خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اقداماتی که می توان برای ترک سیگار در سنین بالا انجام داد

رپورتاژ‌ آگهی

چکیده : ترک سیگار در سنین بالا در بسیاری از افراد بسیار سخت و طاقت فرسا است و بهتر است بعد از گرفتن تصمیم جدی برای ترک سیگار از کلینیک های ترک اعتیاد برای این امر کمک گرفته شود.

دیابت، آلزایمر، فشار خون و همچنین اختلالات کلامی و سرگیجه‌های مفرط، کاهش اشتها و سایر موارد دیگر از جمله بیماری هایی هستند که در سنین بالا در صورت مصرف مداوم سیگار می تواند گریبان‌گیر افراد شود.

برای آن که بتوانید در سنین بالا بر روی سلامت جسم و ذهن خود تسلط کافی داشته باشید، ترک سیگار را باید در اولویت تمامی فعالیت های خود قرار دهید. در این بخش در خصوص اقداماتی که می توان برای ترک سیگار در سنین بالا انجام داد، صحبت خواهیم نمود. اگر شما نیز در سنین بالا توانایی ترک سیگار را ندارید، این مقاله می تواند یک راهنمای کامل و جامع در این خصوص باشد.

ترک سیگار در سنین بالا

روش هایی برای ترک سیگار در سنین بالا یا میان‌سالی

روش های مختلف و متفاوتی برای ترک سیگار وجود دارد که در تمامی آن ها یک وجه مشترک وجود دارد و آن هم شروع از خود است. این موضوع بدان معناست که فرد در ابتدا باید بپذیرد که قرار است مصرف سیگار را ترک کند و پذیرفتن این موضوع خود بخشی از راه است. از جمله روش هایی که باعث ترک سیگار می شود، توجه به موارد زیر است:

مشخص نمودن هدف و دلیل اصلی ترک سیگار

یکی از مهم ترین مراحل در هنگام ترک سیگار، مشخص نمودن هدف و دلیل اصلی ترک آن است. شما به هدفی قصد ترک کردن سیگار را دارید؟ برای خانواده؟ برای همسر؟ برای سلامتی خود؟ برای فرزندانتان؟ برای داشتن یک زندگی بهتر؟ هدف شما چیست؟ زمانی که هدف خود را مشخص کنید با یادآوری روزانه آن می توانید فرایند ترک را به خوبی انجام دهید.

تصمیم نهایی و جدی برای ترک سیگار

بسیاری از افرادی که تصمیم به ترک سیگار گرفته اند، می گویند این فعالیت سخت ترین فعالیت و تصمیمی بوده است که در زندگی خود گرفته اند اما با این حال مصرف سیگار را ترک نموده اند. از خود بپرسید که انگیزه و هدف اصلی شما از ترک سیگار چیست؟ چرا سیگار می کشید؟ چه چیزی شما را تشویق به مصرف سیگار می کند؟ در نهایت تصمیم خود را جدی اعمال کنید و برای مدتی هوس خود را مدیریت و کنترل کنید.

آماده سازی مراحل و ایجاد شرایط

ترک سیگار فرایند سختی است، نیاز به اعتماد به نفس و اراده بسیار بالایی دارد تا در طول مسیر درمان بتوانید رویه ثابت و مشخصی را در پیش بگیرید. داشتن برنامه مناسب و آگاهی از خطرات مصرف سیگار می تواند شرایط مناسبی را از نظر ذهنی برای‌تان به وجود بیاورد.

پیدا نمودن جایگزینی مناسب برای نیکوتین

جایگزین های مناسبی برای نیکوتین و تنظیم آن در بدن شما وجود دارد. افرادی که در محله ترک سیگار هستند با مصرف یکی از متداول ترین دارو ها به نام چسب نیکوتین (NRT)، هوس سیگار کشیدن را در خود کاهش می دهند. چسب نیکوتین (NRT) با ترشح مقدار مناسبی از نیکوتین می تواند میل و هوس شما به مصرف سیگار را کاهش دهد.

مدیریت هوس

شما بدون شک نمی توانید تمامی میل ها و هوس های خود را سرکوب کنید. در این صورت باید با انجام فعالیت های متفرقه همچون انجام دادن کار های خوب؛ کمک گرفتن از دیگران، مشغول نمودن خود با فعالیت های روزانه و سایر موارد دیگر، هوس های خود را مدیریت کنید و کمتر به فکر استعمال سیگار باشید.

تسلیم نشدن

مسیر ترک سیگار ممکن است سخت و ناراحت کننده باشد و حتی بر روی خلق و خوی شما تاثیر منفی بگذارد. همواره مسمم و پر اراده به سمت هدف خود حرکت کنید و تسلیم نشوید.

مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد

اگر تمامی مراحل فوق را انجام دادید و نتوانستید نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید باید به کلینیک های درمان و ترک اعتیاد مراجعه کنید. امروزه کلینیک های تخصصی با خدمات ویژه می توانند پاسخگوی نیاز شما در این موضوع باشند. به عنوان مثال کلینیک جوادی با کادری مجرب و کارآزموده یکی از بهترین کلینیک ها برای ترک سیگار و هر نوع ماده مخدری است، تنها کافی است از خدمات این کلینیک اطلاعات کافی داشته باشید. تصور اشتباهی در ذهن بسیاری از افراد گرفتار در دام اعتیاد وجود دارد که می توانند از سیگار برای ترک مواد مخدرهای قوی مانند هروئین استفاده می کنند اما باید بدانید که مصرف هروئین هرگز نباید به طور ناگهانی و بدون حمایت پزشک متخصص ترک اعتیاد و روان درمانی متوقف شود. از آنجا که علائم ترک هروئین ممکن است بعد از چند روز از آخرین دوز مصرفی به اوج خود برسد، سم زدایی بدن از هروئین می‌بایست در مرکز تخصصی سم زدایی تحت نظر کادر درمانی مجرب و باتجربه صورت گیرد. البته صحبت در مورد ترک مواد مخدر هروئین در این مقاله نمیگنجد و در مقاله های بعدی به صورت مفصل به این مورد می پردازیم.

فواید ترک سیگار برای افراد سالمند چیست؟

ترک سیگار بدون شک فوائد بسیار متنوع ای را برای افراد سالمند در سنین بالا فراهم می کند و خالی از لطف نیز نیست! از جمله این فوائد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خطر ابتلا به انواع بیماری ها را در سالمندان کاهش می دهد. از جمله این بیماری ها می توان به سرطان، بیماری های قلبی، سکته مغزی و قلبی، آب مروارید و بسیاری بیماری ها اشاره نمود.
  • احتمال مبتلا شدن به بیماری هایی همچون سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش می دهد یا در زمان بیماری، فرایند بهبود به سرعت انجام می شود.
  • تنفس راحت و عاری از هرگونه سرفه از دیگر مزایای ترک سیگار در سنین بالا است.
  • کاهش فشار خون
  • برخورداری از پوستی شفاف
  • عدم مشاهده رنگ زردی در ناخن ها و دندان
  • لذت احساس متنوع طعم ها در غذا ها
  • عدم ایجاد بوی نامطبوع سیگار بر روی لباس
  • انرژی بالا برای انجام کار ها
  • افزایش میزان صبر و حوصله
  • کاهش بدخلقی
  • سلامت چشم
  • کاهش مبتلا به سرطان سینه

جمع بندی

در این بخش اقداماتی که می توان برای ترک سیگار در سنین بالا انجام داد را به صورت کامل معرفی و بررسی نمودیم. همان طور که اشاره نمودیم ترک سیگار در برخی از افراد نسبت به سایر افراد دیگر میتواند سخت تر و طاقت فرساتر باشد اما این دلیلی محکم بر مصرف مجدد سیگار نیست. در این زمینه شما می توانید از خدمات کلینیک های ترک اعتیاد استفاده کنید تا بتوانید سیگار را برای همیشه ترک کنید و به سلامت خود و خانواده خود کمک کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا