خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«افرادی در بین مردم وجهه خوبی داشتند اما…»

دبیر شورای نگهبان گفت: در انتخابات برخی از افراد سوابقی داشتند که خلاف وجهه اجتماعی آنها بود و شورا مجبور بود این افراد را تأیید نکند. شورای نگهبان نیز چاره‌ای جز ردصلاحیت نداشت و گاها فقط پیشنهاد می‌دادیم برای نرفتن آبروی افراد، آنها قبل از بررسی صلاحیت خود انصراف دهند.

به گزارش تسنیم آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان عصر امروز (چهارشنبه 28 شهریور) در همایش سی‌و هفتمین سالگرد شورای نگهبان با بیان اینکه این نهاد توانسته با آبرومندی مواضع خود را در خصوص شرع و قانون اساسی بدون تاثیر پذیری از جریانات سیاسی اتخاذ کند، گفت: این شورا در خصوص قوانین دریافتی از مجلس نیز هرگز مصلحت‌اندیشی نکرده است و عینا بر اساس قانون جلو رفته است. این سیره رفتاری نیز از امام راحل به شورای نگهبان رسیده است و در کنار شورا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به بُعد مصلحتی کار می‌پردازد.

وی افزود: در بخش نظارت بر انتخابات همواره مشکلاتی را داشته‌ایم که برای مثال گاها ثبت‌نام‌ها بیش از حد بود و توقعات از این شورا از سوی برخی از مقامات نیز بالا می‌رفت. در این راه نیز شورا هرگز مصلحت اندیشی نکرده و زیر بار فشارها نرفته است.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه برخی از شورای نگهبان ناراحت و برخی حتی عقده می‌گیرند، گفت: در انتخابات برخی از افراد سوابقی داشتند که خلاف وجهه اجتماعی آنها بود و شورا مجبور بود این افراد را تأیید نکند. شورای نگهبان نیز چاره‌ای جز ردصلاحیت نداشت و گاها فقط پیشنهاد می‌دادیم برای نرفتن آبروی افراد، آنها قبل از بررسی صلاحیت خود انصراف دهند.

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در مراسم گرامیداشت سالروز شورای نگهبان در سخنانی با اشاره به نظارت بر انتخابات از سوی این شورا گفت: ما در بعد نظارت بر انتخابات همیشه با مشکل روبرو بودیم، کم و زیاد و انتظارات و توقعاتی همواره از شورای نگهبان وجود داشته است.

وی ضمن انتقاد از تعداد زیاد ثبت‌نام کنندگان در انتخابات مجلس که اخیراً به 12 هزار نفر رسیده بود اظهار داشت: این همه ثبت‌نام‌هایی که می‌شد، مشکلاتی را در بررسی صلاحیت‌ها ایجاد می‌کرد، بالاخره هر کسی از ما توقع دارد که مرادش را تایید و آن که مرادش نیز را رد کنیم. خیلی توقعات و خواسته‌های زیادی بود.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: برخی مقامات بالا درتایید صلاحیت‌ها اصرار می‌کردند البته نظر سوئی نداشتند، اما ما تحت تاثیر هیچ کدام از آنها قرار نگرفتیم. ناراحتیها و کدورت‌هایی هم که پیدا می‌کردند ما تحمل می‌کردم.

جنتی ادامه داد: انسان نمی‌تواند همه کاری کند که همه از او راضی باشد، اما ما مواضع خود را به قوت خودش و به خواست خدا حفظ کردیم.

وی با تاکید بر این که همیشه در انتخابات مشکلات زیادی بوده است، گفت: بعضی افراد در سوابقی که پیش ما داشتند دارای مشکل بودند، اما در ظاهر مردم آنها را به خوبی می‌شناختند، ما ناچار بودیم اینها را رد صلاحیت کنیم؛ معلوم است که آبرویشان حفظ نمی‌شود و وقتی کسی صلاحیتش رد می‌شود، حیثیتش مخدوش می‌شود، بعضی وقت‌ها مصلحتی این کار را می‌کردیم و به آنها می‌گفتیم که برای این که می‌خواهید آبرویتان حفظ شود، از انتخابات انصراف دهید، البته برخی قبول می‌کردند و برخی هم قبول نمی‌کردند، این شرایط خیلی سخت است و گاهی دشمن‌تراشی می‌شود و ممکن است حرف‌های تندی بزنند اما چاره‌ای‌ نداریم و باید تحمل کرد.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر رعایت اصل 57 قانون اساسی که حکومت را مربوط به پیغمبر و بعد از آن ائمه و در زمان غیبت نیز به عهده ولی امر مسلمین می‌داند گفت: دیگران از نظر شرعی و قانون اساسی باید زیر نظر ولایت فقیه کار کنند.

آیت الله جنتی ادامه داد: در قوه مجریه در گذشته گاهی اتفاق افتاده که نمی‌توانستند فرامین اصل 57 قانون اساسی را بپذیرند و نظرشان این بود که ما باید حکومت کنیم و هر کسی هم که نظر دیگری داشت و ما نپذیرفتیم نباید به آن اعتنا کنیم و باید خودمان تصمیم بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: این طبیعی است و هر کسی که قدرت را به دست می‌گیرد می‌خواهد کسی مزاحم قدرت او نشود و همه باید تصمیم او شوند که این حق انسان است؛ البته در گذشته اینطور بوده و بعد هم ممکن است باشد.
دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: مسئله تبعیت از ولی فقیه هنوز برای برخی جا نیفتاده است از نظر شرعی همه باید تسلیم ولایت فقیه باشند و اگر در جایی نظر می‌دهد آن را قبول کنند البته ممکن است خلاف مصلحت بدانند اما باید نظر ولی فقیه را قبول کنند.

آیت الله جنتی ادامه داد: بعضی‌ها در گذشته می‌گفتند که دریک مملکت نمی‌شود دو حکومت باشد، البته صریحا می‌گفتند که مقام ولایت باید نظر ما را تامین کند که جواب آنها این است که یک حکومت داریم و آن حکومت ولایی است و ولی‌امر حاکم است.

وی تصریح کرد: اگر ریاست جمهوری هم در مسائل اجرایی حکومت دارد، مسئولیتش را از ولی فقیه می‌گیرد و او باید تابع ولایت باشد. البته مسائلی در این زمینه بوده که الان هم هست و بنده نمی‌خواهم مسائل را بیان کنم.

دبیر شورای نگهبان خطاب به کارکنان و اعضای شورای نگهبان گفت: باید مسئله تبعیت از ولی فقیه را در جامعه نشر دهید، این مسئله ولایت فقیه باید جا بیفتد، بخشی از مشکلات ما در اینجاست.

آیت الله جنتی با اشاره به برخی دیدگاه‌ها پیرامون رابطه با آمریکا و حل مشکلات کشور اظهار داشت: به عنوان مثال در برخی مواقع اختلاف نظر پیدا می‌شود که بالاخره در رابطه با آمریکا چه کار کنیم و آیا آنها را همچنان مانند زمان امام دشمن بشناسیم و تحریم‌ها را تحمل و حرف‌مان را حفظ کنیم و بعضی نیز بدون این که بگوییم سوء نیتی داشته باشند نظرشان این است که مصلحت مملکت این نیست و اگر می‌خواهیم در مسائل اقتصادی اقتدار پیدا کنیم چاره‌ای نداریم که از آمریکا کمک بگیریم و ما نمی‌توانیم در این شرایط اقتصاد را رونق دهیم و با فقر و کمبودها مقابله کنیم.

وی با طرح این سوال راهکار حل مشکلات کشور و رفتارهای آمریکا چیست اظهار داشت: رهبرانقلاب همواره مطرح می کنند که چاره این کار اقتصاد مقاومتی است، اگر ما با آنها کنار بیاییم صدها توقع از ما دارند؛ همه باید بدانند امکان این که ما بتوانیم با آمریکا کنار بیاییم وجود ندارد و اگر می‌خواهیم با آنها کنار بیاییم باید دست از مبانی و موفقیت‌های خود برداریم و مسائل انقلابی را کنار بگذاریم.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: مشکلات کشور قابل حل است و مردم هم نشان داده‌اند که ایستاده‌اند.

آیت الله جنتی تصریح کرد: در گذشته برخی می‌خواستند حاکم مطلق باشند و ولی‌فقیه را در عمل قبول نداشتند، اما نجات کشور و مملکت این است که ولی‌فقیه باشد و ولی‌فقیه هم نشان داده که همه جا خوب کار کرده و دشمن را شناخته و موضع‌گیری‌های قوی نیز داشته است که این موضع باید حفظ شود.

وی در پایان خطاب به کارکنان و اعضای شورای نگهبان گفت: رعایت حق را بکنید وهر کسی حرفی زد در مصلحت حق به آن توجهی نکنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا