خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگارش «قصه‌های ترسناک» برای کودکان

نویسنده مجموعه سه جلدی «قصه‌های ترسناک» در ژانر وحشت معتقد است: این ژانر، انرژی منفی بچه‌ها را تخلیه و آن‌ها را با ترس‌های خود روبه‌رو می‌کند.

محمدرضا شمس نویسنده ادبیات کودک‌ونوجوان در گفتگو با مهر گفت: «قصه‌های ترسناک» عنوان کلی یک مجموعه سه جلدی است که از سوی شر هوپا منتشر می‌شود. من در این مجموعه ژانر وحشت و فانتزی را در هم آمیخته و برای بیان آن از قالب قصه استفاده کرده‌ام چراکه قصه‌نویسی، سبک خاص من است؛ از سوی دیگر، قصه، قالبی است که هیچ وقت، جذابیت خود را از دست نمی‌هد.

او در پاسخ به این که برخی از کارشناسان کودک و نوجوان، موافق با رواج ژانر وحشت در کشوری چون ایران نیستند گفت: این ژانر، در همه جای دنیا با استقبال مخاطبان روبه رو شده و طرفداران خاص خود را دارد. طبیعی است که ما نمی‌توانیم نسبت به این سبک و سیاق بی تفاوت باشیم.

شمس یکی از راه‌های مقابله شدن با ترس را روبه‌رو شدن با آن دانست و افزود: ژانر وحشت این امکان را به کودکان و نوجواان می‌دهد تا با ترس‌های خود آشنا شوند و با آن مقابله کنند. ضمن این که تجربه برخی ترس‌ها لذت بخش است. برای مثال وقتی شما به شهر بازی می‌روید و بعضی بازی‌ها را تجربه می‌کنید می‌توانید همه انرژی منفی خود را تخلیه کنید و حس و حال بهتری داشته باشید.

گردآورنده «افسانه‌های ملل» از بازنویسی «هزار و یک افسانه» خبر داد و افزود: کاری که من در این مجموعه انجام داده‌ام، یک کار دائره المعارفی است. به این معنی که افسانه‌های بسیاری را گردآوری و بازنویسی کرده‌ام. به عبارتی من در مجموعه «هزارویک افسانه»، افسانه‌هایی را آورده‌ام که ایرانی‌اند، اما به شهر یا منطقه خاصی تعلق ندارند.

شمس با اشاره به این‌که گاهی روایت‌های بسیار از یک افسانه وجود دارد و من بهترین را انتخاب کرده‌ام، گفت: برای مثال، ۴۵ روایت گوناگون از «ماه پیشونی» وجود دارد که من بهترین این روایت‌ها را انتخاب کرده و با ذکر منابع آورده‌ام. حتی به مناطقی که در آنها روایت می‌شود نیز اشاره کرده‌ام.

شمس با اشاره به این‌که در مجموعه «هزارویک افسانه» به بازنویسی قصه‌ها پرداخته است، گفت: من در این مجموعه، روایت خود را مطرح کرده و به بازنویسی قصه‌ها و افسانه‌ها پرداخته‌ام. اصلاً ویژگی قصه همین است. قصه‌ها و افسانه‌ها را مردم می‌سازند و همان‌ها هستند که افسانه‌های پیشینیان را با روایتی نو صیقل می‌دهند تا آن را با دگرگونی‌هایی که در جهان پیرامونشان رخ می‌دهد، هماهنگ کنند.

این نویسنده کودک و نوجوان، به این‌که ۱۰۰ قصه از این مجموعه به کودکان اختصاص دارد، اشاره و بیان کرد: از این هزار و یک افسانه، ۱۰۰ قصه به کودکان اختصاص دارد که در مجموعه‌ای جدا منتشر می‌شود. ناشر «هزارویک افسانه» انتشارات محراب قلم است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا