوع نگاهی که حکومت برای مصالح مردم و مملکت رعایت می‌کند؛ حجاب اجباری نام ندارد».

وی افزود: در حوزه‌ی عقیده و نظر، همانطور که قرآن در آیه‌ی لا اکراه فی الدین اشاره می‌کند نمی‌توان به زور به افراد جامعه گفت به خدا، قیامت و نبوت ایمان بیاورید، حتی اگر برای شما استدلال نشده است؛ از طرفی، سطح استدلالی برای یک جوان تا بهترین متخصصان نیز متفاوت است و به‌طورکلی در امور عقیدتی باید اعتماد و باور وجود داشته باشد.

با استدلال « لا اکراه فی الدین» نمی‌توان قانون را زیر پا گذاشت

این استاد دانشگاه با اشاره به این که «در حوزه‌ی عمل، معنا ندارد که گفته شود اگر فرد به قانون یقین داشت و تمایل پیدا کرد، قانون را اجرا کند»، تأکید کرد: حجاب، قانون اسلام و کشور ماست و این پذیرفته شده نیست که چون کسی قانون را باور ندارد، با استدلال لا اکراه فی الدین، قانون را زیر پا بگذارد، تخلف کند، تقلب کند، دزدی کند، دروغ بگوید و بعد بگوید نمی‌توانیم زیر بار زور برویم!

کسی حق ندارد حرف از اجبار یا نبود اجبار را در بحث حجاب مطرح کند

خزعلی با تأکید بر این که «اجازه‌ی قانون شکنی در هیچ قانون و مکتبی به‌ویژه قانون اسلامی داده نمی‌شود»، تصریح کرد: یا کسی قانون را نپذیرفته و در اصل اسلام نیاورده است یا وقتی پذیرفت از لوازم آن اینست که در همه‌ی ابعاد، قانون اسلام پیاده بشود تا بتواند تربیت، برنامه و فرهنگ اسلامی نهادینه شود و از آنجاکه رعایت عفاف و جلوه‌ی رفتاری آن برای زنان و مردان زمینه ساز فضای فرهنگی مناسب، رشد و اعتلای فرد، اعضای خانواده و جامعه است، اساساً حق فردی نیست که  بحث از اجبار یا نبود اجبار را مطرح کند.

به گفته‌ی وی، «حجاب یک حق فردی، خانوادگی، اجتماعی و بالاتر از همه، حق الله است و این حق الله ابعاد مختلفی دارد. از سوی دیگر وظیفه‌ی حکومت اسلامی پس از استقرار برپایی نماز، دریافت زکات، امر به معروف و نهی از منکر است به عنوان جزیی از وظایف ضروری یک حکومت اسلامی است و با توجه به این که متون دینی در توصیف اهل بیت بیان می‌کنند که آن بزرگواران امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند، حکومت اسلامی نمی‌تواند نسبت به رواج منکرات در جامعه بی تفاوت باشد و تنها در حکومت لائیک است که نسبت به منکر ممنوعیتی وجود ندارد وکسی نمی‌تواند به جمهوری اسلامی توصیه کند که لائیک باشد».

حکومت لائیک خواستار تسلیم تمامی ادیان است

خزعلی، این که گفته می‌شود «در حکومت لائیک، هر شخص و عقیده‌ای محترم است» را ادعایی دروغ دانست و اظهار کرد: اگر هر عقیده‌ای، محترم است باید همانقدر که به لیبرال دموکراسی اهمیت می‌دهند به داعش، وهابیت، مسیحیت، یهودیت و…هم اهمیت بدهند، در حالی که حکومت لائیک فقط مرام مبارزه با همه‌ی ادیان را اصل می‌داند و خواستار تسلیم شدن همه و نفی تمامی ادیان است.

وی گفت: در جهان بینی اسلامی بعد از پرداختن به اعتقادات به روش، منش و شخصیت پرداخته می‌شود و اگر باورهای الهی وجود نداشته باشد، روش‌ها و منش‌ها هبآءً منثورا هستند و اگر اعتقاد به باورهای الهی وجود داشته باشد ولی افعال و اعمال مطابق بینش الهی نباشد؛ انسان کامل تربیت نمی‌شود.

خزعلی همچنین به این نکته اشاره کرد که «اگر قانون حجاب با قوانین دیگر اسلام کنار هم سنجیده شود و در یک نظام حکومتی به‌صورت متناسب وزن دهی و در محدوده‌ی خود برنامه ریزی شود، قانون کاملی خواهیم داشت که در زمینه‌های مختلف امنیت فردی و خانوادگی، سلامت فردی و اجتماعی راهکار، برنامه و زمینه‌ی اجرا دارد».

«متأسفانه دولت مقصر است»

وی افزود: وقتی جوانی دائماً در معرض تحریکاتی قرار دارد که او را به سمت انحراف می‌کشاند و سلامت او را مورد تهدید قرار می‌دهد، دولت وظیفه دارد امکان زندگی سالم و زمینه‌ی رشد و تعالی او را فراهم کند که متأسفانه دولت در این زمینه مقصر است.

پیامدهای لغو قانون اجباری بودن حجاب در کشور

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان  در مواجهه با این پرسش که «اگر قوانین الزامی و اجباری حجاب برای بانوان به یکباره ملغی شود، پیش بینی می‌کنید در کوتاه مدت و بلند مدت چه اتفاقاتی در جامعه رخ دهد؟»، پاسخ داد: من فکر می‌کنم با همان شرایطی که در زمان رضاخان و محمدرضا بر فضای کشور حکمفرما بود، رو به رو شویم؛ یعنی با دستور انگلستان و قرادادی که با  این کشور منعقد شد، ابتدا کودتای سال 1299 اتفاق افتاد و سپس قرارداد فرهنگی، اقتصادی و نظامی برای ایران، افغانستان و ترکیه منعقد شد.

وی اظهار کرد: پیاده شدن قرارداد فرهنگی ابتدا منجر به تصویب قوانینی در مجلس به نام متحدالشکل شدن لباس‌ها شد و رفته رفته حجاب به‌صورت رسمی حذف شد تا جایی که اشرف گفته بود، می‌خواهم در لغت نامه در مدخل حرف چ واژه‌ی چادر وجود نداشته باشد و به این ترتیب خواستار این بودند که چادر نه تنها در زندگی روزمره بلکه از کل تاریخ فرهنگ و ادبیات ایران حذف شود.

آیا توانستند؟!

خزعلی با طرح پرسشی مبنی بر این که «آیا توانستند؟!»، ادامه داد: مردم مسلمان ایران ایستادند و از حق خود دفاع کردند و حتی مقاومت خود را به مناسبت سوگواری عاشورا تعطیل نکردند. مردم ما در طول تاریخ نشان دادند؛ قاجار آمد و رفت رضاخان آمد و رفت.

جوان ایرانی می‌ایستد و از دین دفاع می‌کند

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی نیز اگر سبک زندگی غربی با نمونه‌هایی مانند سند 2030 که با القای شدید و به‌عنوان یک تعهد و قرارداد خواستار اجرای آن هستند، بتواند پیاده شود، بازهم مسلمانان درس عاشورا، درس فاطمه‌ی زهرا و درس زینب کبری را سرلوحه‌ی خود قرار خواهند داد و می‌مانیم استقامت می‌کنیم، بیان می‌کنیم، تبیین می‌کنیم و جوانان را بیدار می‌کنیم  و جوانان ایرانی بنا بر فطرت الهی و به دلیل انس با تعالیم اهل بیت نبوی از دین خود دفاع خواهند کرد.

نظر مدرس حوزه درباره حجاب: نه اجبار درست است نه رهایی جامعه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حق با خانم دکتر کبری است ، حجاب که عدالت و اخلاق نیست که بتوان آن را زیر پا گذاشت !
    البته که آن بیگانه ای که نگاه آلوده میکند هم همان “پدر، برادر، پسر و همسر” ی نیستند که در حمایت از زن تلاش می‌کنند و به نام غیرت مراقب او هستند ، آن بیگانه از کره مریخ آمده است !!

    16
    1. سلام:
      بی حجابی درکشورروزبه روزدرحال افزایش است بنابراین من ازگشت ارشادتقاضامی کنم هرچه سریعترجلوی بی حجابی هارابگیردتابیشترازاین فساددرمملکت زیادنشودوماهم ازگشت ارشادحمایت قاطعانه می کنیم.
      (باتشکر)

  2. اين خانم دكتر چيكاره مملكت است دستور صادر ميكند؟؟؟؟وقتي رضاخان با زور نتوانست كشف حجاب كند هعيچ كس هم با زور نمي تواند حجاب را اجباري كند . و حجاب دست و پا گير اتفاقا مانع پيشرفت است.البته پيشرفت را در چه ببيني!!هركسي دم از اجبار حجاب ميزنه پيشرفت را در نماز و روزه ميدونه ولي هيچ وقت از پيشرفت علوم پزشكي و مهندسي و .. حرفي نيست.خانم دكتر خداوند بخشنده و مهربان هيچ وقت شمارا بجاي من نوعي مجازات نخواهد كرد پس بزار من خودم براي خود تصميم بگيرم

    11
    3
    1. متاسفانه امثال همین نظرات خانم خزعلی و تحمیل اون به دیگران به زور ، نظر شما و واکنش شما رو در پی داشته ؛ در حالیکه نه دین اونیه که اینها میگن نه حجاب اونطور که میگن و نه در دین اجباری هست.

  3. شما لا اکراه فی الدین را گفتی بقیه سوره مبارکه انعام را هم بخوان میفهمی که خداوند هیچ کجای دین اجبار برای خلق وضع نکرده و حتی به رسولش هم اجازه دخالت در زندگی مردم را نداده است.

    8
    2
  4. بدحجابی زنان یعنی ضایع کردن حقوق مردان و سلب آرامش و تحریک آنان
    اماکن عمومی متعلق به همه است – چرا در در کشور های دیگر استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است؟

    1
    3
    1. بزرگوار، در خود قرآن کریم پوشش مد نظر ( نه حجاب مصطلح امروز متشرعان ) بعنوان حق زن و نه مرد و برای جلوگیری از مزاحمتهای بهانه جویانه عامدانه (نه حق مردان بدون غرض) تشریع شده است و سپس در مقابل عدم اعتنای مردان مذکور و مزاحمت مجدد برای زنانی که پوششی بر سر بعنوان کنیز نبودن دارند، برخورد بسیار شدید با مردان مزاحم (نه زنان) در نظر گرفته شده است

    2. خانم خزعلی ، چطور با در دین اجباری نیست، نمی توان به در حجاب اجباری نیست رسید ؟ مگر حجاب در دین نیست ؟ حجاب مهمتر است یا کل دین ؟ حجاب کل است و دین جزء یا به عکس ؟

  5. نتیجه گیری از صحبتهای ایشون اینه که قوانین فعلی بر قرآن و دین ارجح است‌! یاد شایعه ای افتادم که یکی گفته بود اگه امام زمان هم جلوی نظام بایسته ما اونو از سر راه بر می داریم!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا