خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گرفتن اثرانگشت، چک و سفته از خبرنگاران؟! | ارشاد: بی خبریم

مدیرکل اداره امور خبرنگاران معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، ادعای گرفتن چک و سفته یا امضا و اثرانگشت با هدف بیمه نکردن خبرنگاران یا پرداخت حقوق پایین‌تر از مصوب وزارت کار از سوی برخی رسانه‌ها را نادرست خواند و گفت: تاکنون گزارشی در این باره دریافت نکرده‌ایم، اما اگر خبرنگاران با مواردی از این دست مواجه شده‌اند، به این معاونت اطلاع دهند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

روز سه شنبه بیستم تیرماه، در پی انتشار گزارشی درباره‌ی حقوق‌های ناعادلانه و بسیار نازل و گروگانگیری برخی مشاغل با چک و سفته، خبرنگار انصاف نیوز مطلع شد ترکش این بی‌عدالتی‌ها به تن برخی خبرنگاران نیز اصابت کرده و حتی مدیران فرهنگی رسانه‌ای از ارتکاب به چنین تخلفانی بری نیستند؛ بر این اساس بر آن شد این موضوع و صحت و سقم آن را از مسوولان مرتبط در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پیگیری کند.

نسبت به گرفتن چک و سفته بی اطلاعم

«نورعلیشاهی» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز که به دفتر وی مراجعه کرده بود، گفت: «بنده اطلاع ندارم رسانه‌ای به این صورت امضا و اثرانگشت یا چک و سفته از خبرنگاران گرفته باشد، اما اگر افراد مواردی را مشاهده کردند، به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اطلاع دهند که با مدیران متخلف برخورد شود».

این درحالیست که یک مسوول در پی پیگیری خبرنگار انصاف نیوز، گرفتن امضا و اثر انگشت از سوی مدیران مسوول برخی رسانه‌ها را تایید کرده اما نسبت به گرفتن چک و سفته در این باره ابراز بی اطلاعی کرد. او از روزنامه‌ی کیهان نام برده است.

اما نورعلیشاهی درباره‌ی این که «اگر خبرنگاران این موضوعات را به وزارت کار اطلاع دهند، ممکن است برای ادامه‌ی فعالیت آنها در آن رسانه مشکل ایجاد شود»، اظهار کرد: ما نمی‌گذاریم از این دست اتفاقات بیفتد، زیرا اگر رسانه‌ای نزد ما لیست بیمه‌ای داشته باشد و ما متوجه شویم اسم خبرنگار یک رسانه در لیست آن رسانه نیست با این موارد برخورد می‌کنیم و مکانیزم حمایتی را نیز درنظر می‌گیریم که اگر خبرنگاری این موضوع را اطلاع داد تا حد امکان کار خود را از دست ندهد.

بیمه کنید، هزینه‌ی آن ریال به ریال با ما

وی گفت: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد سعی در تشویق خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها به هرچه بیشتر کیفی شدن دارد و مدیران مسوول چنانچه خبرنگاران را بیمه کنند، پول بیمه ریال به ریال به آنها پرداخت خواهد شد و به این ترتیب خبرنگاران تشویق می‌شوند که سطح کار خود را هرچه بیشتر کیفی کنند.

نورعلیشاهی تصریح کرد: گرفتن امضا، اثر انگشت، چک و سفته در صورتی که اتفاق بیفتد نوعی استثمار و برخلاف رسانه داری دنیای مدرن بوده و بیشتر مناسب رسانه داری دنیای برده داری است!

مدیرکل اداره امور خبرنگاران معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به خبرنگاران نیز تأکید کرد که باید رفتار حرفه‌ای داشته باشند و این موارد را برخلاف شأن خود دانسته و زیر بار نروند و اگر شرایطی ایجاد شد که به دلیل نپذیرفتن این موارد، خبرنگاران شغل خود را از دست دادند، آنقدر سطح کیفی کارشان بالا باشد که بتوانند در رسانه‌های دیگر مشغول به کار شوند.

12 هزار خبرنگار بیمه شده داریم

وی با اشاره به این که «در حال حاضر 7 هزار نشریه‌ی فعال داریم»، گفت: البته این را نمی‌گویم که در این مورد، خبرنگار مسوول و مقصر است و افزایش آمار تعداد خبرنگاران بیمه شده از 5 هزار مورد در سال 94 به 12 هزار مورد در سال 95 رسیده، نشان می‌دهد ما به هرحال در جهت بهبود شرایط خبرنگاران گام‌های مؤثری برداشته‌ایم.

نورعلیشاهی همچنین اظهار کرد: در سال گذشته، 12 میلیارد تومان اعتبار در این حوزه اختصاص یافته بود که امیدواریم در سال جاری، این مقدار را به 16 میلیارد تومان برسانیم.

با این حال خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید که بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از آمار خبرنگاران بیمه شده واقعی نیست و مدیران رسانه‌ها کسانی غیر از خبرنگاران را به عنوان خبرنگار معرفی می‌کنند تا از حق بیمه‌ی وزارت ارشاد سوءاستفاده کنند.

همچنین گرفتن سفته همچنان در برخی از رسانه‌ها رواج دارد تا از پیگیری حقوق قانونی خود از طریق وزارت کار و نهادهای نظارتی بازبمانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا