خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نبود پیشینه‌ی زنان برای کسب وزارت، بهانه است»

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش تاکید کرد: زنان از اولین کابینه برای حضور در آن محروم بودند درحالی‌که در آن مقطع از زمان زن و مرد هر دو در پست‌هایی مانند معاونت وزیر حضور نداشتند که پله ترقی به وزارتخانه به‌حساب آید و درواقع این مسئله در مورد مردها هم صدق پیدا می‌کرد. چندین زن به‌عنوان شخصیت‌های شناخته‌شده وجود داشتند که دو تن از آنان برای کابینه معرفی شد، ولی این امر تا امروز محقق نشده، بنابراین این مسئله بهانه‌ای بیش نیست.

فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه باوجود تناقض در دولت در خصوص به‌کارگیری زنان داخل کابینه گفت: متأسفانه کسانی که در دولت دوازدهم حضور دارند به‌عنوان اعضای کابینه یا کسانی که نزدیک به رئیس‌جمهور هستند، اتفاق‌نظر لازم در میان آنان در مورد سیاستی که باید دولت در این زمینه اتخاذ کند، وجود ندارد.

وی در ادامه اضافه کرد: این مسئله باعث به وجود آمدن این پرسش می‌شود که آیا این دوگانگی در قطعی شدن تصمیم آقای رئیس‌جمهور مورد تحقق حضور وزرا زن در کابینه دوازدهم مؤثر بوده یا خیر؟

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در این رابطه اظهار داشت: آقای دکتر جهانگیری به‌عنوان معاون اول کابینه به‌طورقطع منبع رسمی‌تری برای اعلام هرگونه خبر ازجمله در این رابطه به‌حساب می‌آید، اما اینکه آقای واعظی به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور مطرح می‌کند؛ الآن زنان نمی‌توانند به‌این‌علت که پیش‌ازاین در پست معاون وزیر نبودند در کابینه حضورداشته باشند، به نظر می‌رسد تنها به طرح صورت قضیه می‌پردازد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: زنان از اولین کابینه برای حضور در آن محروم بودند درحالی‌که در آن مقطع از زمان زن و مرد هر دو در پست‌هایی مانند معاونت وزیر حضور نداشتند که پله ترقی به وزارتخانه به‌حساب آید و درواقع این مسئله در مورد مردها هم صدق پیدا می‌کرد. چندین زن به‌عنوان شخصیت‌های شناخته‌شده وجود داشتند که دو تن از آنان برای کابینه معرفی شد، ولی این امر تا امروز محقق نشده، بنابراین این مسئله بهانه‌ای بیش نیست.

راکعی در این خصوص تأکید کرد: دولت‌ها زمان تصمیم‌گیری برای برنامه‌ها، اصلاً به این مسئله توجهی ندارند. در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد برای وزارت بهداشت یک گزینه زن معرفی شد کسی در مخالفت به عدم پیشینه معاونت وزیر برای او اشاره‌ای نکرد.

نماینده مجلس ششم دراین‌باره یادآور شد: برخی مواقع هم موضوع مخالفت برخی از علما با مسئله فوق را مطرح می‌سازند و اخیراً هم آقای کدخدایی مسئله ولایت را برای زنان از رئیس‌جمهور گذرداد و به وزارت رساند. در این رابطه جواب بسیار روشن است در دوران دولت آقای احمدی‌نژاد خانمی وزیر شد و هیچ یک از علما اسلام نگفتند که به ملت می‌گوییم مالیات ندهند یعنی موضوعی که به دولت خاتمی گفته‌شده بود این بار به میان کشیده نشد، پس ریشه این مخالفت‌ها در جای دیگری است.

وی در ادامه اضافه کرد: هیچ‌کدام از این دلایل ریشه‌دار نیست اما سخنان اخیر آقای واعظی پس از سخن آقای دکتر روحانی که گفته بودند «می‌خواستم وزیر زن برای کابینه انتخاب کنم که نشد» و بعدازاین اعلام نظر آقای جهانگیری که به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور صحبت کرده و نظر شخصی او هم محسوب نمی‌شود به این نتیجه دست می‌یابیم که این عزم در آقای روحانی دیده می‌شود ولی عوامل بازدارنده در خود دولت جای دارد.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در ادامه توضیح داد: امروز که جامعه زنان و امروز کشور ما که هیچ نوع تبعیض جنسیتی را برنمی‌تابد از آقای دکتر روحانی و جهانگیری و دیگر اعضا محترم دولت که در این زمینه با رئیس‌جمهور هم‌نظر هستند، می‌خواهند هیچ فرصتی را برای جبران عدم استفاده از حضور زنان شایسته در سمت وزیر از دست ندهند و در اولین فرصت زنان شایسته را در جایگاه‌های وزارت قرار دهند تا به یک خواست چندین دهه‌ایی زنان فرهیخته پاسخ مثبت داده شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره که مردان نیز پله‌های ترقی را به شیوه مورداشاره طی نکرده‌اند، در قالب پرسشی مطرح کرد: آیا در این چند دوره در خصوص آقایان هم این شرط لحاظ شده است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا