خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پروژه «ایرانوم چیست؟

مدیرکل دفتر توسعه نوآوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه پروژه ایرانوم «پایگاه اطلاعات و نگهداری ژن‌های سالم اقوام مختلف ایرانی» است، از افتتاح این پروژه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طی هفته دولت خبر داد.

دکتر وطن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص پروژه “ایرانوم” اظهار کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی ژن‌درمانی و نگهداشت ذخیره‌های ژنتیکی، پروژه پایگاه اطلاعات و نگهداری ژن‌های سالم اقوام مختلف ایرانی را تحت عنوان “ایرانوم ” با همکاری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری تعریف کردیم.

مدیرکل دفتر توسعه نوآوری سلامت وزارت بهداشت در خصوص مزایای این طرح گفت: با توجه به پراکندگی انواع مختلف بیماری‌ها در اقوام مختلف ایرانی و شیوع برخی از سرطان‌ها در برخی از مناطق، این پروژه کمک می‌کند ژن‌هایی را که می‌توانند احتمالا منجر به بیماری در اقوام مختلف شوند، شناسایی کنیم.

دستگاه ان‌جی‌اس وارد شد

وی افزود: زیرساخت اولیه این پروژه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آماده شده و دستگاه معروف به ان‌.جی.اس یکی از دستگاه‌های پیشرفته بازخوانی رمز و رموز دی.ان.ای در سلول‌های انسانی که مورد استفاده در این پروژه است نیز وارد شد.

وطن‌پور ادامه داد: این دستگاه جزو یکی از دستگاه‌های پیشرفته در دنیا است که برای ورود به کشور با محدودیت‌هایی در خرید و نقل و انتقال مواجه بودیم که خوشبختانه روز سه‌شنبه، 27 تیرماه موفق شدیم این دستگاه را وارد کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه نوآوری سلامت وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه این پروژه در هفته دولت افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: در ابتدا پایلوت این طرح در تهران خواهد بود که امیدواریم این پروژه در سراسر کشور توسعه یابد.

وی تصریح کرد: البته آزمایشگاه‌های متعددی درسراسر کشور از دانشگاه‌های مختلف همچون دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شیراز اظهار داوطلبی کردند که بتوانند این دستگاه و آزمایشگاه را داشته باشند که پس از راه‌اندازی این پروژه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی قطعا در دانشگاه‌های دیگر هم نمونه‌هایی را خواهیم داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

پیام

  1. سلام .بنده و همسرم دارای دو فرزند بودیم که متاسفانه در اثر بیماری هایپر گلایسین فوت نمودند اولی دختر بودند که در بدو تولد بعلت بالابودن آنزیم گلایسین که 1300 بود بعداز 2.5 سال فوت نمودند که دراین مدت بدون حرکت بودند حتی گریه و خنده هم نمیکردند دومین فرزند هم پسر بود که گلایسین اون هم 2300 بود که بعداز 17 روز فوت کردند که پزشکان اعلام کردند برای فرزند دومی چرا آزمایشات ژنتیکی ندادین بنابراین به بنیاد ژنتیک خراسان رضوی رفتیم آزمایشات از من و همسرم بعمل آورده شد که هردو دارای ژن حامل بیماری گلایسین بودیم که اعلام کردند برای اقدام بچه نیاز به آزمایش مایع آمینویی دور جنین در هفته 12 و 15 هفتگی میباشد جهت شناسایی ژن که برای اطمینان کار به تهران مراجعه کردیم آزمایشگاه دکتر زمانی هم تایید کردند پیش آقای دکتر غفوری مقدم رفتیم که ایشام هم تایید کردند درحال حاضر نیاز به راهنمایی شما داریم . با تشکر

    1. سلام .بنده و همسرم دارای دو فرزند بودیم که متاسفانه در اثر بیماری هایپر گلایسین فوت نمودند اولی دختر بودند که در بدو تولد بعلت بالابودن آنزیم گلایسین که ۱۳۰۰ بود بعداز ۲٫۵ سال فوت نمودند که دراین مدت بدون حرکت بودند حتی گریه و خنده هم نمیکردند دومین فرزند هم پسر بود که گلایسین اون هم ۲۳۰۰ بود که بعداز ۱۷ روز فوت کردند که پزشکان اعلام کردند برای فرزند دومی چرا آزمایشات ژنتیکی ندادین بنابراین به بنیاد ژنتیک خراسان رضوی رفتیم آزمایشات از من و همسرم بعمل آورده شد که هردو دارای ژن حامل بیماری گلایسین بودیم که اعلام کردند برای اقدام بچه نیاز به آزمایش مایع آمینویی دور جنین در هفته ۱۲ و ۱۵ هفتگی میباشد جهت شناسایی ژن که برای اطمینان کار به تهران مراجعه کردیم آزمایشگاه دکتر زمانی هم تایید کردند پیش آقای دکتر غفوری مقدم رفتیم که ایشام هم تایید کردند درحال حاضر نیاز به راهنمایی شما داریم . با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا