خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هدف دیپلماسی چند جانبه پاریس چیست؟

رییس‌جمهوری فرانسه با نگاه دقیق و تیزبینانه خود سعی دارد تا پس از رصد وقایع بین‌المللی روابط پاریس با جهان را به صورت همه‌جانبه تنظیم کند.

«عبدالله مهربان» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به تغییر مواضع فرانسه نسبت به سرنوشت سوریه و بشار اسد در گفت‌وگو با ایلنا بیان کرد: امانوئل ماکرون بعد از روی کار آمدن در فرانسه نشان داد که به صورت مفید و واقعی توانسته است آرای انتخاباتی را به سمت خود جلب کند. برخی بر این عقیده‌اند که به دلیل هراس مردم فرانسه از «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه، آرای انتخاباتی به سمت ماکرون متمایل شده است اما در مدت کوتاهی که ماکرون وارد کاخ الیزه شده است نشان داده که زکاوت و شخصیت او موجب پیروزی در انتخابات فرانسه شده است.

وی ادامه داد: استراتژی و راهبرد ماکرون را باید بر پایه دو محور اصلی بررسی کنیم؛ نخست اینکه وی معتقد است جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا باید ارتقا پیدا کند و دوم جایگاه اتحادیه در معادلات بین‌المللی مشخص شود از این منظر تقویت پرستیژ بین‌المللی فرانسه و پس از آن اتحادیه اروپایی برای بازتولید گفتمان جدید، از محورهایی است که توسط رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه دنبال می‌شود.

با نگاهی به خروجی نشست خبری ماکرون و ترامپ و همچنین اظهارنظرهای وی پس از به قدرت رسیدن، این مفهوم پدیدار می‌شود که ماکرون به خوبی نقش روسیه در سوریه را درک کرده است و بر اساس تیزبینی که دارد به این مفهوم دست رسیده است که ترامپ خواستار نزدیک شدن به مسکو و پوتین در پرونده‌های منطقه‌ای و خصوصاً سوریه نیست؛ لذا با تنظیم روابط خود با فرانسه شاهد هستیم که بحث کناره‌گیری اسد از قدرت را اولویت فرانسه تلقی نمی‌کند.
این پژوهشگر حوزه بین‌الملل در تشریح راهبرد اتخاذ شده از سوی رئیس‌جمهوری فرانسه اظهار کرد: ماکرون پس از به روی کار آمدن و حضور در مجامع بین‌المللی به گونه‌ای رفتار کرده است که شخصیت قاطع و جدی از خود به نمایش بگذارد. او به خوبی رویکرد ترامپ در مورد اروپا و سایر کشورها را بررسی کرده است و می‌داند که نگاه ترامپ به درون آمریکا است و محور اصلی سیاست‌های او اقتصاد خواهد بود. از این منظر به دنبال برقراری روابط سنتی با ایالات متحده پیش خواهد رفت.

وی افزود: ماکرون رویکرد لیبرالی در پیش گرفته که منافع اقتصادی فرانسه در راس آن قرار دارد؛ تا جایی که در مورد روسیه هم شاهد اتخاذ سیاست محافظه‌کارانه از سوی پاریس هستیم که البته با تیزبینی و زکاوت این روند ادامه خواهد داشت. به گونه‌ای که شایعات بسیاری در مورد نفوذ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مطرح شد که پایه و اساس آن را حمایت از مارین لوپن قلمداد کرده بودند، اما شاهد هستیم که پس از به روی کار آمدن ماکرون هیچ سیاست سرسختانه و تهاجمی علیه روسیه اتخاذ نشد. از این منظر باید گفت که رئیس‌جمهور جوان فرانسه دیپلماسی چندجانبه را در دستور کار قرار داد.

مهربان در پایان خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپایی در حال پوست‌اندازی حساسی است. چراکه با گذشت از بحران‌های مالی، مهاجرت، تروریسم و حتی برگزیت وارد فضایی شده است که در مقابل آن آمریکای ترامپ قرار دارد. به عبارتی دیگر باید بگوییم برای اولین بار است که پس از جنگ سرد، اروپا دچار چالش با آمریکا شده است اما به هر ترتیب ماکرون در صدد است تا نقش خود را در کنار آلمان و سپس در کنار آمریکا حفظ کرده و مناسبات خود با تمام دنیا را تنظیم کند که در این بین رویکردهای وی در قبال منطقه هم این چنین تحلیل می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا